• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Grapefrukt89

    En till lång kommentar från mig... :) "More is more" haha!

    Har haft så mycket smärtsamma mensvärk och ilningar vid sidorna av magen och ner till "fifffin". Var hos BM igår som sa att det förmodligen är ligamenten som tänjs... Herregud. Blev helt handlingsförlamad av det i förra veckan. Eftersom att jag aldrig haft UVI innan så kände jag att jag va tvungen till att testa med sånna prover hemma om det var så att jag hade det... Men det var ju lugnt.

    Har läst att ibland när man har UVI som gravid kan man få mycket sammandragningar som inte alltid behöver gör ont... Men jag tycker inte jag känner av sammandragningar ofta så då blir det svårt att veta vad som är vad och vilken värk man bör vara uppmärksam på osv... Superförvirrande alltså... Oavsett så är det nog bra att kontakta sin BM eller vanliga hälsovården om man är orolig. Att googla mycket (som jag tyvärr ofta gör) kan bidra till ökad stress. :O Speciellt eftersom att ens gravida kropp reagerar lite annorlunda än vad den vanligtvis gör och det ser såååå himla olika ut för oss... Tips och en påmminelse för mig själv är att "lita på din instinkt" och vet du inte riktigt hur du ska göra så är det nog bra att be om hjälp från de som kan <3


    Fint ändå att läsa hur det går för er och hur ni mår! Skönt att jag ignorerat Fb-grupper med hysteriska föräldrar som oroar sig över minsta lilla och har allt fixat i sina perfekta små barnrum. Det är ju fine om man vill det och tycker det är mysigt, men vi har inte fixat nåt, bara köpt in sakerna men allt är nerpackat. Känner mest att jag bara vill klämma ut lillan och fokusera på henne, sen kan jag och sambon väl nörda in på barnrumsdekor osv. :P Haha!

  • bananmilkshake
    Grapefrukt89 skrev 2021-10-23 12:28:05 följande:

    En till lång kommentar från mig... :) "More is more" haha!

    Har haft så mycket smärtsamma mensvärk och ilningar vid sidorna av magen och ner till "fifffin". Var hos BM igår som sa att det förmodligen är ligamenten som tänjs... Herregud. Blev helt handlingsförlamad av det i förra veckan. Eftersom att jag aldrig haft UVI innan så kände jag att jag va tvungen till att testa med sånna prover hemma om det var så att jag hade det... Men det var ju lugnt.

    Har läst att ibland när man har UVI som gravid kan man få mycket sammandragningar som inte alltid behöver gör ont... Men jag tycker inte jag känner av sammandragningar ofta så då blir det svårt att veta vad som är vad och vilken värk man bör vara uppmärksam på osv... Superförvirrande alltså... Oavsett så är det nog bra att kontakta sin BM eller vanliga hälsovården om man är orolig. Att googla mycket (som jag tyvärr ofta gör) kan bidra till ökad stress. :O Speciellt eftersom att ens gravida kropp reagerar lite annorlunda än vad den vanligtvis gör och det ser såååå himla olika ut för oss... Tips och en påmminelse för mig själv är att "lita på din instinkt" och vet du inte riktigt hur du ska göra så är det nog bra att be om hjälp från de som kan <3


    Fint ändå att läsa hur det går för er och hur ni mår! Skönt att jag ignorerat Fb-grupper med hysteriska föräldrar som oroar sig över minsta lilla och har allt fixat i sina perfekta små barnrum. Det är ju fine om man vill det och tycker det är mysigt, men vi har inte fixat nåt, bara köpt in sakerna men allt är nerpackat. Känner mest att jag bara vill klämma ut lillan och fokusera på henne, sen kan jag och sambon väl nörda in på barnrumsdekor osv. :P Haha!


    Så fint att läsa dina tankar! "Lita på din instinkt" är ju helt rätt. Även om det är svårt ibland (är också manisk googlare, men tycker ändå det oftast hjälper mer än det stjälper!). Och som du säger så blir det ju en hel del bebistid när bebisen väl är ute, man hinner fixa grejer då med! Tycker det är skönt att prata med er som är så chilla trots att det är första barnet. 


    Jag kan fortfarande inte förstå att den lilla som ligger i min mage och joxar är samma som ska vara på utsidan sen? Är det jag som är trög eller känner någon mer så? Jag försöker liksom visualisera en liten bebis där på insidan men det känns mer som det typ ska vara en liten kattunge eller nåt? Haha, hjälp. xD

  • Sellerin
    bananmilkshake skrev 2021-10-22 19:50:15 följande:

    Angående sammandragningar så har jag sjuuukt mycket såna. Nån kanske minns att jag t.o.m. var på sjukhus och fick det kollat! Det är skitjobbigt rent ut sagt. Vissa dagar kommer dom så fort jag ändrar läge i soffan. Ibland får jag dom fast jag ligger stilla och vilar. Har svårt att gå upprätt ibland precis dom första stegen efter jag klivit upp, men dom gör inte ont så därför känner jag mig ändå rätt lugn med dom. Men promenader är typ bara att glömma. Jag var jätteglad för nån dag sen när jag kunde gå runt kvarteret i snigeltakt. :(

    Ibland tror jag bebisen triggar dom när hon rör på sig.. ska fråga bm om en vecka om det finns nåt att göra. Jag har också märkt att gaser och trög mage triggar dom. Så det blir lätt en ond cirkel - sammandragningar = stillasittande = trög mage = mer sammandragningar. :(


    Åh vad jobbigt för dig

    Kämpa på! Måste vara jobbigt att hålla humöret uppe om du har så ont och knappt kan röra dig utan att det drar igång.
  • Sellerin
    Grapefrukt89 skrev 2021-10-23 12:09:23 följande:

     

     

    Så kul att det börjar närma sig för Sellerin nu, eller hur? Jag är själv beräknad 1/12 och tycker att det känns som att det är sååå kort tid kvar! Om min tjej är ivrig och "tidig" så kan hon komma ut redan om 3 veckor och ändå vara färdigbakad!!! Så sjukt!! Tiden flyger ju förbi! :O  Heja alla oss i tråden! Snart kommer belöningen (våra små barn) för allt våra kroppar och knoppar behövt gå igenom! <3


    Ja det stämmer! Igår spände min mage något så enormt mycket!! My god alltså! Kollade en gång i timmen om jag plötsligt fått bristningar på magen och fick försöka lägga mig på olika sätt för att få det att kännas någorlunda okej. Idag ser min mage plötsligt mkt större ut! Fattar inte vad som hände?!? Vinterjackan går inte att knäppa längre (det gick igår!!!) och den tunnare får jag spänna ut på yttersta. Hur är det möjligt att ske över en dag så? Hon måste ju ha flyttat på sig på något sätt, eller så har jag samlat på mig massa vätska.

    Men ja, nu kan min bebis komma när som :) men jag tror hon hänger kvar där inne några veckor till!

    Ja heja oss! Kul att vara gravid samtidigt som er!
  • Sellerin
    bananmilkshake skrev 2021-10-23 14:09:40 följande:

    Så fint att läsa dina tankar! "Lita på din instinkt" är ju helt rätt. Även om det är svårt ibland (är också manisk googlare, men tycker ändå det oftast hjälper mer än det stjälper!). Och som du säger så blir det ju en hel del bebistid när bebisen väl är ute, man hinner fixa grejer då med! Tycker det är skönt att prata med er som är så chilla trots att det är första barnet. 

    Jag kan fortfarande inte förstå att den lilla som ligger i min mage och joxar är samma som ska vara på utsidan sen? Är det jag som är trög eller känner någon mer så? Jag försöker liksom visualisera en liten bebis där på insidan men det känns mer som det typ ska vara en liten kattunge eller nåt? Haha, hjälp. xD


    Hahah nej jag förstår inte heller det riktigt. Har väl alltid haft lite svårt att visualisera saker, behöver se något framför mig för att förstå :D just nu bara trivs jag med att ha min mage och tycker den är fin. Känns overkligt att den snart är ett minne blott och istället är det en bebis i famnen som gäller <3
  • bananmilkshake
    Sellerin skrev 2021-10-23 15:15:23 följande:

    Åh vad jobbigt för dig

    Kämpa på! Måste vara jobbigt att hålla humöret uppe om du har så ont och knappt kan röra dig utan att det drar igång.


    Tack <3 Idag är det iaf bättre. Det går rätt bra trots allt, oftast är det mer ett obehag än smärta. Men det var helt klar rätt tid för mig att sluta jobba!

    Vad galet det med att din mage typ växt över natten! :D Tänk vad snabba förändringar kroppen går och gått igenom nu alltså. På bara några månader har vi fått lära oss manövrera en stor mage. Och samtidigt har iaf jag vant mig så fort! Som att det alltid varit så här. Häftigt. Jag är nog ganska less på magen och otympligheten faktiskt. Det är nog bara när bebisen rör sig jag uppskattar den. :p Skönt att du fortfarande är bekväm i din mage. <3 Fyfan vad jävla bra vi är allihop som kämpar!
  • Bula2021
    bananmilkshake skrev 2021-10-23 10:35:55 följande:

    Ja men exakt så! Minsta lilla triggar. Idag är det bättre men då har jag mensvärk istället, och nojar över det.

    Hm, kanske ska börja med psyllium igen, utöver Lactulos. Vill verkligen hålla magen igång speciellt som jag ska få kejsarsnitt och det är ju inte direkt känt för att ge en smidig mage. :D


    Ja! Kör på bara! Allt som inte gör det värre är värt att käka tänker jag :)
  • Bula2021
    bananmilkshake skrev 2021-10-23 14:09:40 följande:

    Så fint att läsa dina tankar! "Lita på din instinkt" är ju helt rätt. Även om det är svårt ibland (är också manisk googlare, men tycker ändå det oftast hjälper mer än det stjälper!). Och som du säger så blir det ju en hel del bebistid när bebisen väl är ute, man hinner fixa grejer då med! Tycker det är skönt att prata med er som är så chilla trots att det är första barnet. 

    Jag kan fortfarande inte förstå att den lilla som ligger i min mage och joxar är samma som ska vara på utsidan sen? Är det jag som är trög eller känner någon mer så? Jag försöker liksom visualisera en liten bebis där på insidan men det känns mer som det typ ska vara en liten kattunge eller nåt? Haha, hjälp. xD


    Hahaha! Exakt samma känsla här. Jag VET ju att det är en bebis där inne, men FATTAR det inte :) Känns helt orimligt att det är en livs levande liten människa som sparkar och lever rövare. Det där med att man fattar först när den föds, ligger det nog en del i.
  • Bula2021
    bananmilkshake skrev 2021-10-23 17:46:24 följande:

    Tack <3 Idag är det iaf bättre. Det går rätt bra trots allt, oftast är det mer ett obehag än smärta. Men det var helt klar rätt tid för mig att sluta jobba!

    Vad galet det med att din mage typ växt över natten! :D Tänk vad snabba förändringar kroppen går och gått igenom nu alltså. På bara några månader har vi fått lära oss manövrera en stor mage. Och samtidigt har iaf jag vant mig så fort! Som att det alltid varit så här. Häftigt. Jag är nog ganska less på magen och otympligheten faktiskt. Det är nog bara när bebisen rör sig jag uppskattar den. :p Skönt att du fortfarande är bekväm i din mage. <3 Fyfan vad jävla bra vi är allihop som kämpar!


    Sellerin skrev 2021-10-23 15:15:23 följande:

    Åh vad jobbigt för dig

    Kämpa på! Måste vara jobbigt att hålla humöret uppe om du har så ont och knappt kan röra dig utan att det drar igång.


    Min jobbigaste krämpa sedan ett par veckor är att jag inte kan sitta ned mer än typ en kvart innan det börjar göra ont som ett konstant håll på höger sida, högt upp under revbenen. Lever och galla sitter där, och det är mycket tydligt att bebis även ligger som en korv på höger sida av magen. Det är där alla sparkar och buffar är. På vänster sida känner jag i princip aldrig något av bebis. Fascinerande! Men håll-smärtan så fort jag sitter med kunde jag verkligen vara utan :(
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET