• Anonym (Splittrad)

    Är jag för gammal för att bli mamma???

    Jag är i chock. Jag behöver alla synpunkter, tips och råd jag kan få. Det som jag aldrig trodde skulle hända har hänt: jag har testat positivt på graviditetstest!!?? En del av mig är överlycklig, men en annan del är helt vettskrämd. Till saken hör nämligen att jag är gammal... jag fyller (och håll i er nu!) femti i dagarna! Jag har inga barn sen tidigare, och jag trodde att detta var nånting jag helt enkelt inte skulle få uppleva, men nu har jag kanske chansen! Samtidigt är det ju så mycket som kan gå fel när man är så gammal, och även om allt går bra så är ju frågan om det överhuvudtaget är "rätt" att skaffa barn när man är så här gammal? Vad tycker ni? Hur hade ni gjort? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-15 11:46
    Jag vill verkligen tacka så väldigt, väldigt mycket för alla fina svar och allt pepp jag fått från er alla. Det värmer så otroligt. Jag insåg ju ganska snabbt att jag verkligen, verkligen ville detta, och ni hjälpte mig att ta bort tvivlen om att det var egoistiskt av mig att vilja behålla. Tyvärr löste naturen det på ett annat sätt. Jag började blöda i måndags, och igår fick jag göra ultraljud där de såg rester av en hinnsäck och inget mer.

  • Svar på tråden Är jag för gammal för att bli mamma???
  • anonym2005

    Ja du... Vad ska man svara på det?

    Det får du väl avgöra själv, kommer ni vara två i detta?

    Jag personligen hade känt mig för gammal i den åldern

  • Anonym (Oj)

    Grattis,men är det ens möjligt att bli gravid i den åldern?

  • Anonym ((1))

    Jag skulle ha frågat mig själv om jag klarar att ta hand om barnet. Det krävs mycket med barn.

  • Anonym (....)

    När barnet går i högstadiet går du i pension. Hur kul tror du det är för barnet att alltid ha de äldsta föräldrarna, och sen inga syskon på det. Nej du, tänk ett steg längre.

  • Anonym ((1))

    Men om det är något du önskar dig ha så ska du absolut skita i vad andra säger och tycker.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (....) skrev 2021-04-05 20:39:38 följande:

    När barnet går i högstadiet går du i pension. Hur kul tror du det är för barnet att alltid ha de äldsta föräldrarna, och sen inga syskon på det. Nej du, tänk ett steg längre.


    Bara en fundering - skulle du skrivit samma om det vore en 60-årig man som skrivit inlägget?

    TS har aldrig berättat hur gammal hennes partner är, han kanske är mycket yngre?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Hm) skrev 2021-04-05 20:42:54 följande:

    Bara en fundering - skulle du skrivit samma om det vore en 60-årig man som skrivit inlägget?

    TS har aldrig berättat hur gammal hennes partner är, han kanske är mycket yngre?


    50-årig. Skrivfel.
  • Anonym (Qwerty)

    Man får ju tycka vad man vill men du är ju redan gravid så några åsikter spelar ju ingen roll. Du borde ju dock avvakta ett tag innan du lever dig in i det och börjar se en framtid med ett barn då risken för missfall är otroligt hög.

  • Aliona

    Först och främst - grattis!

    Jo, 50 år är så klart att betrakta gammalt i just det här sammanhanget och mycket kan som du själv säger gå fel. Men om vi nu utgår ifrån att allt går bra så tycker jag inte att du ska fundera på din ålder. Det går inte på något sätt att veta något om framtiden. En som skaffar barn sent kan behålla hälsan och leva länge. Någon som skaffar barn som ung kan tyvärr bli sjuk eller förolyckas. Fundera inte på det! Känns det bra och som något du vill så kör på! 50 är trots allt inte så värst ovanligt när det kommer till pappor.

  • Anonym (Ditt liv)

    Grattis! Vad kul. :) 

    Jag tycker så här: det är ditt liv och du som ska leva det och må bra. Det låter som att det är något du kanske saknat i ditt liv, och då är det ju en fantastisk chans. Visst kommer du bli en gammal mamma, men som någon skrev här uppe, det finns inget som säger att bara för att man blir en ung mamma så kommer man få lyckan att leva hela sitt liv. En ung mamma kan gå bort 2 år efter barnet fötts. Man vet aldrig. 

    Har du någon partner som kommer finnas där för barnet, eller syskon, kusiner, nära vänner eller liknande, som barnet också kommer kunna ha i sitt liv? 

Svar på tråden Är jag för gammal för att bli mamma???