• Mon 5 Apr 2021 18:35
    579 visningar
    1 svar
    1
    579

    Ingen aptit

    Hej

    Jag vet inte om detta är rätt plats att fråga om råd men jag ger ett försök iallafall. Jag har under de senaste 3 månaderna haft i princip noll aptit (ibland har jag dagar där jag kan äta hyfsat). Jag är hungrig men jag mår illa bara av att tänka på mat. Jag får inte i mig nog med näring.

    Jag är dock väldigt noga med att äta en macka till frukost varje dag för att iallafall få energi på morgonen, men resten av dagen dricker jag energidryck, snusar och får kanske i mig nåt litet (frukt eller smoothie).

    För att tillägga är jag 18 år och har diabetes så när jag får hypoglykemier dricker jag en festis.

    Har ni några tips på hur jag kan få tillbaka aptiten?

  • Svar på tråden Ingen aptit
  • Thu 8 Apr 2021 18:16
    #1

    Det är jobbigt när det blir så. 

    Men man får försöka äta ändå, även om man inte vill eller inte är sugen. Se det som att borsta tänderna eller gå till jobbet - något man bara gör, även om det tar emot. Eller tänk på maten som medicin. 

    Fysisk aktivitet är bra för att öka aptiten. Ut och gå en rejäl promenad varje dag. 

    Försök locka med så god mat som möjligt, om det känns lättare. Eller så smaklös mat som möjligt om det är lättare. Mår man illa kan det ibland vara lättare med t.ex. enbart kokt pasta eller kokt potatis. 

    Funkar det att dricka så drick energi. Juice, mjölk, smoothie och sådant, inte läsk.

    Ibland är det lättare om någon annan bestämmer. Kanske kan dina föräldrar fixa matlådor så att du slipper bestämma innehåll och mängd och fatta en massa beslut. Eller om du själv gör iordning morgondagens måltider kvällen innan. 

    Hoppas det ordnar sig!

Svar på tråden Ingen aptit