• Anonym (Xxx)
    Sat 3 Apr 2021 17:26
    8147 visningar
    41 svar
    41
    8147

    Venlafaxin mot ångest - någon som äter denna medicin?

    Har testat sertralin och cipralex men bara fått mer ångest och andra biverkningar.

    Läkaren föreslog venlafaxin.

    Någon som äter denna och vill delge sina erfarenheter?

  • Svar på tråden Venlafaxin mot ångest - någon som äter denna medicin?
  • Anonym (jo)
    Sat 3 Apr 2021 17:49
    #1

    En väldigt bra medicin, jag hade aldrig överlevt utan den.

  • Anonym (Xxx) Trådstartaren
    Sat 3 Apr 2021 17:53
    #2
    Anonym (jo) skrev 2021-04-03 17:49:21 följande:

    En väldigt bra medicin, jag hade aldrig överlevt utan den.


    Vad tar du den för?

    Några biverkningar?

    Har du testat andra antidepp innan?

    Vilken dos tar du?
  • Anonym (jo)
    Sat 3 Apr 2021 18:07
    #3
    Anonym (Xxx) skrev 2021-04-03 17:53:08 följande:
    Vad tar du den för?
    Några biverkningar?
    Har du testat andra antidepp innan?
    Vilken dos tar du?
    Tar den för svår ångest och depression.
    Torr i munnen,
    Ja, flera, men ingen som hjälpt som denna
    Jag är uppe i 300 mg/dag (maxdos) sedan ett år tillbaka.
  • Anonym (Xxx) Trådstartaren
    Sat 3 Apr 2021 18:12
    #4
    Anonym (jo) skrev 2021-04-03 18:07:25 följande:

    Tar den för svår ångest och depression.

    Torr i munnen,

    Ja, flera, men ingen som hjälpt som denna

    Jag är uppe i 300 mg/dag (maxdos) sedan ett år tillbaka.


    Tycker du den hjälper bra för ångesten?

    Fick du föthöjd ångest vid insättning?
  • Anonym (jo)
    Sat 3 Apr 2021 18:17
    #5
    Anonym (Xxx) skrev 2021-04-03 18:12:45 följande:
    Tycker du den hjälper bra för ångesten?
    Fick du föthöjd ångest vid insättning?
    Ja, jag skrev ju att det har räddat mitt liv, så det menas med att min ångest är i princip borta idag.

    Ja, det fick jag, så är det med alla mediciner, men jag fick stesolid som stödmedicin när det var som värst.
  • Sat 3 Apr 2021 18:26
    #6

    Dom första 6 veckorna är alltid en sk inätning av tabletten, den allra första tiden får man oerhört kraftiga biverkningar i for an ångest, depressivitet även självmordstankar kan förekomma i ökad utsträckning, då handlar det om att hålla ut för det vänder och blir bättre. Efter 3-4 veckor kan det Börja att plana ut. Det gäller alla antidepressiva. Håller det på längre än denna tid kan man byta. Venaflaxin som också Heter Effexor ger samma biverkningar troligtvis, dom är uppiggande men kan också framkalla aggressivitet

  • Anonym (Xxx) Trådstartaren
    Sat 3 Apr 2021 18:36
    #7
    Linneachristina skrev 2021-04-03 18:26:33 följande:

    Dom första 6 veckorna är alltid en sk inätning av tabletten, den allra första tiden får man oerhört kraftiga biverkningar i for an ångest, depressivitet även självmordstankar kan förekomma i ökad utsträckning, då handlar det om att hålla ut för det vänder och blir bättre. Efter 3-4 veckor kan det Börja att plana ut. Det gäller alla antidepressiva. Håller det på längre än denna tid kan man byta. Venaflaxin som också Heter Effexor ger samma biverkningar troligtvis, dom är uppiggande men kan också framkalla aggressivitet


    Jag vet att insättningen kan vara tuff...gått igenom både sertralin och escitalopram ( då testa i flera månader ) och biverkningarna/insättningsbesvären har inte lagt sig.. därför jag är lite skeptisk till venlafaxin också....! Aggressivitet lät ju inget kul :( är det nåt som är vanligt med venlafaxin? Eftersom du just nämner det?
  • Sat 3 Apr 2021 18:45
    #8

    Ja det är det, ofta väldigt bra att ge äldre där inte ens ECT hjälper, dom kan få lite fart och go av dessa.

    Du kan ju prova och nu vet du att det kan komma och då kan du ju sluta med detta. Mycket svåra utsättningssymtom på dessa

  • Sat 3 Apr 2021 18:52
    #9

    Googla :utsättningssymtom, läkaren fick svåra abstinensen 1 vecka efter att han slutat med Effexor det är hemskt

  • Anonym (Xxx) Trådstartaren
    Sat 3 Apr 2021 18:52
    #10
    Linneachristina skrev 2021-04-03 18:45:17 följande:

    Ja det är det, ofta väldigt bra att ge äldre där inte ens ECT hjälper, dom kan få lite fart och go av dessa.

    Du kan ju prova och nu vet du att det kan komma och då kan du ju sluta med detta. Mycket svåra utsättningssymtom på dessa


    Det lät ju positivt,blev verkligen sugen på att testa;)
Svar på tråden Venlafaxin mot ångest - någon som äter denna medicin?