• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • bananmilkshake

    Nån mer som är kliig? :/ 

    Det kliar jättemycket i min svank, ibland på tuttarna och så ett jobbigt ställe på sidan av magen. Det hoppar mellan dom ställena liksom. Det verkar inte hjälpa att smörja... vad gör man? Inatt var jag tvungen att gå upp till och med. 

  • neongirl
    bananmilkshake skrev 2021-04-27 11:11:32 följande:

    Nån mer som är kliig? :/ 

    Det kliar jättemycket i min svank, ibland på tuttarna och så ett jobbigt ställe på sidan av magen. Det hoppar mellan dom ställena liksom. Det verkar inte hjälpa att smörja... vad gör man? Inatt var jag tvungen att gå upp till och med. 


    Åh vad skönt att någon mer skriver detta. Mina bröst kliar också, speciellt det vänstra haha. Det kliar också jättemycket på sidorna av magen eller hur jag ska beskriva det. Hjälper inte heller att smörja. Men som tur går mitt kliande i vågor så det är inte konstant.
  • MrsXy
    bananmilkshake skrev 2021-04-27 11:11:32 följande:

    Nån mer som är kliig? :/ 

    Det kliar jättemycket i min svank, ibland på tuttarna och så ett jobbigt ställe på sidan av magen. Det hoppar mellan dom ställena liksom. Det verkar inte hjälpa att smörja... vad gör man? Inatt var jag tvungen att gå upp till och med. 


    jag har haft lite klåda i armhålorna typ, tycker det funkar med hudkräm eller aloevera, kanske värt att testa ?
  • MrsXy

    Vad kul att det gick bra och inte var utomkveds ! Skrattande


    BFdec2021 skrev 2021-04-27 07:32:38 följande:

    Efter några oroliga dagar med vänstersidig smärta och småblödningar/brunrosa flytningarna blev det igår en tur till gyn för VUL i vecka 6+2 för att utesluta utomkvedshavandeskap. Innan undersökningen förberedde läkaren mig på att det inte alls var säkert att man skulle se livstecken eftersom det fortfarande är så tidigt.

    ?En jättefin graviditet på rätt ställe och med tydliga hjärtslag? sa läkaren efter undersökningen.

    Nu är jag lugn. Och jätteglad!


  • MrsXy
    Sellerin skrev 2021-04-26 16:38:03 följande:

    Fick ett samtal innan idag från barnmorskan som gjorde mig så himla orolig :( 


    Var inne på mottagningen i fredags och tog massa blodprov, och idag ringde hon upp och sa att jag låg förhöjt på TRAK-antikroppar, ett extratest som togs på mig pga överaktiv sköldkörtel i tonåren. I min värld fanns det inte ens att jag skulle kunna ha kvar antikroppar från detta, då jag opererade bort sköldkörteln 2008. Tyvärr så kan dessa antikroppar innebär att tillväxten hämmas på fostret, att fostret får hjärtsvikt och i värsta fall fosterdöd. Gråter

    Tog samtalet mitt i ett digitalt jobbmöte och kunde inte fokusera på mötet överhuvudtaget efter det. Ringde sedan min sambo och bara grät, föreställde mig det värsta inför KUB som vi ska på i slutet av nästa vecka. Som tur är så är han lugn och lyckades lugna mig i att risken för detta nog är väldigt låg. Ska nu få en remiss till endokrinologen som ska utreda det hela lite noggrannare. 


    Fy vad hemskt det var. Nu har det gått några timmar och min värsta oro har hunnit dämpa sig. Tyckte det var så himla jobbigt att ett fel hos mig skulle kunna påverka det lilla livet negativt. Så hemsk känsla bara; att man är otillräcklig. 


    Dock glad att vården gör uppföljningar på detta och faktiskt tog testet, och får försöka vara trygg i att de nu antagligen kommer följa värdena noga framöver :) 


    Åh vad jobbigt att få ett sådant samtal Förvånad Men det går säkert bra ! Och bra att de har extra koll ! 
  • bananmilkshake
    neongirl skrev 2021-04-27 11:39:12 följande:
    Åh vad skönt att någon mer skriver detta. Mina bröst kliar också, speciellt det vänstra haha. Det kliar också jättemycket på sidorna av magen eller hur jag ska beskriva det. Hjälper inte heller att smörja. Men som tur går mitt kliande i vågor så det är inte konstant.
    Vi har precis samma! Det går i vågor här med. Fyfan. Tungan ute Är ditt värst på kvällen/natten också? 
  • bananmilkshake
    MrsXy skrev 2021-04-27 11:48:29 följande:
    jag har haft lite klåda i armhålorna typ, tycker det funkar med hudkräm eller aloevera, kanske värt att testa ?
    Aloe vera har jag hemma, ska testa!
  • neongirl
    bananmilkshake skrev 2021-04-27 11:52:14 följande:
    Vi har precis samma! Det går i vågor här med. Fyfan. Tungan ute Är ditt värst på kvällen/natten också? 
    Ja, det kommer på kvällar eller när jag lagt mig och ska sova. Så störande! Tungan ute
  • neongirl

    Nu har jag varit på första besöket. Vi pratade mest om hälsa och så vidare, men lämnade även blodprov och de mätte blodtryck. Inskrivningen kommer ske via telefon här i Halland p.g.a. Covid-19. Lite speciellt att vänta första barnet mitt i en pandemi, men är ändå så himla glad.

    I mitten på maj ska jag ta blodprov för KUB och 1/6 blir det ultraljud. Rutinultraljudet är inte förrän i augusti, så väldigt glad att jag får ett tidigare i och med KUB. Så nervöst och spännande allting! Glad

  • Sellerin
    bananmilkshake skrev 2021-04-26 20:26:24 följande:
    Nej fy vad jobbigt! All lycka till inför kub:en <3 <3
    VirrePirre06 skrev 2021-04-26 18:14:04 följande:
    Åh vad jobbigt, skickar massa kramar och hoppas allt kommer bli bra <3
    neongirl skrev 2021-04-26 19:20:35 följande:
    Usch! Förstår att det var ett jobbigt besked. Att risken är låg känns ju ändå positivt. Jag håller både tummar och tår för att det inte är någon fara och att allt går bra. <3
    Grapefrukt89 skrev 2021-04-26 19:48:56 följande:

    åh... <3  förstår att det var ett jobbigt samtal att höra och bearbeta. <3
    Vet ej om postivt tänkande just nu inför KUB kanske är det bästa, även om din oro såklart inte är obefogad och måste varit så läskig att behöva smälta...


    Bra att de följer upp dig och att man tydligen kan lita på din vårdpersonal! Det glädjer mig att höra. Håller tummar och tår nu tills din KUB <3


    MrsXy skrev 2021-04-27 11:50:18 följande:
    Åh vad jobbigt att få ett sådant samtal Förvånad Men det går säkert bra ! Och bra att de har extra koll ! 
    Tack hörni <3
    Idag ringde BM igen, för hon hade tänkt lite på detta och undrat varför mina andra provsvar inte dykt upp i systemet än. Så hon ringde labbet och fick en chock när hon fick höra att även ett av mina andra värden på sköldkörteln var kraftigt förhöjd :( Nu vill hon och läkaren att jag ska dubbla min medicindos. 
    Berättade då för henne om hur orolig jag blivit igår och även att jag gråtit och känt mig så maktlös i detta, jag som ser mig som en hälsosam och frisk person. Då frågade hon direkt om jag ville boka in ett VUL imorgon, så det ska jag på. Trivs verkligen så bra med henne. Känns bra att få kolla redan imorgon hur det ser ut, nu när jag fått två provsvar som inte direkt är önskvärda... Sen så kräkte jag imorse för första gången, och nu vill jag gärna tro att det är ett positivt tecken, att det ska betyda att allt är bra och att graviditeten faktiskt fortlöper som den ska. Hoppas verkligen att VUL imorgon kan lugna mig lite igen =) 
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET