• Sun 28 Mar 2021 20:02
    122312 visningar
    2612 svar
    2612
    122312

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Thu 22 Apr 2021 15:09
    MrsXy skrev 2021-04-22 13:50:53 följande:

    Angående tidigt UL, har ni fått eller inte?
    Jag ringde och ville kolla om jag kunde få en - icke. 
    Bm/telefonist sa att vecka 18 gäller  (?) 
    Blev superstressad. 
    Borde man inte få göra i v. 12 åtminstonde? Eller är allt inställt nu ? 
    Att vänta 10 v..... helst inte 


    Jag tror det det beror på vilken region man bor i. Jag bor i Region Skåne, och där ingår KUb (v12-14) i basprogrammet för gravida. BM sa även att om jag var väldigt orolig fanns möjligheten att göra VUL, men det sa jag att jag inte behövde göra. 

    Om du inte vill vänta, tror jag alltid att du kan boka in VUl och/eller KUB på en  privat klinik, men då mot en kostnad. Jag hade också tyckt det känts länge att vänta till v18, man är ju så otålig! 
  • Thu 22 Apr 2021 15:18
    KNAS2 skrev 2021-04-22 14:17:23 följande:
    Jag ska på ett tidigt UL idag. Fick komma på det för jag har haft MF tidigare. Det var barnmorskan som ville det (jag med såklart!)
    Åh okej ! Hur gick det ? :O
  • Thu 22 Apr 2021 15:47
    +1
    Sellerin skrev 2021-04-22 14:36:21 följande:

    I KNOW! :D Känns helt galet. Var hos BM idag och tog en massa blodprov inför KUB och allt annat de behöver kolla upp med en. Kändes såååååå märkligt att boka in RUL och även den där sockerkollen (kanske glukosbelastning?) lång in på sommarmånaderna. Det kändes som att detta kanske är på riktigt trots allt, nu när jag varit hos BM igen, hihi. Ser framemot KUB, vi har tur då min sambo får lov att följa med. Känns jättebra, vill så gärna ha honom där oavsett vilken information vi får. Två veckor kvar tills dess. 

    hur gick VUL för dig idag?!?! 


    Det gick helt okej. Fick ju se att det verkligen var någonting och att hjärtst tickade. Själva upplevelsen var sådär då jag inte var bekväm med han som utförde själva VUL. Men jag ska släppa det och glädjas åt att allt såg bra ut än så länge :)
  • Thu 22 Apr 2021 15:47
    MrsXy skrev 2021-04-22 15:18:09 följande:

    Åh okej ! Hur gick det ? :O


    Det gick fint, fick se det lilla livet och att hjärtat tickade på! Fick med en bild också, så himla kul! :)
  • Thu 22 Apr 2021 16:31
    Sellerin skrev 2021-04-22 15:09:14 följande:
    Jag tror det det beror på vilken region man bor i. Jag bor i Region Skåne, och där ingår KUb (v12-14) i basprogrammet för gravida. BM sa även att om jag var väldigt orolig fanns möjligheten att göra VUL, men det sa jag att jag inte behövde göra. 

    Om du inte vill vänta, tror jag alltid att du kan boka in VUl och/eller KUB på en  privat klinik, men då mot en kostnad. Jag hade också tyckt det känts länge att vänta till v18, man är ju så otålig! 
    Aha okej !
    Jättekonstigt att/om det är olika för olika regioner. 
    Ska se om jag kan tjata lite på BM. Tycker man åtminstone borde få göra KUB, om man vill. Till v. 18 är bara FÖR lång tid. 
    Man vill inte behöva göra en sen abort, om det nu skulle vara så.
    Är ju så orolig, men oro är tydligen inte tillräcklig anledning.. 
  • Thu 22 Apr 2021 16:34
    KNAS2 skrev 2021-04-22 15:47:41 följande:
    Det gick fint, fick se det lilla livet och att hjärtat tickade på! Fick med en bild också, så himla kul! :)
    Åh vad kul, grattis ! Vilken v. är du i nu? Solig
  • Thu 22 Apr 2021 17:45
    MrsXy skrev 2021-04-22 16:34:12 följande:

    Åh vad kul, grattis ! Vilken v. är du i nu? 


    Jag är i vecka åtta :)
  • Thu 22 Apr 2021 19:29
    Sellerin skrev 2021-04-22 15:04:16 följande:

    Amen nej! Fy så tråkigt! Du som redan väntat sååå många dagar på att få komma dit imorgon! Dock positivt att du fick en tid redan på måndag. Förstår att du helst ville ha din sambo med dig, så tråkigt att det inte gick att ordna :( När man inte vet vad man ska vänta sig känns det så mycket bättre att ens respektive kan finnas där vid ens sida. 


    Håll ut under helgen, måndag kommer snart! Fortsätter hoppas på att det ser fint ut för dig! KRAM 


    Tack snälla för peppen! <3 Jag får se till att helgen går snabbt. Jag har ju tagit alla mina dåliga besked själv nu under coronan, men då har jag iaf haft sambon väntande utanför i bilen. Men det är som det är, jag ska försöka acceptera och släppa det nu. :) Tack igen för stödet, och kram tillbaka! :) 
  • Fri 23 Apr 2021 12:30
    KNAS2 skrev 2021-04-22 15:47:00 följande:

    Det gick helt okej. Fick ju se att det verkligen var någonting och att hjärtst tickade. Själva upplevelsen var sådär då jag inte var bekväm med han som utförde själva VUL. Men jag ska släppa det och glädjas åt att allt såg bra ut än så länge :)


    Så härligt att du fick se ett litet hjärta <3

    Usch då... jag har själv lite svårt för när det är män som valt att inrikta sig på kvinnohälsa.. försöker koppla bort det för det är ju rätt orättvist mot dessa män, men tycker det är svårt. Har aldrig själv haft en man som undersöker mig i ett sådant läge, och ser verkligen inte heller framemot det heller. Min oro är att det ska bli så som du beskriver: att man inte känner sig bekväm med personen!

    Hoppas du kan släppa det! :)
  • Fri 23 Apr 2021 12:33
    MrsXy skrev 2021-04-22 16:31:40 följande:

    Aha okej !

    Jättekonstigt att/om det är olika för olika regioner. 

    Ska se om jag kan tjata lite på BM. Tycker man åtminstone borde få göra KUB, om man vill. Till v. 18 är bara FÖR lång tid. 

    Man vill inte behöva göra en sen abort, om det nu skulle vara så.

    Är ju så orolig, men oro är tydligen inte tillräcklig anledning.. 


    Håller med dig, tycker också det är himla konstigt. Men det är så jag förstått det: att det skiljer sig åt beroende på vad de olika regionerna kommit fram till är lämpligt...

    Som sagt räckte oro för att min BM skulle fråga om jag önskade VUL också. Jag hade nog ringt runt lite för att se om det går att få i alla fall KUB i ca v12 :)
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET