• Thu 1 Apr 2021 14:11
    870 visningar
    6 svar
    6
    870

    Blekning eller värmeverkyg?

    Har funderat över hur mycket hårfärg, blekning och värmeverktyg skadar håret då jag försöker växa ut mitt hår. Känns som att värmeverktyg är mycket sämre än att färga eller bleka håret då och då. Värmeverktyg kan man ju dra fram ca 2 gånger i veckan medan en blekning görs var 3dje månad och då rör man möjligen bara utväxten, fast någon gång kanske man vill färga håret i en helt annan färg. Utifrån min erfarenhet är plattång det värsta som rört mitt hår.

    Vad har ni för erfarenheter av vad som skadar ert hår? Är det möjligtvis någon frisör eller annan kunnig som vet hur många gånger man måste platta håret för att motsvara samma skada som en blekning orsakar? 

  • Svar på tråden Blekning eller värmeverkyg?
  • Anonym (Inte frisör­)
    Thu 1 Apr 2021 14:43
    #1

    Jag är inte frisör, men jag tänker att hår blir skadat på olika sätt och är olika känsligt för påverkan.

  • Thu 1 Apr 2021 14:46
    #2
    Anonym (Inte frisör) skrev 2021-04-01 14:43:39 följande:

    Jag är inte frisör, men jag tänker att hår blir skadat på olika sätt och är olika känsligt för påverkan.


    Okej men borde det inte vara ganska lika för alla hårtyper? Steka håret några gånger i månaden vs fräta det 4 gånger om året.
  • neverp­reggo
    Thu 1 Apr 2021 15:32
    #3

    Du använder väl värmeskydd när du plattar?

  • Thu 1 Apr 2021 15:43
    #4
    neverpreggo skrev 2021-04-01 15:32:50 följande:

    Du använder väl värmeskydd när du plattar?


    Inte alltid. Tror inte att det hjälper så mycket..
  • Anonym (Inte frisör­)
    Thu 1 Apr 2021 15:48
    #5
    GrönVindruva skrev 2021-04-01 14:46:39 följande:

    Okej men borde det inte vara ganska lika för alla hårtyper? Steka håret några gånger i månaden vs fräta det 4 gånger om året.


    Jag upplever absolut inte att allt hår är lika känsligt och även att olika typer av värmevektyg påverkar håret olika. Även hur man behandlar blekt hår efter blekningen har betydelse av min erfarenhet. Temperaturen på stylingverktyget har betydelse.

    Jag har ett torrt, sprött hår som växer snabbt, och är väldigt friskt ned till axlarna nästan oavsett hur taskig jag är. Följande 10-15 cm är däremot väldigt känsliga och behöver "gullas med" ordentligt om jag vill ha långt hår.

    Rätt skyddande produkter och erfarenhet av ditt eget hår är väldigt betydelsefullt.

    Min uppfattning är att det blir helt olika typer av skador på hår beroende på vilka tendenser håret har. Min dotter får exempelvis väldigt lätt blekt hår av solen och det sliter jättemycket när hennes hår tappar pigment. Det går sönder och av av minsta lilla.

    Men jag är ju som sagt inte frisör.
  • Thu 1 Apr 2021 16:16
    #6
    Anonym (Inte frisör) skrev 2021-04-01 15:48:53 följande:
    Jag upplever absolut inte att allt hår är lika känsligt och även att olika typer av värmevektyg påverkar håret olika. Även hur man behandlar blekt hår efter blekningen har betydelse av min erfarenhet. Temperaturen på stylingverktyget har betydelse.

    Jag har ett torrt, sprött hår som växer snabbt, och är väldigt friskt ned till axlarna nästan oavsett hur taskig jag är. Följande 10-15 cm är däremot väldigt känsliga och behöver "gullas med" ordentligt om jag vill ha långt hår.

    Rätt skyddande produkter och erfarenhet av ditt eget hår är väldigt betydelsefullt.

    Min uppfattning är att det blir helt olika typer av skador på hår beroende på vilka tendenser håret har. Min dotter får exempelvis väldigt lätt blekt hår av solen och det sliter jättemycket när hennes hår tappar pigment. Det går sönder och av av minsta lilla.

    Men jag är ju som sagt inte frisör.
    Är det något värmeskydd du kan rekommendera? Vill inte ha något som luktar mycket parfym, helst doftfritt. Kommer bara använda hårtork någon gång då och då och inga andra värmeverktyg så länge jag kan. Nu när jag har lite mer längd i håret så fungerar det bra eftersom man inte har någon "frisyr" som ska stylas.
Svar på tråden Blekning eller värmeverkyg?