• Anonym (hmm)
    Fri 2 Apr 2021 22:48
    3205 visningar
    94 svar
    94
    3205

    Är min sambo egoistisk?

    Hej! 

    Jag och min sambo har varit tillsammans i tre år. Han jobbar och jag pluggar. Vi har inte haft gemensam ekonomi dessa år utan han har haft sin lön och jag har haft CSN så har vi splittat hyran, matinköp etc i hälften. Han håller samtidigt på med aktier och tjänar mycket pengar där (ibland berättar han att han tjänat 50 000 på en dag) det är till hans pension och nu börjar han nämna "vår framtid" vad som nu menas med det. 

    Däremot väntar jag nu vårat första barn till sommaren och skulle egentligen ha tagit examen nu i juni men nu kommer jag få skjuta på det lite och ta examen nästa termin istället. Eftersom jag studerat kommer jag få en rätt låg föräldrapenning.

    Insåg för några veckor sedan att min ekonomi inte kommer gå ihop när ett barn kommer och frågade hur han tänkte med det. Vi kom fram till att jag ska betala 30% och han 70% på alla inköp, barnvagn och allt vad det är samt även hyra, mat osv. Känner fortfarande att det kan bli knapert men det funkar väl. Det som känns mest tråkigt är att det nu kommer dröja ännu längre innan jag får en lön och att jag inte pensionssparar eller kan spara undan pengar på sättet som han kan, hans svar på det var "jag gjorde inte heller det när jag var 25". Det skiljer 5 år mellan oss.

    Kan även nämna att vi bor i hans lägenhet men vi har delat på alla möbler vi köpt och jag har verkligen rustat upp den och vi har målat väggarna etc vilket ju bara kommer gynna honom sen när den säljs eftersom jag inte får ett skit för det samtidigt som jag varit med och betalat hälften för allt med mitt csn lån. 

    Tog nu upp om vi kanske ska ha ett gemensamt barnkonto iallafall till saker vi köper till barnet sen och aktiviteter vi hittar på med barnet. Hans svar var "ja men om du kommer hitta på massa aktiviteter på egen hand med barnet så blir det ju konstigt med ett gemensamt konto" varpå jag undrar så du ser inte det som positivt att jag tar med ditt barn på saker under min föräldraledighet, då vill han inte bidra till det för det blir ju konstigt eftersom han ska hitta på egna aktiviteter sen också (?). Han ville inte diskutera det så mycket mer heller för han ville veta vad min föräldrapenning blir först så jag vet hur mycket jag kan lägga in (vi tror det blir cirka 7000kr i månaden max för mig). 

    Att jag går och bär på hans barn i 9 månader, har fått bristningar på stora delar av kroppen som jag ska ha resten av livet, fått skjuta fram studierna och ska börja med att vara föräldraledig känns inte som om han riktigt bryr sig om.

    Nivån ligger lite på "äh låt mig bjuda dig på chopchop idag du behöver inte swisha det står jag för" och så ska jag känna mig ärad. 

  • Svar på tråden Är min sambo egoistisk?
  • Anonym (J)
    Fri 2 Apr 2021 23:07
    #1

    Blev du alltså oplanerat gravid? För annars är det rätt märkligt att sätta sig i den situation du är i nu.

    Det rimliga när en person är föräldraledig är att den andre står för inkomstbortfall. Du kommer få lägsta föräldrapenning. Det är mindre än vad du får om du studerar och väldigt mycket mindre än om du arbetet. Jag vill hävda att han bör kompensera dig med hälften av mellanskillnaden till den lön du hade haft när du nu skulle börjat arbeta efter dina studier. (Eller då betala motsvarande procent av era kostnader som din minskade inkomst innebär)

    Det är inte bara DU som ska förlora ekonomiskt på att du är föränderlig.

    Jag förstår det som att han arbetar. Då är det troligtvis bättre ekonomiskt för er att han tar föräldraledigt på antingen fredagen eller måndagen så att han även kan lägga föräldrapennknh på helgen. Han får troligtvis ut med på tre dagar än vad du får på att lägga sju. Låt honom ta ut så så får han ge dessa pengar till dig.

    Naturligts ska ni dela på kostnader för aktiviteter.

    Han låter oerhört självisk om den bild som du beskriver är riktig

  • Anonym (J)
    Fri 2 Apr 2021 23:08
    #2

    Och du har förresten inte arbetat innan du studerade? För om du har det så kan du ha en vilande sgi

  • Anonym (Man)
    Fri 2 Apr 2021 23:16
    #3
    -1 +1

    Ni verkar båda vara lite överspända när det kommer till pengar. Att du sitter i en sits där du får låg föräldrapeng kan väl inte vara någon annans ansvar än ditt. Han betalar 70% och du 30% på kommande inköp och ni bor i hans lägenhet, vilket jag antar är en bostadsrätt med lägre hyra än hyresrätt.

    Du lever till viss del redan på hans kapital, men vill ha mer eftersom ni ska ha barn ihop. Det kan jag förstå, men det är samtidigt inte självklart att du ska få ta del av hans kapital.

  • Anonym (hmm) Trådstartaren
    Fri 2 Apr 2021 23:19
    #4
    Anonym (J) skrev 2021-04-02 23:07:11 följande:

    Blev du alltså oplanerat gravid? För annars är det rätt märkligt att sätta sig i den situation du är i nu.

    Det rimliga när en person är föräldraledig är att den andre står för inkomstbortfall. Du kommer få lägsta föräldrapenning. Det är mindre än vad du får om du studerar och väldigt mycket mindre än om du arbetet. Jag vill hävda att han bör kompensera dig med hälften av mellanskillnaden till den lön du hade haft när du nu skulle börjat arbeta efter dina studier. (Eller då betala motsvarande procent av era kostnader som din minskade inkomst innebär)

    Det är inte bara DU som ska förlora ekonomiskt på att du är föränderlig.

    Jag förstår det som att han arbetar. Då är det troligtvis bättre ekonomiskt för er att han tar föräldraledigt på antingen fredagen eller måndagen så att han även kan lägga föräldrapennknh på helgen. Han får troligtvis ut med på tre dagar än vad du får på att lägga sju. Låt honom ta ut så så får han ge dessa pengar till dig.

    Naturligts ska ni dela på kostnader för aktiviteter.

    Han låter oerhört självisk om den bild som du beskriver är riktig


    Jag har inte den lägsta föräldrapenningen då jag började jobba vid sidan av studierna när jag fick veta att jag var gravid så jag har jobbat upp en liten SGI men den är fortfarande låg gentemot vad han tjänar och lägre än CSN. Han tjänar tre gånger så mycket som jag kommer få i fp men han har inte satt sig in i hur vi kan lägga upp föräldrapenningen så som du gav förslag om nu eller att det ska bli rättvist för båda utan det är jag som försökt föra det till tal men jag tycker det är väldigt jobbigt.

    Så han låter oerhört självisk även när vi nu gjort en uppdelning på 30/70 på inköpen till bebisen sen även samma uppdelning för hyra och mat från och med den månaden bebisen kommer? Vi baserade det på våra inkomster dvs. mitt CSN lån och hans lön. Men det blir ju ändå så att jag inte har möjlighet att spara åt mig själv och kommer få leva snålt. Framförallt inte nu när jag fick höra att han inte vill bistå om jag hittar på "massa" aktiviteter med barnet. 
  • Anonym (hmm) Trådstartaren
    Fri 2 Apr 2021 23:24
    #5
    Anonym (Man) skrev 2021-04-02 23:16:05 följande:

    Ni verkar båda vara lite överspända när det kommer till pengar. Att du sitter i en sits där du får låg föräldrapeng kan väl inte vara någon annans ansvar än ditt. Han betalar 70% och du 30% på kommande inköp och ni bor i hans lägenhet, vilket jag antar är en bostadsrätt med lägre hyra än hyresrätt.

    Du lever till viss del redan på hans kapital, men vill ha mer eftersom ni ska ha barn ihop. Det kan jag förstå, men det är samtidigt inte självklart att du ska få ta del av hans kapital.


    Ja, hyran är låg, cirka 2000kr var och det är som du säger hans bostadsrätt. Uppskattar såna här svar med för vill veta om jag faktiskt ens har något att säga till om eller om jag borde bita ihop. Det är bara något år max ett och ett halvt som jag kommer få "leva såhär" tills jag blir klar med studierna och sen kommer jag alltid ha en månadsinkomst och då kommer vi tjäna lika mycket och jag kan börja spara till boende, bil etc. 
  • Anonym (hmm) Trådstartaren
    Fri 2 Apr 2021 23:31
    #6

    Hade egentligen inte tänkt så mycket på uppdelningen innan utan jag var nöjd över att jag skulle klara mig med tanke på att vi har låg hyra och att barnet kommer få vad den behöver från oss båda samt det viktigaste att vi har ett lyckligt förhållande men sen såg jag i en grupp på Facebook att någon ställde frågan hur andra par gör med ekonomin i och med att man får barn varpå 90% svarade gemensam ekonomi och att det i princip alltid varit så oavsett vem som tjänar mest, att man sparar gemensamt etc och då började jag fundera. 

  • Fri 2 Apr 2021 23:39
    #7
    +1

    Jag tycker att det händer något när man skaffar barn. Då sitter man ju ihop för resten av livet. Ska ni inte bara gifta er och ta ansvar för att ni redan tagit en enormt stort ekonomiskt beslut tillsammans, dvs kostnaderna för ett barn (direkta och indirekta kostnader). Jag har så svårt att förstå hur man kan ha separata ekonomier men bo ihop, dela livet ihop och ha barn ihop. Om du vabbar och får ut lägre lön en månad i framtiden - ska det drabba dig ekonomiskt då? Aktiviteter som du hittar på med barn under föräldraledigheten är ju för barnets skull. Dvs hans barns skull också. Men han ska inte bidra med betalning.... Vansinnigt! Varför ska inte du ha del av värdeökning i bostadsrätten? Du bor ju också där och betalar löpande för den. Kräv gemensam ekonomi! Allt i en pott. Båda tar ansvar för att inte köpa skit. Om han gillar aktier så fixar han bättre pension både för dig och honom såklart. Ni ska väl leva ihop? Han älskar väl dig och vill att du ska ha det bra också på ålders höst? Man ska välja partner med omsorg. En partner som vill att man ska ha det bra. Inte en partner som tycker det är helt ok att du ska behöva vända på varje krona när det finns pengar i hushållet.

  • Sat 3 Apr 2021 01:52
    #8
    -1 +2

    Barn till sommaren, varför kan du inte ta examen juni? Vad ska du göra istället fram till juni menar du; planera bebisrum och läsa amningböcker??

  • Anonym (Qwert­y)
    Sat 3 Apr 2021 02:18
    #9
    Anonym (hmm) skrev 2021-04-02 23:24:33 följande:

    Ja, hyran är låg, cirka 2000kr var och det är som du säger hans bostadsrätt. Uppskattar såna här svar med för vill veta om jag faktiskt ens har något att säga till om eller om jag borde bita ihop. Det är bara något år max ett och ett halvt som jag kommer få "leva såhär" tills jag blir klar med studierna och sen kommer jag alltid ha en månadsinkomst och då kommer vi tjäna lika mycket och jag kan börja spara till boende, bil etc. 


    Väljer du att få barn innan du egentligen har ekonomi för det så får du ju till viss del bita ihop. Men försök göra det bästa av situationen. Plugga järnet nu i vår och läs in så mycket som möjligt. Fasa sen över föräldraledigheten åtminstone på halvtid tidigt så att du kommer igång med studierna igen och låt honom gå hem på heltid när du fasar ut amningen så du inte tappar ännu mera tid. Han kommer ha mycket högre FP.
  • Anonym (N)
    Sat 3 Apr 2021 03:15
    #10

    Hur är det när man är sambos, visst delar man lika på alla tillgångar vid ev separation? Om man gifter sig och skriver äktenskapsförord så har man ju inte rätt till den andras tillgångar men om man separerar som sambos får man väl det. Även bostadsrätt mm.

    Blir situationen ohållbar får ni väl separera och leva som särbos istället och då får du en liten kompensation för den tid du varit gravid med hans barn och förlorat inkomst och fått bristningar mm.

Svar på tråden Är min sambo egoistisk?