• Corrie

    Ej utförd avflyttningskontroll brf

    Hej! Jag funderade på att lägga detta under juridik men testar här ändå. Jag köpte en lägenhet och köpet gick så snabbt att det där med att beställa en besiktningsman som kunde gå igenom lägenheten inte hände. Det var väldigt väldigt dumt, jag vet, men jag var naiv och säljarna verkade så rekorderliga på något vis så jag slappnade väl av och litade på dem. När jag väl fick tillgång till lägenheten upptäckte jag skador i lägenheten som jag på ett kostsamt sätt nu måste åtgärda. I kontakt med förvaltaren så har jag nu fått reda på att den avflyttningskontroll av lägenheten som säljaren är skyldig att få genomförd aldrig skedde. Jag läste också nyss att mitt medlemskap i föreningen inte skulle ha blivit godkänd utan att avflyttningskontrollen genomförts och godkänts. Hur kan detta ha gått till egentligen, och är detta något säljare eller förening på något sätt skulle kunna få stå till svars för?

    Jag ogillar bråk, men det här känns både märkligt och tråkigt. :(

  • Svar på tråden Ej utförd avflyttningskontroll brf
  • Jonnynilsson

    Avflyttningskontroll? Är det något som kommit till på senare år?

    När vi köpte vår lägenhet i början av 90-talet kollade man allt själv. När vi flyttade in märkte vi att man hade slarvat med städningen bland annat under badkaret och spis/ugn. Vi fick ett par hundra kontant av säljaren som kompensation.

    Skulle jag köpa en lägenhet idag skulle jag absolut ta dit både en och två besiktningsmän. Det fuskas nått enormt med renoverade bostadsrätter där både materialval och utförande inte följer svenska normer.

    Det är också tyvärr allt vanligare att man kopplar elen själv vilket kan få livshotande följder. Så en elbesiktning av tilltänkt lägenhet är inte alls dumt innan man skriver på.

    Det kanske kostar 10 tusen eller så. Men köper man en lägenhet för några miljoner är det ju småpotatis i sammanhanget.

  • Corrie

    Ja, med facit i hand hade självklart en besiktningsman varit bra för min del, men nu blev det som det blev.

    Många brf:er har idag i sina stadgar att en avflyttningskontroll ska ske innan nästa medlem godkänns. De vill se att säljaren inte har gjort icke-godkända ingrepp på lägenheten, renovering skett på korrekt sätt samt att lägenheten inte har fuktskador och andra tråkigheter. Detta har inte gjorts i min lägenhet trots att detta står med stora bokstäver på föreningens sida, och därför undrar jag hur jag kunde bli godkänd utan att denna har utförts, och om det är något man skulle kunna anföra.

    Efter egen besiktning nu i efterhand så blir inte konsekvenserna så allvarliga för mig som jag först trodde, men jag undrar ändå rent principiellt varför det kan ha blivit så här och om det finns något att anföra mot någon. Finns här någon som kanske sitter i en styrelse och har insyn i sådana här ärenden?

  • Jonnynilsson

    Ja men det är ju en bra regel förutsatt att den följs.

    Hoppas att någon med kunskap hoppar in i tråden och hjälper dig. Lycka till.

Svar på tråden Ej utförd avflyttningskontroll brf