• Mon 5 Apr 2021 17:59
    16267 visningar
    24 svar
    24
    16267

    Nackdelar med gå ur Windows 10 S-läge? Och om man lämnar ska man då välja Home eller Pro?

    Har köpt ny dator och naturligtvis blir det genast problem ladda ner nödvändiga program och drivrutiner i S-läget i Windows 10 så funderar på lämna det. Men...innan jag tar det definitiva steget vill jag få lite input om det finns nackdelar med det och klara fördelar med behålla S-läget? För man kan ju inte göra det ogjort sen liksom.

    Och om jag lämnar S-läget vilken Windows 10-version ska jag välja och varför, Home eller Pro?

    Tack på förhand för svar!

  • Svar på tråden Nackdelar med gå ur Windows 10 S-läge? Och om man lämnar ska man då välja Home eller Pro?
  • Mon 5 Apr 2021 20:15
    #1

    Ingen?

  • Mon 5 Apr 2021 20:21
    #2

    Nu har jag ingen aning om vad S-läge är (använder inte Windows annat än på jobbdatorn för att jag måste), men Om du ska välja Home eller Pro beror ju på vad du ska använda datorn till.
    Antar att du kan läsa vad som skiljer de olika versionerna åt på nätet, men för en människa som mest använder datorn för att surfa på nätet och skriva något enstaka dokument lär Home räcka utmärkt. Pro är väl mer om man jobbar med systemutveckling eller liknande?

  • Tue 6 Apr 2021 00:00
    #3
    Arcnice skrev 2021-04-05 20:21:09 följande:

    Nu har jag ingen aning om vad S-läge är (använder inte Windows annat än på jobbdatorn för att jag måste), men Om du ska välja Home eller Pro beror ju på vad du ska använda datorn till.

    Antar att du kan läsa vad som skiljer de olika versionerna åt på nätet, men för en människa som mest använder datorn för att surfa på nätet och skriva något enstaka dokument lär Home räcka utmärkt. Pro är väl mer om man jobbar med systemutveckling eller liknande?


    Tack för ditt svar.

    S-läge är ett säkerhetsläge där Windows är låst till Microsofts program och att man enbart kan köra Edge och tror jag Windows Defender. Ska va säkrare och ge bra prestanda men asså vafan man blir ju samtidigt väldigt begränsad och det blev genast problem för mig att installera bank-ID från min bank. Sen har jag väl inte alltid vart så impad av Microsofts lösningar utan föredragit själv kunna välja browser, antivirus mm.

    Har nog bestämt mig nu för lämna S-läget och får väl försöka jämföra Home och Pro på egen hand då. Om ingen annan dyker upp med synpunkter...
  • Tue 6 Apr 2021 02:21
    #4

    Pro har bättre windows defender, annars är det typ ingen skillnad. 


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • KlantS­murfen
    Tue 6 Apr 2021 03:29
    #5

    S-läge är nog bra för den som bara ska använda word.
    Störiga windows defender har jag "avaktiverat" genom att radera registernycklarna för tjänsten.
    Den största skillnaden mellan home & pro för den 'vanliga' användaren är priset.
    www.pcgamer.com/whats-the-difference-between-windows-10-home-and-pro/

  • Tue 6 Apr 2021 05:22
    #6

    Om du behöver fråga så duger ?home? bra. Du kan lämna ?S? med gott samvete. En riktig återvändsgränd som jag trodde Microsoft övergett för länge sedan.

  • Tue 6 Apr 2021 10:54
    #7

    Nej! det är inga nackdelar med att lämna S-läget...
    (S-läget är egentligen mer för datorer i surfplatteläget som endast används för arbete via utvalda appar..)

    se här hur du gör: support.microsoft.com/sv-se/windows/g%C3%A5-ur-s-l%C3%A4get-i-windows-10-4f56d9be-99ec-6983-119f-031bfb28a307

    OBS! Om det inte anges någonstans vilken licens som du kan välja (home eller pro) så bör du välja Home.. Om det inte är en arbetsdator såklart!

  • Tue 6 Apr 2021 11:04
    #8
    Aniiee skrev 2021-04-06 02:21:17 följande:

    Pro har bättre windows defender, annars är det typ ingen skillnad. 


    Just det ja. Jag blandade nog ihop Pro med Ultimate, men Ultimate finns kanske inte för Windows 10.

  • Tue 6 Apr 2021 16:14
    #9
    Aniiee skrev 2021-04-06 02:21:17 följande:

    Pro har bättre windows defender, annars är det typ ingen skillnad. 


    Ok, I c.
    KlantSmurfen skrev 2021-04-06 03:29:42 följande:

    S-läge är nog bra för den som bara ska använda word.

    Störiga windows defender har jag "avaktiverat" genom att radera registernycklarna för tjänsten.

    Den största skillnaden mellan home & pro för den 'vanliga' användaren är priset.

    www.pcgamer.com/whats-the-difference-between-windows-10-home-and-pro/


    S-läge verkar va ett sätt för Microsoft att låsa in sina användare på samma sätt som Google gjort med Chromebook. Fast Chromebook är ju iofs mer extremt där allt finns i molnet hos farbror Google. Men det här är inget för mig så jag kommer lämna S-läget.

    Jag har alltid skippat Defender i tidigare datorer och i stället kört annat antivirus och brandvägg. Blir så nu med.

    Och Home räcker bra för mig.
    TillFlorida skrev 2021-04-06 05:22:21 följande:

    Om du behöver fråga så duger ?home? bra. Du kan lämna ?S? med gott samvete. En riktig återvändsgränd som jag trodde Microsoft övergett för länge sedan.


    Asså att jag frågade handlar inte om att jag är helt okunnig om datorer och så utan att jag va nyfiken på input från andra som kanske såg fördelar med att köra i S-läge eller intressanta skillnader jag inte kunnat läsa mig till. Det kan va intressant höra andra användares egna tankar om saken tänkte jag.

    Och ja, som du skriver är det nog en återvändsgränd så S-läget är snart historia i min laptop.
    SprucknaGummit skrev 2021-04-06 10:54:08 följande:

    Nej! det är inga nackdelar med att lämna S-läget...

    (S-läget är egentligen mer för datorer i surfplatteläget som endast används för arbete via utvalda appar..)

    se här hur du gör: support.microsoft.com/sv-se/windows/g%C3%A5-ur-s-l%C3%A4get-i-windows-10-4f56d9be-99ec-6983-119f-031bfb28a307

    OBS! Om det inte anges någonstans vilken licens som du kan välja (home eller pro) så bör du välja Home.. Om det inte är en arbetsdator såklart!


    Tack, Win 10 Home here I come!
    Arcnice skrev 2021-04-06 11:04:17 följande:

    Just det ja. Jag blandade nog ihop Pro med Ultimate, men Ultimate finns kanske inte för Windows 10.


    Ultimate verkar inte finnas, nope.
  • KlantS­murfen
    Tue 6 Apr 2021 17:19
    #10
    flygrl skrev 2021-04-06 16:14:11 följande: #9
    Aniiee skrev 2021-04-06 02:21:17 följande:

    Pro har bättre windows defender, annars är det typ ingen skillnad. 


    Ok, I c.
    KlantSmurfen skrev 2021-04-06 03:29:42 följande:

    S-läge är nog bra för den som bara ska använda word.

    Störiga windows defender har jag "avaktiverat" genom att radera registernycklarna för tjänsten.

    Den största skillnaden mellan home & pro för den 'vanliga' användaren är priset.

    www.pcgamer.com/whats-the-difference-between-windows-10-home-and-pro/


    S-läge verkar va ett sätt för Microsoft att låsa in sina användare på samma sätt som Google gjort med Chromebook. Fast Chromebook är ju iofs mer extremt där allt finns i molnet hos farbror Google. Men det här är inget för mig så jag kommer lämna S-läget.

    Jag har alltid skippat Defender i tidigare datorer och i stället kört annat antivirus och brandvägg. Blir så nu med.

    Och Home räcker bra för mig.
    S-läge begränsar till Microsoft Store med ett väldigt begränsat urval med program, antar att det är för kontor/skolor där det finns opålitliga användrare. Har svårt för Google, förstår inte varför kommuner/skolor/elever använder Chromebook, det är ingen hemlis att farbror Google gillar att spara information om allt man gör och var man gör det.

    Defender och jag har aldrig varit överens om vad som är skadlig programvara men jag har upplevt Defender som skadligt mot mitt tålamod när programmet gång på gång sätter bra program i karantän. De få gånger jag haft virus har det jävlats mindre än Defender, när det är omöjligt att inaktivera Defender om man inte ersätter med annat antivirus som jag inte vill ha upplever jag Defender som skadlig programvara.
Svar på tråden Nackdelar med gå ur Windows 10 S-läge? Och om man lämnar ska man då välja Home eller Pro?