• Sat 3 Apr 2021 13:57
    3091 visningar
    6 svar
    6
    3091

    Fler rätter än tre, vad heter de?

    När man bjuder på trerätters middag, så heter rätterna förrätt, huvudrätt och efterrätt. Till påsk bjuder jag på fem rätter, men vad kallar man rätterna då?

  • Svar på tråden Fler rätter än tre, vad heter de?
  • Magica­l
    Sat 3 Apr 2021 14:59
    #1

    Hade du googlat själv hade du tex hittat att en klassisk femrätters är: 

    förrätt, fiskrätt, sorbet( eller liknande, kanske en soppa), kötträtt, dessert.

    Om man har små aptitretare innan, så räknas de inte in i rätterna, och inte heller kaffe + en kaka efteråt. 

    Men idag i vår moderna tid kan man kasta om ordningen och göra lite som man själv vill. Tex tror jag de flesta skulle starta med en liten soppa. 

  • Sat 3 Apr 2021 18:10
    #2
    +1

    Det beror lite på vad man ska servera =P Magicals exempel är ett, ett annat är:

    Amuse/aptitretare (vilket magical också skrev som "inte en av rätterna", men det beror på om det serveras som mingel-mat eller om den serveras vid sittande bord)
    Förrätt
    Huvudrätt
    Remise
    Efterrätt

    Det finns flera varianter.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Sun 4 Apr 2021 15:26
    #3
    +1

    Aptitretare/amuse bouche före förrätten

    Mellanrätt/entremet mellan förrätt/varmrätt och/eller mellan varmrätt/dessert

    Ev ost innan dessert

  • Sun 4 Apr 2021 15:38
    #4
    +1

    Och tänker man lite italienskt (i alla fall vissa delar av Italien) så blir det (med reservation för stavningen):

    1. Antipasti (ofta kallt, typ charkuterier)

    2. Primi piatti (typiskt pasta eller något annat att bli mätt på)

    3. Secondi piatti (kött- eller fiskrätten ofta)

    4. Formaggi (ost)

    5. Dolce (den söta efterrätten)

  • Sun 4 Apr 2021 15:43
    #5
    +1

    Och som det hävdas i min etikettsbok från 30-talet så kan det se ut så här:

  • Thu 8 Apr 2021 00:22
    #6
    Magical skrev 2021-04-03 14:59:02 följande:

    Hade du googlat själv hade du tex hittat att en klassisk femrätters är: 

    förrätt, fiskrätt, sorbet( eller liknande, kanske en soppa), kötträtt, dessert.

    Om man har små aptitretare innan, så räknas de inte in i rätterna, och inte heller kaffe + en kaka efteråt. 

    Men idag i vår moderna tid kan man kasta om ordningen och göra lite som man själv vill. Tex tror jag de flesta skulle starta med en liten soppa. 


    ...och vad menar du att rätterna HETER?
Svar på tråden Fler rätter än tre, vad heter de?