• Mon 5 Apr 2021 12:38
    1658 visningar
    24 svar
    24
    1658

    Min son hatar min mat

    Har otroligt svårt att få i min 2-åring nåt annat än smörgåsar sen ett bra tag tillbaks. Han ratar ALLT jag lagar förutom 1 eller 2 rätter och då är den ena typ halvfabrikat...

    Känns som jag försökt allt och jag äter oftast tillsammans med honom (han bor hos mej på heltid). På förskolan äter han allt säger de och även när han är hos farmor (trots att han småäter där hela dagarna). Det är ju såklart lättande, men kan inte förneka att man blir lite ledsen när man anstränger sig och lagar mat varje dag trots att man själv bara vill slippa stök och disk och äta en smörgås istället. Jag lagar ingen konstig mat, men det är allt från makaroner och vegobollar till wokade nudlar. Känner att jag lägger ner det här snart och köper burkmat..

  • Svar på tråden Min son hatar min mat
  • Mon 5 Apr 2021 12:50
    #1
    +1

    Mina barn som små gillade enkla och milda smaker. Det var ingen idé att konstra. Frysta gröna ärtor (okokta alltså!), bönor direkt från tetraförpackningen, makaroner, mos på röda linser och lite salt, biffar av typ enbart kikärtor ägg mjöl o salt, kokt potatis osv. Och Keldas milda tomatsoppa.

    Så får man utmana dem med kul tillbehör. Efterhand lär de sig uppskatta fler o fler smaker.

    Jag tänker att barn o mat är som vuxna på semester. När vi brutit vardagsvanorna är vi redo att dansa topless, äta gräshoppor, sova på stranden eller vad skit som helst, för vi har lämnat vardagslunken. Men i hemmets trygga vrå vill vi ha makaroner och ketchup. Vi brukade utnyttja fenomenet genom att uppmuntra mor- och farföräldrar att bjuda dem på lite gränstänjande mat.

  • Gameof­throne­s
    Mon 5 Apr 2021 13:27
    #2

    Barn utvecklar sina smaklökar hela tiden det är därför man ska gå tillbaka till rätter för att prova när det har gått ett tag imellan. Du kanske inte har kryddor? Det gör väldigt mkt. Milda smaker, prova nya kryddor. Prova ny mat.

    Nu är mina barn äldre.

    Fisk har mina barn alltid tyckt om. Jag varierar smaker och inte håller mig till ett recept. Samma sak med köttbullar ändrar kryddor lite då och då. Det är samma sak med grytor, såser mm.

    Jag har två ursprungligsländer asiatiskt mat är populärast. Hemlagade nudlar, wotons, Dumplings

    Prova och kör hemlagad pasta. Det är inte svårt. Enkelt.

    Tycker du att det är jobbigt ha köpt pasta hemma som backup. Jag har det när jag är inte är hemma så har familjen lättare och laga mat. Matkulturen så stort ämne det gäller hitta balansen.

  • Mon 5 Apr 2021 17:07
    #3
    EbSmith skrev 2021-04-05 12:38:51 följande:

    Har otroligt svårt att få i min 2-åring nåt annat än smörgåsar sen ett bra tag tillbaks. Han ratar ALLT jag lagar förutom 1 eller 2 rätter och då är den ena typ halvfabrikat...

    Känns som jag försökt allt och jag äter oftast tillsammans med honom (han bor hos mej på heltid). På förskolan äter han allt säger de och även när han är hos farmor (trots att han småäter där hela dagarna). Det är ju såklart lättande, men kan inte förneka att man blir lite ledsen när man anstränger sig och lagar mat varje dag trots att man själv bara vill slippa stök och disk och äta en smörgås istället. Jag lagar ingen konstig mat, men det är allt från makaroner och vegobollar till wokade nudlar. Känner att jag lägger ner det här snart och köper burkmat..


    Det är ganska enkelt: ditt barn äter bara sina 1-2 favoriträtter för att du ger dem till honom. Han vore dummt om han åt saker som är längre ner på önskelistan, om han vet att han får precis vad han vill om han vägrar äta annat.


    Han är 2, han kan inte laga mat själv, det betyder att det är du som är ansvarig fär vad han äter. Så om du vill att han äter mer varierat kost, sluta ge honom samma sak hela tiden.


    Inget konstigt att han äter allt på förskolan - dem är ingen a la carte restaurang där varje barn får det hen vill. Om din son inte äter vad som finns denna dag, har han inget att äta. Det funkar hemma precis likadant. Mina barn äter (nästan) allt, för de kan väljs medan att äta det jag lagar, eller att inte äta.

  • Gameof­throne­s
    Mon 5 Apr 2021 18:31
    #4
    -1

    Håller med #3

    Mina barn äter det som serveras. Dem äter nästan allt.

    Mina barn äter hemma hos andra utan problem och deras kompisars föräldrer, brukar säga att mina barn är tacksamma för maten. För deras ungar föredrar fiskpinnar, McDonalds, falukorv med lite kötthalt i. Och vi föredrar mkt kött halt i korv.

    Vi äter inte ens på McDonalds. Har försökt nga ggr. Men går till en riktig hamburgarebar istället eller hemlagat

    Enskilda saker förstår jag att man inte tycker om och äta. Jag tycker inte om oliver t e x.

  • Mon 5 Apr 2021 18:59
    #5

    Din son är 2 år, han hatar inte din mat. Antingen är han inte hungrig eller så använder han maten som maktmedel. Det finns inte mycket ett så litet barn kan kontrollera utom just att äta eller inte... Det är inte alls ovanligt. Han äter väl favvorätterna för de är svåra att stå emot.

    Jag har ett barn som äter allt och ett barn helt matvägrat i perioder (aldrig på förskolan), det har inget med maten eller ditt föräldraskap att göra. Kommentarer som "de äter det som serveras eller inget alls" är inget att bry sig om. De har uppenbarligen aldrig upplevt ett matvägrande barn under någon längre period.

    Servera favoriterna, det finns kanske ett par till du kan få in i rotationen. Eftersom han äter på förskolan så är det inget att oroa sig för, bättre att ni har konfliktfria måltider hemma än att han ska äta allt till varje pris.

  • Tue 6 Apr 2021 07:47
    #6

    Ganska många småbarn gillar när det går att se tydligt vad det är för något i maten. De vill ha varje sak för sig. Så istället för en gryta eller wok kan man koka grönsakerna var för sig och lägga i skålar. Då kan barnet välja ut det som är gott och behöver inte rata hela måltiden bara för att tex woken innehöll en enda pyttebit som inte såg ätbar ut.

  • Tue 6 Apr 2021 08:04
    #7

    Just i tvåårsålderna går matutvecklingen ofta tillbaka. Från att ha gillat olika smaker begränsar de sig. (Man kan tänka sig att hos naturfolk kanske barnen börjar äta mer självständigt då, och då är de bra om de inte experimenterar med okända frukter de hittar i skogen).

    Mina barn har typ stannat i den fasen. 9/10 gånger säger barnen "nej, inte det igen", men självklart varierar jag maten ändå från de två favoriträtterna och uppmuntrar dem att äta. Laga mat för barn är ofta otacksamt.

    Håller med föregående, mina barn gillar inte grytor och röror, utan jag fiskar upp köttbitarna och ger dem potatis/pasta/ris för sig, köttbitar/fisk för sig och "ren" majs/broccoli/morot som kokat själv och inte är såskletig för sig. De får alltså samma mat som vi vuxna, men inte hopblandad. 

    Ibland förtvivlar jag och undrar om jag lagar äcklig mat, men andra jag lagat till verkar gillar den, så jag misstänker att det bara handlar om att fortsätta laga och hoppas polletten trillar ner hos dem till slut. 

  • Tue 6 Apr 2021 08:12
    #8

    Åh ja, angående att "äta det som serveras eller inte alls"... den som sagt så har inte haft ett barn som verkligen äter ingenting då flera måltider i rad. 

    Jag brukar servera något som funkar okej till varje måltid - är tex köttet sådant att barnen kommer ogilla det kokar jag mycket pasta, är kolhydraterna  quinoa eller annat som barnen har åsikter om finns det korv att äta till, är all mat sådant de inte äter serveras hembakt bröd till... Men de måste smaka allt. 

  • Tue 6 Apr 2021 09:24
    #9

    Jag tänker att en sak som kan påverka är själva sinnesstämningen kring att laga mat, dvs att barnet märker att du inte mår jättebra av det? Om du själv egentligen vill slippa stök, inte vill slösa tid på att fixa mat osv, och bara vill äta mackor - gör det! Barnet verkar ju nöjd med det också. Det går ju att göra mackor mer matiga med olika bröd, pålägg osv.

    Du skulle också kunna göra "brödmat", typ pitabröd, vegobullrulle, tacos, bröd till soppa. Har du testat att låta barnet vara med och laga mat? Typ skära grönsaker, lägga saker i skålar? Tänker att delaktighet kan öka intresse av att ta del av resultatet, så man fått vara med och se vad som blir till.

    På 70-talet var detta Socialstyrelsens frukosttips:

    Kanske går att hitta lite inspo där ;)

  • Tue 6 Apr 2021 09:39
    #10

    Förlåt, nu kommer jag in igen! Jag har två matstrulande barn, så ämnet är något jag grubblat mycket över.

    Jag har provat att låta barnen hjälpa till, och jag tycker absolut man ska göra barnen delaktiga för det är roligt att laga mat med barn och det är ett tillfälle att umgås och lära sig, men för mina barn har det inte gett ökad matlust.

    Jag har fått ta till lekar, tex barnet är en haj och matbitarna små fiskar som vill komma undan, eller barnets mun är ett garage och matbilarna vill parkera sig för natten. När mina barn blivit äldre resonerade vi om näring och att smaka olika saker, men i tvåårsåldern var jag tvungen att i princip lura i dem maten.

Svar på tråden Min son hatar min mat