• Thu 1 Apr 2021 19:46
    2354 visningar
    20 svar
    20
    2354

    Svårt att bli gravid

    Hej jag fick genomgå en fertil utredning och dom hittade inga fel på mig eller sambon. Men vi blev gravida direkt efter vi hade gjort genom spolning av äggledare. Nu har vi snart försökt 1 år utan att lyckas. Vi blev dock gravida i januari tror det var för vi testade fertil glidmedel men vi kan inte använda det för det har inte funkat bara. Vi fick missfall en vecka efter jag har plussat och nu har vi inte kunnat bli gravida igen. Så är det någon mer som varit i den här situationen och kunnat bli gravid på egenhand. Eller har ni sökt utredning igen och fått göra en till spolning för att kunna bli gravid? Detta har börjat gå på min självförtroende då alla omkring mig har lätt qtt bli gravida utan jag som har svårt att kunna bli det. Hoppas på att hitta fler som har varit eller är i min sitts.

  • Svar på tråden Svårt att bli gravid
  • Anonym (Sofia­)
    Thu 1 Apr 2021 19:56
    #1

    Jag har precis som du. Gjort en spolning efter hel utredning, blev gravid direkt. Fick en son och nu vill vi ha syskon och nu har vi försökt i 10 månader utan resultat. Fick tjatat till mig en till spolning som inte genererat en graviditet. Fick plus på gravtest sen kom ändå mensen som vanligt. Sådan kamp. Jag jämför mig väldigt sällan med andra, men av en lustig slump har verkligen varenda granne, vän och kollega blivit gravida nu. De vet inte att vi försöker dock. Lycka till för er! Hoppas att det tar sig inom kort!

  • Thu 1 Apr 2021 20:48
    #2

    Vad tråkigt att höra att det inte gick för dig en andra gång. Du tror inte du blev gravid fast du fick ett tidigt missfall för vad jag har hört ska inte gravidtest kunna vissa fel negativt. Var det svårt att få en till spolning? Vad jag har läst så ökar det chanserna att bli gravid så jag hade hoppats på att jag hade kunnat göra några för att bli gravid om man betalar de själv men man kanske inte alls får de då. Hoppas att du med lyckas snart!

  • Anonym (Sofia­)
    Fri 2 Apr 2021 17:51
    #3
    Therese4 skrev 2021-04-01 20:48:56 följande:

    Vad tråkigt att höra att det inte gick för dig en andra gång. Du tror inte du blev gravid fast du fick ett tidigt missfall för vad jag har hört ska inte gravidtest kunna vissa fel negativt. Var det svårt att få en till spolning? Vad jag har läst så ökar det chanserna att bli gravid så jag hade hoppats på att jag hade kunnat göra några för att bli gravid om man betalar de själv men man kanske inte alls får de då. Hoppas att du med lyckas snart!


    Tack <3 det kan ha varit så, men jag gav mig ut och sökte sjukt mycket information och det finns verkligen en miljon kvinnor från världens alla hörn som pratar om falska positiva tester från Clear Blue Early. Så det kan ha varit ett missfall men det kan också ha varit typiska Clear Blue.

    Nej, inte så himla svårt tycker jag inte. I och med att vi har historik bakom oss med tiden det tog att få en son så var de väldigt förstående över skräcken att detta ska ta lika lång tid. Jag förstår det, privata kliniker spolar ju men då får man betala sin del. Men det är ju alltid ett alternativ:) hoppas hoppas att ni får ert plus snart! <3
  • Fri 2 Apr 2021 18:58
    #4

    Okey det får du nog aldrig veta. Hur kommer du gå till väga nu ska du försöka göra en till spolning eller vad ska du göra för alternativ? Så himla skönt att kunna skriva med någon som har samma problem som mig. Känns som att jag aldrig skulle hitta någon. Jag hoppas med på ett syskon snart då jag vill ha 3 ungar till innan jag blir för gammal. Fyller 28 i sommar så känns som tiden bara försvinner. Vad kostade det för dig att göra en spolning? Jag har tid hos en privat klinik 3:dje maj då ska jag prata med en läkare och se om dom går med på en spolning eller vad det finns för alternativ för oss, vill helst inte göra provrörsbefruktningar i första taget då det kostar så mycket och jag vill testa mina andra chanser först. Hoppas verkligen du plussar med! Detta är så jobbigt att bara vänta ??

  • Anonym (Sofia­)
    Fri 2 Apr 2021 22:45
    #5
    Therese4 skrev 2021-04-02 18:58:05 följande:

    Okey det får du nog aldrig veta. Hur kommer du gå till väga nu ska du försöka göra en till spolning eller vad ska du göra för alternativ? Så himla skönt att kunna skriva med någon som har samma problem som mig. Känns som att jag aldrig skulle hitta någon. Jag hoppas med på ett syskon snart då jag vill ha 3 ungar till innan jag blir för gammal. Fyller 28 i sommar så känns som tiden bara försvinner. Vad kostade det för dig att göra en spolning? Jag har tid hos en privat klinik 3:dje maj då ska jag prata med en läkare och se om dom går med på en spolning eller vad det finns för alternativ för oss, vill helst inte göra provrörsbefruktningar i första taget då det kostar så mycket och jag vill testa mina andra chanser först. Hoppas verkligen du plussar med! Detta är så jobbigt att bara vänta ??


    Det är ju så. Jag får bara ha siktet framåt. Jag får typ panik över att jag känner att det blir för långt mellan syskonen i ålder. Men den paniken gynnar ju verkligen inte den här situationen så jag försöker koppla bort det starkt.

    Verkligen, tur att vi hittade varandra här!

    Jag vet fasen inte vad nästa steg är. Vi kommer försöka varje månad och när vi når hösten tror jag fasen att vi slår på stort och pröjsar privat ivf och kör igång med allt så snabbt det bara går. Så dyrt, men tiden går ju och uppenbarligen har vi inte så lätt för att bli gravida. Det känns värt det, men förhoppningsvis kanske något sker innan.

    Jag förstår paniken och speciellt om man har tänkt sig en större familj. Jag lider med dig, det är verkligen tortyr att vänta. Man blir inte sig själv i den här väntan full med besvikelser. Riktigt test både som par och för en själv. Vad bra att du har en bokad tid! Kanske kan de lägga upp en bra plan som känns bra i storlek och tid. Men allra helst hoppas jag att du plussar innan! :)

    Tack! <3
  • Sat 3 Apr 2021 08:20
    #6

    Ja det hoppas jag vi borde gör. Du tänker inte testa någon mer spolning och se om det hjälper? Jag tänkte fråga om man får göra 2 spolningar iaf. Har läst att en spolning ska öka chansen att bli gravid så det har jag tänkt att fråga när jag har tiden. Jag sa till sambon att vi ska betala för en ivf om det verkligen inte går på annat sett men då kommer det inte bli mer ett ett eventuellt 2 barn till om man måste gå genom ivf. Men hoppas inte någon av oss behöver det. Skönt att kunna skriva med dig ??????

  • Anonym (Sofia­)
    Sun 4 Apr 2021 14:53
    #7
    Therese4 skrev 2021-04-03 08:20:07 följande:

    Ja det hoppas jag vi borde gör. Du tänker inte testa någon mer spolning och se om det hjälper? Jag tänkte fråga om man får göra 2 spolningar iaf. Har läst att en spolning ska öka chansen att bli gravid så det har jag tänkt att fråga när jag har tiden. Jag sa till sambon att vi ska betala för en ivf om det verkligen inte går på annat sett men då kommer det inte bli mer ett ett eventuellt 2 barn till om man måste gå genom ivf. Men hoppas inte någon av oss behöver det. Skönt att kunna skriva med dig ??????


    Det hoppas jag med! Fan att det ska behöva vara så här svårt! Jag kanske testar en spolning till, som sista chans innan det blir mer drastiska handlingar. Jag har också läst det, kan nog vara smart att testa igen!

    Jag förstår det, hoppas ni i så fall, får ut fler ägg så att ni kan sätta in i framtiden efter hur många barn ni vill ha. Det är ju inte gratis men det är ju för livet i alla fall <3

    Man är rätt så otrolig som hoppas så här varje månad efter så många besvikelser. Hoppet är det sista som sviker, det blir rätt tydligt i sådana här situationer.

    Håller alla tummar och tår för oss båda! Tack detsamma! :)
  • Sun 4 Apr 2021 16:42
    #8

    Ja du kan ju rådfråga läkaren också. Du har inte testat tabletter för ägglossningen eller är det bara ivf som är kvar och testa? Hur gammal är du? Jag är inte så kunnig på ivf går ett försök till att man tar ut och sen sätter in alla ägg som man fått ut eller är det ett insättning av ägg som går på försöken? Sen hur hög chans är det med ivf mot insemering. Massa funderingar :)

  • Anonym (Sofia­)
    Tue 6 Apr 2021 07:24
    #9
    Therese4 skrev 2021-04-04 16:42:31 följande:

    Ja du kan ju rådfråga läkaren också. Du har inte testat tabletter för ägglossningen eller är det bara ivf som är kvar och testa? Hur gammal är du? Jag är inte så kunnig på ivf går ett försök till att man tar ut och sen sätter in alla ägg som man fått ut eller är det ett insättning av ägg som går på försöken? Sen hur hög chans är det med ivf mot insemering. Massa funderingar :)


    Ja, vi har bollat lite med en bra läkare. Jag har en klockren ägglossning som är så timad den bara kan vara, så läkaren ser inte riktigt någon vits i tabletter för den. Jag är 31 år, hur gammal är du?

    Vid ivf privat är det ca 90 000kr för tre försök och då ingår allt från start till sista försök. Men tänk om det inte skulle fungera ens då, jösses vad pengar man har lagt då. Insemering är ju värt att tänka på, men jag tror faktiskt att vi väljer att inte lägga mer tid när vi ändå är undersökta och grundligt utredda en gång. Utan då kör vi nog i höst på ivf. Men det är ju jättebra att utforska alla alternativ! Har ni någon smärtgräns på hur länge ni vill försöka innan ni ber om mer hjälp? :)
  • Tue 6 Apr 2021 12:45
    #10

    Jag är 27 år fyller 28 i sommar. Jag vill ju helst ha 3 barn till därför känner jag att jag vill bli gravid i år. Jag vill helst inte vänta längre. Sambon tror vi kan lyckas utan hjälp då vi blev gravida i januari med fertil glidmedel men jag vet inte om det var glidmedlet som gjorde oss gravida eller om det var jag som la bort stressen lite. Tänkte fråga läkaren om det. Jag vill helst göra en spolning och se att allt ser bra ut där och att jag har många ägg kvar. Hur vet man om ägglossningen går så perfekt? Jag vet att jag ska ha det eller det har visat positivt på ägglossningtest varje månad. Men jag ska sluta ta det nu för att se om stressen lägger sig. Tycker ivf är så dyrt så funderar hellre på insemination om det kan öka gravid chansen då. Men helst att vi klarar det själva. Vi har väl inte pratat så mycket om vad vi ska göra. Men blir det ingeting detta året så kanske vi får överväga ivf.

  • Anonym (Sofia­)
    Tue 6 Apr 2021 13:23
    #11
    Therese4 skrev 2021-04-06 12:45:24 följande:

    Jag är 27 år fyller 28 i sommar. Jag vill ju helst ha 3 barn till därför känner jag att jag vill bli gravid i år. Jag vill helst inte vänta längre. Sambon tror vi kan lyckas utan hjälp då vi blev gravida i januari med fertil glidmedel men jag vet inte om det var glidmedlet som gjorde oss gravida eller om det var jag som la bort stressen lite. Tänkte fråga läkaren om det. Jag vill helst göra en spolning och se att allt ser bra ut där och att jag har många ägg kvar. Hur vet man om ägglossningen går så perfekt? Jag vet att jag ska ha det eller det har visat positivt på ägglossningtest varje månad. Men jag ska sluta ta det nu för att se om stressen lägger sig. Tycker ivf är så dyrt så funderar hellre på insemination om det kan öka gravid chansen då. Men helst att vi klarar det själva. Vi har väl inte pratat så mycket om vad vi ska göra. Men blir det ingeting detta året så kanske vi får överväga ivf.


    Jag förstår det verkligen. Du är som tur var ändå ung och har höga goda odds med dig om man tänker på hur andra scenarion kunnat vara. Jag hoppas verkligen att ni lyckas på egen hand, det hade ju varit det allra enklaste. Vi har också det glidmedlet, men utan resultat vad vi vet. Det är väl jättebra och kika vad som kan finnas som alternativ innan ivf. Det är svindyrt verkligen. I och med att vi försökt så länge med sonen och nu precis gjort vårt tionde försök till syskon så orkar jag bara inte gambla mer med tiden och försöken. Vi kämpar på till hösten, då kommer jag vara helt mentalt slut, det är jag säker på. Då är det dags för oss att slå på stora trumman.

    Jag håller med dig, inte ta så många test och försöka slappna av kan göra mycket. Utan att lägga för mycket ansvar på att det skulle vara därför ni kämpar. Jag tempar och kör ägglossningstest, så gjort i många år. Så temperaturhöjning skvallrar om att ägget släpper. Sen har jag kollat mina progesteronnivåer hos gyn som bekräftat ägglossning. Att det ska behöva vara så här jädrans avancerat och svårt!!
  • Thu 8 Apr 2021 06:23
    #12

    Förstår dig, vi får se hur det går för oss nu. Försöker att inte tänka så mycket på det då kanske det tar sig. Men ser fram emot maj då vi ska prata med läkare och sen får vi veta hur man kan gå vidare. Håller som sagt tummarna för dig också. Du får jätte gärna återkoppla här sen när du lyckas bli gravid så kan jag göra samma. Jag går ibland in och kolla här. :)

  • Anonym (Sofia­)
    Thu 8 Apr 2021 08:49
    #13
    Therese4 skrev 2021-04-08 06:23:48 följande:

    Förstår dig, vi får se hur det går för oss nu. Försöker att inte tänka så mycket på det då kanske det tar sig. Men ser fram emot maj då vi ska prata med läkare och sen får vi veta hur man kan gå vidare. Håller som sagt tummarna för dig också. Du får jätte gärna återkoppla här sen när du lyckas bli gravid så kan jag göra samma. Jag går ibland in och kolla här. :)


    Det låter jättebra! Tack detsamma, hoppas vi kan skriva det snart båda två. Läkarbesöket i maj är alltid skönt att hänga upp tankarna på. Lycka till så hörs vi!
  • Mon 12 Apr 2021 20:14
    #14

    Hej, Jag och en vän startat gruppen Bumpy på Facebook eftersom vi båda har känt oss så ensamma i vår långa kamp för att bli förälder. Vi kämpar precis här och nu.


    Tanken är att kvinnor få ta del av varandras historier och vårt främsta mål är att bryta tabun kring ofrivilligt barnlöshet. Om du vill vore det fantastiskt om du vill bli medlem och dela lite av din historia. Det hjälper så många när vi bryter tystnaden! Följ med oss här: https://www.facebook.com/groups/882725162559207

  • Anonym (Sofia­)
    Tue 13 Apr 2021 10:25
    #15
    Olsson1986 skrev 2021-04-12 20:14:27 följande:

    Hej, Jag och en vän startat gruppen Bumpy på Facebook eftersom vi båda har känt oss så ensamma i vår långa kamp för att bli förälder. Vi kämpar precis här och nu.

    Tanken är att kvinnor få ta del av varandras historier och vårt främsta mål är att bryta tabun kring ofrivilligt barnlöshet. Om du vill vore det fantastiskt om du vill bli medlem och dela lite av din historia. Det hjälper så många när vi bryter tystnaden! Följ med oss här: www.facebook.com/groups/882725162559207


    Tack för inbjudan <3 jag håller med, att våga prata om det hjälper. Men jag har en ganska högt uppsatt tjänst med många anställda och är lite rädd att möta någon som känner mig. Jag är inte beredd att gå ut med det riktigt än. Så jag vågar faktiskt inte. När jag är redo är jag mer än gärna med och då hittar jag er. Tack!
  • Sat 12 Jun 2021 17:14
    #16

    Hej, ville bara säga att jag och sambon lyckades på egen hand. Jag testade munkpeppar och det funkade perfekt går snart in i vecka 11 nu ???? hoppas du snart lyckas om du inte redan har gjort de :)

  • Anonym (Sofia­)
    Sun 13 Jun 2021 12:52
    #17

    Men Gud vad roligt! Stort stort grattis!!! Vecka 11, det är ju helt underbart!!

    Vi lyckades också själva, går in i vecka 7 på tisdag haha. Herregud så fantastiskt!! Grattis till oss efter ett jävla slut rent ut sagt. Kram

  • Sat 26 Jun 2021 20:39
    #18

    Ja grattis till dig också! Skönt att det gick fort för dig med. Då är du beräknad i februari va? :)

  • Anonym (Sofia­)
    Wed 30 Jun 2021 19:09
    #19
    Therese4 skrev 2021-06-26 20:39:26 följande:

    Ja grattis till dig också! Skönt att det gick fort för dig med. Då är du beräknad i februari va? :)


    Tack! Precis, i februari väntas lilla pyret :) när beräknas du?
  • Mon 19 Jul 2021 12:40
    #20

    Jag är beräknad den 11 januari :)

Svar på tråden Svårt att bli gravid