• Fri 2 Apr 2021 20:09
    2900 visningar
    19 svar
    19
    2900

    Minns ni hur Asrtid Lindgrens böcker börjar?

    Tänkte ha lite skoj och se hur väl ni kan Astrid Lindgren. Här någonstans finns första meningen, eller del av meningen, från 10 olika böcker. Lycka till.

    (Reserverar mig för att jag har ganska gamla böcker, vem vet vilka fel som kan ha smugit sig in.... men svaren är tagna direkt ifrån dem)


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Minns ni hur Asrtid Lindgrens böcker börjar?
  • Fri 2 Apr 2021 20:31
    #1

    Kul quiz - och svårt! Jag mindes inte en enda början utan gick på det som kändes bäst rent litterärt. Det blev sju rätt.

  • Fri 2 Apr 2021 20:38
    #2
    Tecum skrev 2021-04-02 20:31:14 följande:

    Kul quiz - och svårt! Jag mindes inte en enda början utan gick på det som kändes bäst rent litterärt. Det blev sju rätt.


    Ja, jag fick ett ryck =P

    Sju rätt är ju faktiskt godkänt. D+
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Fri 2 Apr 2021 20:39
    #3

    Jättebra quis!

  • Fri 2 Apr 2021 20:39
    #4

    Jättebra quis!

  • Fri 2 Apr 2021 20:44
    #5
    Aurora Borrealis skrev 2021-04-02 20:39:14 följande:

    Jättebra quis!


    Kul att du gillade det =)
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Fri 2 Apr 2021 21:26
    #6

    2 av 10. Har inte läst nån av dom och Sunnanäng har jag inte ens hört talas om. Fick rätt på Lotta för jag har sett filmen och vet att hon ofta var arg.  

  • Fri 2 Apr 2021 21:50
    #7
    Jag är bara jag skrev 2021-04-02 21:26:09 följande:

    2 av 10. Har inte läst nån av dom och Sunnanäng har jag inte ens hört talas om. Fick rätt på Lotta för jag har sett filmen och vet att hon ofta var arg.  


    Aj, då, då blir det så klart svårt =) Hur kommer det sig att du inäte läst dem och har du någon liten önskan om att göra det någon gång?

    Sunnanäng är min absoluta favorit bland Astrid Lindgrens korta berättelser. 
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Fri 2 Apr 2021 22:05
    #8
    +1
    Aniiee skrev 2021-04-02 21:50:29 följande:
    Aj, då, då blir det så klart svårt =) Hur kommer det sig att du inäte läst dem och har du någon liten önskan om att göra det någon gång?

    Sunnanäng är min absoluta favorit bland Astrid Lindgrens korta berättelser. 
    Som barn fick jag dem varken lästa för mig eller läste själv. Vad jag minns, det är ju jättemånga år sen. Vet inte varför för läste gjorde jag, men annat. Mina egna barn är för små än, men jag har köpt flera av böckerna på loppis så de finns redo. Glad Jag köpte många barn- och ungdomsböcker innan jag ens fick barn optimistisk som jag var att de skulle läsas en dag. Drömmer
  • Fri 2 Apr 2021 22:17
    #9

    Hade bara tre rätt. Jag har inte hört talas om Sunnanäng. Min dotter är sex år och gillar "Alla vi barn i Bullerbyn", därför visste jag hur den började. Jag har nog inte läst någon annan bok för henne faktiskt (av Astrid Lindgren alltså). Vi testade Emil men den gillade hon inte. Jag tycker det finns många andra böcker som är mycket bättre och som vuxen är jag inget stort Astridfan.

  • Fri 2 Apr 2021 22:27
    #10
    Jag är bara jag skrev 2021-04-02 22:05:18 följande:
    Som barn fick jag dem varken lästa för mig eller läste själv. Vad jag minns, det är ju jättemånga år sen. Vet inte varför för läste gjorde jag, men annat. Mina egna barn är för små än, men jag har köpt flera av böckerna på loppis så de finns redo. Glad Jag köpte många barn- och ungdomsböcker innan jag ens fick barn optimistisk som jag var att de skulle läsas en dag. Drömmer
    Hoppas ni får mycket nöje av böckerna =)
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Fri 2 Apr 2021 22:33
    #11
    Blåbil skrev 2021-04-02 22:17:46 följande:

    Hade bara tre rätt. Jag har inte hört talas om Sunnanäng. Min dotter är sex år och gillar "Alla vi barn i Bullerbyn", därför visste jag hur den började. Jag har nog inte läst någon annan bok för henne faktiskt (av Astrid Lindgren alltså). Vi testade Emil men den gillade hon inte. Jag tycker det finns många andra böcker som är mycket bättre och som vuxen är jag inget stort Astridfan.


    Läs Sunnanäng. Läs de andra korta berättelserna också. Den, "Tu, tu, tu", "Spelar min lind, sjunger min näktergal", och "Junker Nils av Eka", är lite mer "vuxna" med livet, och döden, i fattig-Svergie i fokus. Berättelserna som ingår i "Nils Karlsson-Pyssling" och "Kajsa Kavat" är lite mer lättsamma, men fortfarande inte samma som de absolut mer lättsamma lång berättelser som Emil, Bullerbyn, Madicken osv. Alla Astrids böcker har sina djup och sina mörker, ibland i fokus och ibland i perifirin, och det är, enligt mig, det som gör de läsvärda även för vuxna.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Fri 2 Apr 2021 22:38
    #12
    Aniiee skrev 2021-04-02 22:33:36 följande:

    Läs Sunnanäng. Läs de andra korta berättelserna också. Den, "Tu, tu, tu", "Spelar min lind, sjunger min näktergal", och "Junker Nils av Eka", är lite mer "vuxna" med livet, och döden, i fattig-Svergie i fokus. Berättelserna som ingår i "Nils Karlsson-Pyssling" och "Kajsa Kavat" är lite mer lättsamma, men fortfarande inte samma som de absolut mer lättsamma lång berättelser som Emil, Bullerbyn, Madicken osv. Alla Astrids böcker har sina djup och sina mörker, ibland i fokus och ibland i perifirin, och det är, enligt mig, det som gör de läsvärda även för vuxna.


    Jag tackar för tipsen.
  • Sat 3 Apr 2021 12:52
    #13

    Puffa, puff. Fler vill göra quizz. Hoppas jag =P


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Sat 3 Apr 2021 13:23
    #14
    Aniiee skrev 2021-04-02 22:27:50 följande:
    Hoppas ni får mycket nöje av böckerna =)
    Det kommer vi garanterat få. Glad
  • Sat 3 Apr 2021 13:43
    #15

    Kul quiz!

    Jag fick fem rätt, de flesta av böckerna var det jättelängesedan jag läste (och Nils Karlsson Pyssling har jag faktiskt aldrig läst), och även om jag hade ett hum om hur de började så var alternativen så lika att det fick bli gissningar. Men Ronja, Emil och Mio min Mio, där var jag säker på hur de började. I de fallen hörde jag Astrids berättarröst inom mig.

    Jag är född i slutet av 70-talet och har växt upp med Astrids böcker, filmer och sagoband. Ronja Rövardotter var den första bok jag läste, då var jag fem år gammal. Det tog jättelång tid minns jag, men var spännande.

    Vi har flera av filmerna/serierna och böckerna här hemma, men mina barn har inte varit så intresserade, tyvärr. När jag ligger sjuk, sådär att man är ynklig och inte orkar något, men inte tillräckligt trött för att sova, då tittar jag gärna på någon Astrid-film eller serie, speciellt de där hon är med som berättare.

  • Sat 3 Apr 2021 14:02
    #16
    Aniiee skrev 2021-04-02 22:33:36 följande:

    Läs Sunnanäng. Läs de andra korta berättelserna också. Den, "Tu, tu, tu", "Spelar min lind, sjunger min näktergal", och "Junker Nils av Eka", är lite mer "vuxna" med livet, och döden, i fattig-Svergie i fokus. Berättelserna som ingår i "Nils Karlsson-Pyssling" och "Kajsa Kavat" är lite mer lättsamma, men fortfarande inte samma som de absolut mer lättsamma lång berättelser som Emil, Bullerbyn, Madicken osv. Alla Astrids böcker har sina djup och sina mörker, ibland i fokus och ibland i perifirin, och det är, enligt mig, det som gör de läsvärda även för vuxna.


    Sunnanäng är min absoluta favorit av allt hon skrev, men som vuxen och med egna barn klarar jag inte av att läsa den. Att stänga dörren till Sunnäng kan jag inte tolka som annat än en allegori för döden. Två små barn, ensamma i snön, aaarghhh...
  • Sat 3 Apr 2021 17:08
    #17
    Embla twopointoh skrev 2021-04-03 13:43:53 följande:

    Kul quiz!

    Jag fick fem rätt, de flesta av böckerna var det jättelängesedan jag läste (och Nils Karlsson Pyssling har jag faktiskt aldrig läst), och även om jag hade ett hum om hur de började så var alternativen så lika att det fick bli gissningar. Men Ronja, Emil och Mio min Mio, där var jag säker på hur de började. I de fallen hörde jag Astrids berättarröst inom mig.

    Jag är född i slutet av 70-talet och har växt upp med Astrids böcker, filmer och sagoband. Ronja Rövardotter var den första bok jag läste, då var jag fem år gammal. Det tog jättelång tid minns jag, men var spännande.

    Vi har flera av filmerna/serierna och böckerna här hemma, men mina barn har inte varit så intresserade, tyvärr. När jag ligger sjuk, sådär att man är ynklig och inte orkar något, men inte tillräckligt trött för att sova, då tittar jag gärna på någon Astrid-film eller serie, speciellt de där hon är med som berättare.


    Kul att du gillade den =)

    Ja, med flit gjorde jag alternativ som var lika, just för att göra det lite svårare. Några av dem är faktiskt också första meningen från andra böcker i samma serie, Emil-alternativen, till exempel.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Sat 3 Apr 2021 17:09
    #18
    Dustpuppy skrev 2021-04-03 14:02:32 följande:
    Sunnanäng är min absoluta favorit av allt hon skrev, men som vuxen och med egna barn klarar jag inte av att läsa den. Att stänga dörren till Sunnäng kan jag inte tolka som annat än en allegori för döden. Två små barn, ensamma i snön, aaarghhh...
    Ja, man får ha näsdukar i närheten när man läser en del av Astrids småberättelser, och Sunnanäng är definitivt värst på näsduks-slöseri för min del.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Sat 3 Apr 2021 23:10
    #19

    6 rätt, hyfsat tycker jag.


    Kul med quiz, men lite synd att många svar var så lika varandra tex första är samma fast med ett extra ord. Lite roligare med de som är lite mer olika som Nils Karlsson Pyssling. Alla 3 är rimliga och det är märkligt hur svårt det är att komma ihåg hur boken börjar även om alternativen är helt olika varandra.


         
Svar på tråden Minns ni hur Asrtid Lindgrens böcker börjar?