• Mon 5 Apr 2021 17:59
    16260 visningar
    24 svar
    24
    16260

    Nackdelar med gå ur Windows 10 S-läge? Och om man lämnar ska man då välja Home eller Pro?

    Har köpt ny dator och naturligtvis blir det genast problem ladda ner nödvändiga program och drivrutiner i S-läget i Windows 10 så funderar på lämna det. Men...innan jag tar det definitiva steget vill jag få lite input om det finns nackdelar med det och klara fördelar med behålla S-läget? För man kan ju inte göra det ogjort sen liksom.

    Och om jag lämnar S-läget vilken Windows 10-version ska jag välja och varför, Home eller Pro?

    Tack på förhand för svar!

  • Svar på tråden Nackdelar med gå ur Windows 10 S-läge? Och om man lämnar ska man då välja Home eller Pro?
  • Pilsne­r
    Tue 6 Apr 2021 17:29
    #11

    www.microsoft.com/en-us/windows/compare-windows-10-home-vs-pro

    Som privatperson skulle jag inte se någon anledning för att köra pro.

  • Wed 7 Apr 2021 10:04
    #12
    Pilsner skrev 2021-04-06 17:29:20 följande:

    www.microsoft.com/en-us/windows/compare-windows-10-home-vs-pro

    Som privatperson skulle jag inte se någon anledning för att köra pro.


    Det skulle vara om man vill använda BITLOCKER-kryptering:
    "Om din enhet tappas bort eller blir stulen låser BitLocker och BitLocker To Go allting så att ingen annan kan komma åt dina system eller data."
    Citat från: 
    www.microsoft.com/sv-se/windows/compare-windows-10-home-vs-pro
  • Wed 7 Apr 2021 10:25
    #13

    Har du inget behov av följande så hade jag kört på home.

    1. Ha datorn i en domän

    2. Fjärrstyrning

    3. Köra hyper-v

    Behöver du något av detta och inte vill hitta alternativa lösningar så kör på pro men de flesta hemma användare klarar sig utan problem med just home.

  • Wed 7 Apr 2021 10:25
    #14
    Aniiee skrev 2021-04-06 02:21:17 följande:

    Pro har bättre windows defender, annars är det typ ingen skillnad. 


    Defender är inget vidare skydd, läser du på olika forum med virus-frågor så ser du att alla som har defender får larm om smittor först EFTER en avsökning.

    Defender har alltså aldrig hittat och blockerat smittorna från att nästla sig in i datorn, vilket BRA virusskydd gör..

    Skall man ha ett bra och gratis virusskydd rekommenderas home.sophos.com
    När du registrerar dig gratis så får du 1 månads PREMIUM-skydd
    Ett registrerat konto ger virusskydd till 3 olika PCs/Macs som alla hanteras via det registrerade kontot! Premium (under 500kr per år) skyddar upp till 10 olika PCs/macs.. Helt överlägset det inbyggda defender...
  • Wed 7 Apr 2021 10:27
    #15
    burre87 skrev 2021-04-07 10:25:36 följande:

    Har du inget behov av följande så hade jag kört på home.

    1. Ha datorn i en domän

    2. Fjärrstyrning

    3. Köra hyper-v

    Behöver du något av detta och inte vill hitta alternativa lösningar så kör på pro men de flesta hemma användare klarar sig utan problem med just home.


    Du glömde att Pro ger inbyggt stöd för krypterat filsystem, väldigt bra om datorn blir stulen och man har personliga data/dokument/bilder etc.
    Bitlocker finns endast i PRO! 
  • Wed 7 Apr 2021 10:28
    #16
    burre87 skrev 2021-04-07 10:25:36 följande:

    Har du inget behov av följande så hade jag kört på home.

    1. Ha datorn i en domän

    2. Fjärrstyrning

    3. Köra hyper-v

    Behöver du något av detta och inte vill hitta alternativa lösningar så kör på pro men de flesta hemma användare klarar sig utan problem med just home.


    Du glömde att Pro ger inbyggt stöd för krypterat filsystem, väldigt bra om datorn blir stulen och man har personliga data/dokument/bilder etc.
    Bitlocker finns endast i PRO! 
  • KlantS­murfen
    Wed 7 Apr 2021 16:03
    #17
    SprucknaGummit skrev 2021-04-07 10:25:58 följande: #14
    Aniiee skrev 2021-04-06 02:21:17 följande:

    Pro har bättre windows defender, annars är det typ ingen skillnad. 


    Defender är inget vidare skydd, läser du på olika forum med virus-frågor så ser du att alla som har defender får larm om smittor först EFTER en avsökning.

    Defender har alltså aldrig hittat och blockerat smittorna från att nästla sig in i datorn, vilket BRA virusskydd gör..

    Skall man ha ett bra och gratis virusskydd rekommenderas home.sophos.com
    När du registrerar dig gratis så får du 1 månads PREMIUM-skydd
    Ett registrerat konto ger virusskydd till 3 olika PCs/Macs som alla hanteras via det registrerade kontot! Premium (under 500kr per år) skyddar upp till 10 olika PCs/macs.. Helt överlägset det inbyggda defender...
    Det är inte så Defender har fungerar för mej, jag har alltid haft virussökningen avstängd så det är realtidsskyddet som jävlas. Att Defender missar många riktiga viruss mm tvivlar jag inte på.
    Att tänka på vilka program man kör och installerar ger bättre skydd än Defender.


  • Wed 7 Apr 2021 19:40
    #18
    KlantSmurfen skrev 2021-04-06 17:19:53 följande:

    S-läge begränsar till Microsoft Store med ett väldigt begränsat urval med program, antar att det är för kontor/skolor där det finns opålitliga användrare. Har svårt för Google, förstår inte varför kommuner/skolor/elever använder Chromebook, det är ingen hemlis att farbror Google gillar att spara information om allt man gör och var man gör det.

    Defender och jag har aldrig varit överens om vad som är skadlig programvara men jag har upplevt Defender som skadligt mot mitt tålamod när programmet gång på gång sätter bra program i karantän. De få gånger jag haft virus har det jävlats mindre än Defender, när det är omöjligt att inaktivera Defender om man inte ersätter med annat antivirus som jag inte vill ha upplever jag Defender som skadlig programvara.


    Ja, man blir väldigt begränsad i S-läget. Jag fick ju problem direkt när jag började lägga in sånt jag behöver i nya datorn och det förstås visade sig att MS Store inte kunde hjälpa mig att få igång bankens säkerhetsprogram/bank-ID på kort/dosa.

    Chromebook måste ju va ännu mer begränsat. Allt ligger ju på Googles servrar...mjukvara, egna dokument och andra filer...nä usch, det känns alldeles för instängt och sårbart. Och jag gillar inte heller Googles snokarmentalitet. Fattar inte vem som vill ha en Chromebook öht... :/

    Defender har vart jobbig tidigare för mig med. Windows har väl överlag inget särskilt bra renommé va gäller säkerheten. Har va jag förstått alltid haft en sämre, mer sårbar konstruktion jmf macOS och Linux.
    Pilsner skrev 2021-04-06 17:29:20 följande:

    www.microsoft.com/en-us/windows/compare-windows-10-home-vs-pro

    Som privatperson skulle jag inte se någon anledning för att köra pro.


    burre87 skrev 2021-04-07 10:25:36 följande:

    Har du inget behov av följande så hade jag kört på home.

    1. Ha datorn i en domän

    2. Fjärrstyrning

    3. Köra hyper-v

    Behöver du något av detta och inte vill hitta alternativa lösningar så kör på pro men de flesta hemma användare klarar sig utan problem med just home.


    Nä, det är väl mer om man va företagare som jag skulle satsa på Pro då det innehåller avancerade lösningar för sånt men som jag inte alls behöver.
    SprucknaGummit skrev 2021-04-07 10:04:04 följande:

    Det skulle vara om man vill använda BITLOCKER-kryptering:

    "Om din enhet tappas bort eller blir stulen låser BitLocker och BitLocker To Go allting så att ingen annan kan komma åt dina system eller data."

    Citat från: www.microsoft.com/sv-se/windows/compare-windows-10-home-vs-pro


    SprucknaGummit skrev 2021-04-07 10:27:49 följande:

    Du glömde att Pro ger inbyggt stöd för krypterat filsystem, väldigt bra om datorn blir stulen och man har personliga data/dokument/bilder etc.

    Bitlocker finns endast i PRO! 


    Ja, Bitlocker hade ju vart sjysst förstås men jag får klara mig utan.
  • KlantS­murfen
    Wed 7 Apr 2021 20:34
    #19

    Chromebook är som en klumpig surfplatta med inbyggt tangentbord och med utan pekskärm.

  • Thu 8 Apr 2021 19:57
    #20
    KlantSmurfen skrev 2021-04-07 20:34:58 följande:

    Chromebook är som en klumpig surfplatta med inbyggt tangentbord och med utan pekskärm.


    Ja, typ.

    Jag fattar som sagt inte vem fan som vill ha nåt sånt. Smått obegriplig produkt imho.
  • FunkyT­ango
    Sat 20 Aug 2022 09:38
    #21
    flygrl skrev 2021-04-06 00:00:15 följande:
    Tack för ditt svar.

    S-läge är ett säkerhetsläge där Windows är låst till Microsofts program och att man enbart kan köra Edge och tror jag Windows Defender. Ska va säkrare och ge bra prestanda men asså vafan man blir ju samtidigt väldigt begränsad och det blev genast problem för mig att installera bank-ID från min bank. Sen har jag väl inte alltid vart så impad av Microsofts lösningar utan föredragit själv kunna välja browser, antivirus mm.

    Har nog bestämt mig nu för lämna S-läget och får väl försöka jämföra Home och Pro på egen hand då. Om ingen annan dyker upp med synpunkter...
    Samma problem här när jag skulle ladda ner bankID. Och tar jag bort S-läget så är det permanent, och säkerheten blir väl sämre då, vad jag förstått.
  • Mon 12 Sep 2022 12:41
    #22
    FunkyTango skrev 2022-08-20 09:38:09 följande:
    Samma problem här när jag skulle ladda ner bankID. Och tar jag bort S-läget så är det permanent, och säkerheten blir väl sämre då, vad jag förstått.
    Nej! Inte om du ser till att använda Windows med ett vanligt användarkonto, gör du det (istället för att logga in med ett administratörskonto som 99% av alla amatörer gör) så blir din dator minst lika säker som S-läget, linux eller en mac..

    Vill du veta mer läs då mer här (3:e stycket uppifrån): https://www.winguider.se/index.html
  • Sun 25 Sep 2022 13:23
    #23
    FunkyTango skrev 2022-08-20 09:38:09 följande:
    Samma problem här när jag skulle ladda ner bankID. Och tar jag bort S-läget så är det permanent, och säkerheten blir väl sämre då, vad jag förstått.
    Jag fattar inte hur man ska kunna göra nåt vettigt med datorn om man stannar kvar i S-läget. Man blir ju väldigt begränsad.

    Har själv inte haft några problem pga jag sen länge lämnat S-läget och det där med säkerheten är som han här nedan beskriver. Det är ju Windows klassiska säkerhetsbrist att den är så lätt att ta över utifrån pga dom allra flesta kör administratörskontot som standardanvändar-konto. Till skillnad från flera andra typer av operativsystem som därför är betydligt säkrare.
    KåtBocken skrev 2022-09-12 12:41:12 följande:
    Nej! Inte om du ser till att använda Windows med ett vanligt användarkonto, gör du det (istället för att logga in med ett administratörskonto som 99% av alla amatörer gör) så blir din dator minst lika säker som S-läget, linux eller en mac..

    Vill du veta mer läs då mer här (3:e stycket uppifrån): https://www.winguider.se/index.html
    Exakt, Windows klassiska säkerhetsbrist som gör det så mycket lättare utifrån ta kontroll över hela datorn. :/

  • Fri 7 Oct 2022 12:55
    #24
    TillFlorida skrev 2021-04-06 05:22:21 följande:

    Om du behöver fråga så duger ?home? bra. Du kan lämna ?S? med gott samvete. En riktig återvändsgränd som jag trodde Microsoft övergett för länge sedan.


    Nä! som jag uppfattar det så blev S-läget till redan på Windows 8 tiden och var tänkt att användas i "surf-platte datorer" dvs. datorer i samma format som en vanlig surfplatta,
    Då skulle S-läget ge ökad säkerhet (+ att företag kunde skapa egna appar för sin verksamhet, varvid användaren inte kunde "hoppa ur" på egen hand och ladda ned skräp-appar.

    Nu när fler och fler konsument PCs har pekskärm och finns att välja i både 2i1 och rent surfplatteformat så tror jag inte alls att S-läger bör överges.. Snarare tvärtom..
Svar på tråden Nackdelar med gå ur Windows 10 S-läge? Och om man lämnar ska man då välja Home eller Pro?