• sextio­talist
    Mon 29 Mar 2021 19:29
    613 visningar
    8 svar
    8
    613

    Stekpannor

    Nu vill jag ha era erfarenheter av bra stekpannor till rimligt pris (inte endast gjutjärn).

    Ska fungera på induktionshäll och tåla min sambos (o)förmåga att alltid använda metallverktyg i pannan. Ett plus är om den går att köra i diskmaskin.

    Har tröttnat på att köpa dyra stekpannor som sambon förstör.

  • Svar på tråden Stekpannor
  • Gameof­throne­s
    Mon 29 Mar 2021 22:26
    #1

    Jag har aldrig diskat i diskmaskin.

    Diskar dem knappt i diskmedel, bara vid behov.

    Brukar smörja i vanlig matfett ibland.

    (Har hört dock man har det stekta matfettet kvar i pannan) jsg handiskar endel saker som jag är rädd om.

    Jag har Jamie Oliver, Marco Pierre Whites och Ikeas den som kostar 149kr. (kommer inte ihåg namnet bara för det)

    Jag älskar och laga mat är noga med det jag har. Men metalltillbehör har jag men sen beror det på hur man använder sig av.

  • Gameof­throne­s
    Mon 29 Mar 2021 22:28
    #2

    Brukar ha varmt vatten och skölja av/spola eller hetare vatten och ta diskborste.

  • sextio­talist
    Mon 29 Mar 2021 22:34
    #3
    Gameofthrones skrev 2021-03-29 22:26:56 följande:

    Jag har aldrig diskat i diskmaskin.

    Diskar dem knappt i diskmedel, bara vid behov.

    Brukar smörja i vanlig matfett ibland.

    (Har hört dock man har det stekta matfettet kvar i pannan) jsg handiskar endel saker som jag är rädd om.

    Jag har Jamie Oliver, Marco Pierre Whites och Ikeas den som kostar 149kr. (kommer inte ihåg namnet bara för det)

    Jag älskar och laga mat är noga med det jag har. Men metalltillbehör har jag men sen beror det på hur man använder sig av.


    Gjutjärn kör jag aldrig i maskin. Diskar själv stekpannor för hand. Men har en "olydig" sambo
  • Gameof­throne­s
    Mon 29 Mar 2021 23:04
    #4

    Inte jag heller varmvatten funkar alldeles utmärkt.

    Här är det jag som sköter kökets stekpannor =) diskar för hand. Oavsett för material.

    Försök och få honom lägga den i blöt då?

  • Gameof­throne­s
    Tue 30 Mar 2021 09:13
    #5

    Jag gillar dessa, 

    Oumbärlig- Ikea, 149 kr.
    Ikea 365+ , 249kr,
    Vardagen 365+,  299kr.

    Jamie Oliver, Tefal, Stainless, 499kr Clas Ohlsson

    Gordon Ramsey, Nordicnest. Från 200-1000kr. 

  • Gameof­throne­s
    Tue 30 Mar 2021 13:11
    #6

    Kitchentime.se gjutjärnspanna, 399kr,

    Interioravenyn, Makupanna. (gjutjärn)199kr,

    Jag gillar ifrån Cervera med, Stenfors 500kr, (gjutjärn)

    Men jag köper inte ofta som mn behöver göra med Ikeas,

    Gjutjärn håller ett bra tag med bra skötsel. 

  • Sat 3 Apr 2021 14:04
    #7

    Vaddå ?inte endast gjutjärn?? Det finns ingen anledning att ha något annat än gjutjärn. Tro mig, jag har provat.

    Om din sambo inte kan laga mat, låt inte din sambo laga mat.

  • Sat 3 Apr 2021 18:21
    #8

    Jag vet att det är svårt att lära gamla hundar sitta, så jag rekommenderar att ni köper Fiskars All Steel. Detta är gamla (nyproducerade obv.) Hackman-pannor och de håller fan för vad som helst. De har en ny serie som heter "Pure" och det är de gamla pannorna i rostfritt stål i ny tappning, helt utan beläggning som kan förstöras. Värmetåliga, går i diskmaskin och 25 års garanti på skiten!


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
Svar på tråden Stekpannor