• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Sellerin

    Precis som för några av er andra har även min sömn ändrats! Vaknar tidigt i stort sett varje morgon de senaste 2-3 veckorna. Är idag i vecka 8 (7+3). Jag är en supermorgontrött person som vaknar först av väckarklockan, så väldigt ovanligt för min del att vakna tidigt. Denna natten vaknade jag vrålhungrig kl 04:30. Fick ta mig en halv banan, det räckte som tur var för att kunna somna om igen :)

    Man tänker helt klart mkt på detta, det är ju så nytt och så spännande att få vara gravid! Tittar också mycket på min kropp som jag läste att någon av er gjorde, haha! Jag får även någon form av panik-illamående emellanåt. Det hjälper att få i mig något litet, men det är ju inte alltid det är möjligt eller finns något tillgängligt! Sen får jag ju ganska ont i magen mot eftermiddagen/kvällen. Det var samma sak för min ena syster. Hon sa även att en kompis till henne fått panik en eftermiddag på jobbet och klippt sönder strumpbyxorna upptill för att hon hade så ont i magen i början av graviditeten! Haha, tur jag sällan har strumpbyxor, tänkte jag då!

    Annars har jag de 2 senaste veckorna varit så brutalt trött. Kommer hem från jobbet och orkar nästan ingenting! Känns som en helt orimlig trötthet emellanåt. Fick sova middag igår vid kl 14:00 för jag klarade inte av att hålla mig vaken! Försöker lyssna på kroppen och vila om jag är trött, men det har också inneburit att jag inte orkat träna, och det känns ju inte helt optimalt.

    Aja. Det är spännande detta :) Kul att följas åt :)

  • Hjzxmjyr

    Är inte så aktiv i tråden men hejar på er lite på distans! Som ni säger, är så svårt att tänka på annat än att vara tidigt gravid. Har inte haft några besvär med tex. blödningar hittills, och har dagliga gravidsymtom som jag tycker blivit lite mer påtagliga sista dagarna. Idag kom det dock en del brunt blod efter sex, inga låga smärtor eller tecken till färsk blödning. Försöker inte oroa mig men det är ju så svårt. Är i v. 6 nu, har planerad inskrivning på MVC på tisdag så får väl fråga då om det inte blir uppenbart missfall innan dess. Hoppas hoppas det inte kommer mer blod nu. :(

  • bananmilkshake
    Hjzxmjyr skrev 2021-04-03 20:10:31 följande:

    Är inte så aktiv i tråden men hejar på er lite på distans! Som ni säger, är så svårt att tänka på annat än att vara tidigt gravid. Har inte haft några besvär med tex. blödningar hittills, och har dagliga gravidsymtom som jag tycker blivit lite mer påtagliga sista dagarna. Idag kom det dock en del brunt blod efter sex, inga låga smärtor eller tecken till färsk blödning. Försöker inte oroa mig men det är ju så svårt. Är i v. 6 nu, har planerad inskrivning på MVC på tisdag så får väl fråga då om det inte blir uppenbart missfall innan dess. Hoppas hoppas det inte kommer mer blod nu. :(


    Hej! Vad skönt att du får träffa en bm snart! Blod efter sex väldigt vanligt, men inte är det kul för det. Hoppas det slutar snart! Jag läste att i en graviditet får man 1,5 liter (!) extra blod i kroppen. Då får man ändå lite perspektiv på varför det är så vanligt att blöda, på nåt sätt. :) 
  • Grapefrukt89
    bananmilkshake skrev 2021-04-04 04:30:04 följande:

    Ja, på tal om sömnproblem... vaknade 03 och nu sitter jag här. Blir tokig. 


    Eller hur! Jag gick "upp med tuppen" idag kl 05.30. Kunde inte somna om så nu skiter jag i det och dricker mitt te :)

  • Kallamakka

    God morgon alla nyblivna morgon människor!

    Jag har tyvärr börjat blöda igen igår, med lite kramper och en del koagulerat härliga klumpar av blod. Med fem missfall i bagaget känns det inte alls positivt och väldigt bekant. Numera kommer bara färskt blod och inte i samma mängd och det gör inte ont längre. Dagens test är fortfarande väldigt starkt men svagare. Psykologiskt försvann alla symtom i och med blödningen, även om brösten gör ont så gör det inte det i mitt huvud längre. Så så var det nog åt skogen med den här graviditeten också. Tänker jag. Kommer fortsätta ta tester för att bekräfta det jag redan känner.

    På tisdag ringer jag IVF kliniken och hör med dem hur vi går vidare eftersom vi inte kan försöka naturligt. Om det ens är lönt att fortsätta stoppa in befruktade ägg i mig eller om vi ska tänka om och kanske använda någon annans gener. Vad vet jag. Missfallsutredning är gjort utan fynd för längesen, med hysteroskopi utan fynd och inga genetiska deffekter på oss eller autoimmuna sjukdomar. Så här står vi nu, fem år senare och med fler frågor än svar. Är så fruktansvärt besviken på det här nu. Nästan så jag inte vill ha barn längre.

    Är ändå glad för att jag vågade gå med här då jag inte kunnat vid de tidigare graviditeterna för att det är svårt att alltid vara den som blir det dåliga exemplet, det är svårt att tro att man ska slippa bli det. Men men, hoppet är det sista som överger en säger dem och jag omfamnar alla gånger jag vågar vara positiv. Jag vet att det ordnar sig och vi repar oss alltid men första dagen av insikt är alltid tuff. Men sen kommer vi igen.

    Tack för mig och lycka till ni andra!

  • Emjol

    Hej!

    Väntar första barnet, 25år med min pojkvän som är 28år. Bf 15 december.

    Så vecka 3+3 ännu bara.

    Symptom som gjorde att jag tog ett testa tidigt test:

    Brösten stora och tunga med ådror

    Mardrömmar och vakna hela tiden under nätterna

    Ont i svanken ända sen ÄL

    Så håller tummarna att allt går som det ska nu!

  • bananmilkshake
    Grapefrukt89 skrev 2021-04-04 06:57:18 följande:

    Eller hur! Jag gick "upp med tuppen" idag kl 05.30. Kunde inte somna om så nu skiter jag i det och dricker mitt te :)


    Ååh, då gick jag och lade mig igen efter 2,5 timmes vaka! xD 
    Hoppas vi får sova bättre snart. :) 
  • KNAS2
    Emjol skrev 2021-04-04 10:12:42 följande:

    Hej!

    Väntar första barnet, 25år med min pojkvän som är 28år. Bf 15 december.

    Så vecka 3+3 ännu bara.

    Symptom som gjorde att jag tog ett testa tidigt test:

    Brösten stora och tunga med ådror

    Mardrömmar och vakna hela tiden under nätterna

    Ont i svanken ända sen ÄL

    Så håller tummarna att allt går som det ska nu!


    Välkommen! Spännande! Hoppas att allt går vägen för er <3
  • Grapefrukt89
    Kallamakka skrev 2021-04-04 08:34:06 följande:

    God morgon alla nyblivna morgon människor!

    Jag har tyvärr börjat blöda igen igår, med lite kramper och en del koagulerat härliga klumpar av blod. Med fem missfall i bagaget känns det inte alls positivt och väldigt bekant. Numera kommer bara färskt blod och inte i samma mängd och det gör inte ont längre. Dagens test är fortfarande väldigt starkt men svagare. Psykologiskt försvann alla symtom i och med blödningen, även om brösten gör ont så gör det inte det i mitt huvud längre. Så så var det nog åt skogen med den här graviditeten också. Tänker jag. Kommer fortsätta ta tester för att bekräfta det jag redan känner.

    På tisdag ringer jag IVF kliniken och hör med dem hur vi går vidare eftersom vi inte kan försöka naturligt. Om det ens är lönt att fortsätta stoppa in befruktade ägg i mig eller om vi ska tänka om och kanske använda någon annans gener. Vad vet jag. Missfallsutredning är gjort utan fynd för längesen, med hysteroskopi utan fynd och inga genetiska deffekter på oss eller autoimmuna sjukdomar. Så här står vi nu, fem år senare och med fler frågor än svar. Är så fruktansvärt besviken på det här nu. Nästan så jag inte vill ha barn längre.

    Är ändå glad för att jag vågade gå med här då jag inte kunnat vid de tidigare graviditeterna för att det är svårt att alltid vara den som blir det dåliga exemplet, det är svårt att tro att man ska slippa bli det. Men men, hoppet är det sista som överger en säger dem och jag omfamnar alla gånger jag vågar vara positiv. Jag vet att det ordnar sig och vi repar oss alltid men första dagen av insikt är alltid tuff. Men sen kommer vi igen.

    Tack för mig och lycka till ni andra!


    Åh... Va fruktansvärt tråkigt. Tungt att inte riktigt veta heller vad som kan vara orsaken till att det blivit så för er och att ni kämpat länge. Förstår att det tär och att det är svårt att känna motivation eller lust till att vilja ha längre.


    Så stark och modig du är! Det är inte lätt att gång på gång ta sig upp efter en sådan resa ni befinner er i. Jag hoppas verkligen att ni orkar med att fortsätta kämpa och att ni blir föräldrar en dag! <3


    Lycka till med allt! Var snäll mot dig själv, ta hand om dig själv, och ta hand om varandra! <3

Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET