• Sun 28 Mar 2021 20:02
    122305 visningar
    2612 svar
    2612
    122305

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Tue 26 Oct 2021 18:48

    Igår var jag på TUL för våra små. De är fortsatt just små, ligger en bit under förväntat (-26 och -20%) men de ser ut att må finfint ändå.

    Hon som utförde UL var egentligen förlossningsläkare och räknade ut preliminära födelsevikter till 2300 resp 2400 g om de stannar till v.38 (vilket är så långt jag får gå) så vi får förvänta oss små bebisar när dom kommer. Fick även lite mer info om förlossningen så det kändes bra.

    Ska på en extra kontroll om 2 v.

    Kände också att det närmar sig. Tror det blir senast 3/12 som jag läggs in. :) bara lite drygt en månad kvar :)

  • Tue 26 Oct 2021 18:57
    bananmilkshake skrev 2021-10-26 11:16:50 följande:

    Nån mer som är less på att allt tar så lång tid att göra med en gravidkropp? xD Enkla sysslor, gå, kliva upp ur sängen.. jag ska måla ett litet element idag och måste redan lägga mig och vila pga sammandragningar och en rygg som är som gelé. Har bara hunnit lägga ut plast och ställa upp alla grejer jag ska använda. :D

    Jag älskar att jag kan vara gravid, och resultatet, men inte hur begränsande det är. Längtar efter att få tillbaka (typ) min rörliga kropp!


    Håller med, saknar min kropp också och allra mest saknar jag att träna och känslan efter ett bra pass. Även saker som att ta på sig strumpor utan att det ska bli omständigt längtar jag till, för att inte prata om att sova på mage :)
  • Tue 26 Oct 2021 19:51
    Thewalk skrev 2021-10-26 18:57:17 följande:

    Håller med, saknar min kropp också och allra mest saknar jag att träna och känslan efter ett bra pass. Även saker som att ta på sig strumpor utan att det ska bli omständigt längtar jag till, för att inte prata om att sova på mage :)


    Gud jaaa, sova på mage! Och rygg med för den delen! Vaknar av min onda höft varje natt nu av att alltid ligga på sidan. Tom jag som sällan tränar ser fram emot att återuppta vårt tränings-tvspel! Kan bara tänka mig vad jobbigt det ska vara om man är van vid att träna. Men nu är det ju verkligen nedräkning. :)
  • Tue 26 Oct 2021 20:15
    Thewalk skrev 2021-10-26 18:48:03 följande:

    Igår var jag på TUL för våra små. De är fortsatt just små, ligger en bit under förväntat (-26 och -20%) men de ser ut att må finfint ändå.

    Hon som utförde UL var egentligen förlossningsläkare och räknade ut preliminära födelsevikter till 2300 resp 2400 g om de stannar till v.38 (vilket är så långt jag får gå) så vi får förvänta oss små bebisar när dom kommer. Fick även lite mer info om förlossningen så det kändes bra.

    Ska på en extra kontroll om 2 v.

    Kände också att det närmar sig. Tror det blir senast 3/12 som jag läggs in. :) bara lite drygt en månad kvar :)


    SÅ spännande!!! :) Vilken vecka är du i nu?
  • Wed 27 Oct 2021 11:29
    bananmilkshake skrev 2021-10-23 14:09:40 följande:

    Så fint att läsa dina tankar! "Lita på din instinkt" är ju helt rätt. Även om det är svårt ibland (är också manisk googlare, men tycker ändå det oftast hjälper mer än det stjälper!). Och som du säger så blir det ju en hel del bebistid när bebisen väl är ute, man hinner fixa grejer då med! Tycker det är skönt att prata med er som är så chilla trots att det är första barnet. 


    Jag kan fortfarande inte förstå att den lilla som ligger i min mage och joxar är samma som ska vara på utsidan sen? Är det jag som är trög eller känner någon mer så? Jag försöker liksom visualisera en liten bebis där på insidan men det känns mer som det typ ska vara en liten kattunge eller nåt? Haha, hjälp. xD


    Hahah! Fattar känslan! Man vet ju rent logiskt vad det är som finns där inne men känslomässigt så känns det lite ofattbart och orealistiskt, precis som science fiction xD
  • Wed 27 Oct 2021 11:40
    Sellerin skrev 2021-10-23 15:23:07 följande:
    Ja det stämmer! Igår spände min mage något så enormt mycket!! My god alltså! Kollade en gång i timmen om jag plötsligt fått bristningar på magen och fick försöka lägga mig på olika sätt för att få det att kännas någorlunda okej. Idag ser min mage plötsligt mkt större ut! Fattar inte vad som hände?!? Vinterjackan går inte att knäppa längre (det gick igår!!!) och den tunnare får jag spänna ut på yttersta. Hur är det möjligt att ske över en dag så? Hon måste ju ha flyttat på sig på något sätt, eller så har jag samlat på mig massa vätska.

    Men ja, nu kan min bebis komma när som :) men jag tror hon hänger kvar där inne några veckor till!

    Ja heja oss! Kul att vara gravid samtidigt som er!

    Åh... Ja... Det känns lite läskigt med spänningarna/ilningarna/mensvärken och sjukt att det händer på så kort tid också. Men kvinnokroppen vet vad den gör och den "bara gör" i denna situation medans vi rent mentalt bara får hänga med! Haha! :)


    Har också min jacka (höstkappa) som referens till hur mycket min mage växt. Den är väldigt oversized så nu är det på gränsen till att jag kan knäppa den. Regnjackan är redan helt tajt och utspänd i knäppt läge, (tack o lov är den stretchig) så jag hoppas det inte regnar alltför mycket de dagar jag tänker ta mig ut :P

    Så kul att din lilla skatt kan titta ut närsom! Men ja... läste på nån hemsida om statistik kring när barnen brukar dyka upp för förstföderskor och då var det oftast vecka 39, (21%) 40 (30%) eller 41 (22%) som barnet kommer ut, medan "endast" 10 % kommer redan i vecka 38 t.ex. Får se vart vi hamnar i den statistiken :D Spännande!!

  • Wed 27 Oct 2021 11:53
    Thewalk skrev 2021-10-26 18:48:03 följande:

    Igår var jag på TUL för våra små. De är fortsatt just små, ligger en bit under förväntat (-26 och -20%) men de ser ut att må finfint ändå.

    Hon som utförde UL var egentligen förlossningsläkare och räknade ut preliminära födelsevikter till 2300 resp 2400 g om de stannar till v.38 (vilket är så långt jag får gå) så vi får förvänta oss små bebisar när dom kommer. Fick även lite mer info om förlossningen så det kändes bra.

    Ska på en extra kontroll om 2 v.

    Kände också att det närmar sig. Tror det blir senast 3/12 som jag läggs in. :) bara lite drygt en månad kvar :)


    Fint att höra! Det viktigaste är ju att det går framåt för dem. Och din läkare/BM kommer göra allt de kan för att hålla koll och lugna/rådgöra osv. :) Sverige är ett av de säkraste länderna att föda i, så jag tänker vi alla har goda "grundläggande" förutsättningar allihopa <3

    Kul! Då har du ett BF väldigt nära mitt! (jag har 1/12) :) Så spännande! Hoppas du har ro och kan i lugn o ro återhämta dig så mycket du kan medan du väntar på den 3/12.... Din kropp skapar inte bara 1 liv, utan två! <3
  • Wed 27 Oct 2021 12:06

    Hej allesammans igen!

    Skickar en kommentar om lite allt möjligt som jag sett att ni tagit upp...

    Håller helt med er vad gäller amning! Ni alla verkar vara kloka och realistiska! :) Man kan ju alltid försöka om man känner sig bekväm med det, men amning är ju inte för alla. Jag har vänner som kämpat i flera veckor/månader för att bli bekväma i det, men ändå tyckt att den delen är superjobbig/omständig trots att de "lyckats" med att heltidsamma under en längre tid.

    Har också köpt sån amningsnapp som några nämnt för att jag vill verkligen försöka med amningen. Men jag kommer inte ge mig själv skit för att det inte funkar efter ett tag. Man måste ju orka med det rent mentalt. Har till o med köpt några paket med ersättning så att jag är beredd med nånting att ge om min lilla bara skriker av ren panik och frustration de första dagarna. Känner att det då är bättre att jag lugnar henne med lite ersättning medan jag försöker få igång mjölkproduktionen. Funderar på att köpa en pump också för att ha möjlighet att trigga/få igång mjölken i bröstet om det behövs. Men jag gör nog det senare...


    En till grej.... Förut var mina bröst väldigt runda svullna/ömma och kändes som att de skulle sprängas. Nästan som att jag hade bröstimplantant :O. Nu har de ju blivit större (typ 2 storlekar) men dragit sig väldigt mycket NERÅT och blivit VÄLDIGT MJUKA. Vilken chock jag fick första gången jag såg det för några veckor sen... Vet att alla bröst reagerar olika på graviditeten men det var sån himla stor skillnad på kort tid. PLUS alla extra leverfläckar/fräknar som jag fått senaste tiden på överkroppen... Jäklar va kroppen reagerar på denna omställning på så himla kort tid. Jisses! Hahaha!

  • Wed 27 Oct 2021 20:39
    bananmilkshake skrev 2021-10-26 11:16:50 följande:

    Nån mer som är less på att allt tar så lång tid att göra med en gravidkropp? xD Enkla sysslor, gå, kliva upp ur sängen.. jag ska måla ett litet element idag och måste redan lägga mig och vila pga sammandragningar och en rygg som är som gelé. Har bara hunnit lägga ut plast och ställa upp alla grejer jag ska använda. :D

    Jag älskar att jag kan vara gravid, och resultatet, men inte hur begränsande det är. Längtar efter att få tillbaka (typ) min rörliga kropp!


    Jag. :p Bara att ta på sockarna är en pärs haha. Magen är verkligen i vägen. Har börjat räkna ner dagarna. :)
  • Wed 27 Oct 2021 22:01
    bananmilkshake skrev 2021-10-26 11:16:50 följande:

    Nån mer som är less på att allt tar så lång tid att göra med en gravidkropp? xD Enkla sysslor, gå, kliva upp ur sängen.. jag ska måla ett litet element idag och måste redan lägga mig och vila pga sammandragningar och en rygg som är som gelé. Har bara hunnit lägga ut plast och ställa upp alla grejer jag ska använda. :D

    Jag älskar att jag kan vara gravid, och resultatet, men inte hur begränsande det är. Längtar efter att få tillbaka (typ) min rörliga kropp!


    Eller att sätta sig i bilen! Herregud, har aldrig känt mig mer osmidig!
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET