• Anonym (Oroli­g)
    Mon 5 Apr 2021 20:57
    1254 visningar
    32 svar
    32
    1254

    Värt att sluta med sertralin inför graviditet

    Jag har två barn sedan tidigare och jag misstänker att jag fick en depression redan med första barnet men tog inte itu med det förrän efter andra barnet då jag blev insatt på sertralin. Det funkade superbra för mig och jag mådde bra på det. Nu planerat vi en trea och jag vill inte äta sertralin under graviditeten. Finns ju risker även om dom är små. Jag åt endast 50mg men ändå. Nu har jag slutat för några månader sedan och ibland går det bra men ibland mår jag skit. Så jobbigt att pendla mellan dessa känslor och veta att man inte kan börja igen förrän efter förlossningen. Och vi har inte ens börjat försöka. Vet inte vad jag vill med denna tråden men känner mig lite uppgiven.

  • Svar på tråden Värt att sluta med sertralin inför graviditet
  • Anonym (VG)
    Mon 5 Apr 2021 22:02
    #1

    Har du diskuterat detta med läkare? Många gånger rekommenderas att fortsätta med sertralinet då man ser risken för moderns mående (ex förlossningsdepression) som en större risk är risken för barnet

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Mon 5 Apr 2021 23:34
    #2
    Anonym (VG) skrev 2021-04-05 22:02:31 följande:

    Har du diskuterat detta med läkare? Många gånger rekommenderas att fortsätta med sertralinet då man ser risken för moderns mående (ex förlossningsdepression) som en större risk är risken för barnet


    Nej det har jag inte. Känns inte riktigt som man kan söka för att prata om detta inför en graviditet. Det är ingen risk för mitt liv om vi nu säger så. Blir bara jobbigt för alla berörda att hantera. Inte varje dag men ibland.
  • Anonym (VG)
    Tue 6 Apr 2021 06:03
    #3
    Anonym (Orolig) skrev 2021-04-05 23:34:25 följande:

    Nej det har jag inte. Känns inte riktigt som man kan söka för att prata om detta inför en graviditet. Det är ingen risk för mitt liv om vi nu säger så. Blir bara jobbigt för alla berörda att hantera. Inte varje dag men ibland.


    Självklart skall du söka innan du slutar med receptbelagd medicin som dessutom skall trappas ner innan man slutar.

    Kontakta sjukvården och diskutera detta
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Tue 6 Apr 2021 09:09
    #4
    Anonym (VG) skrev 2021-04-06 06:03:09 följande:

    Självklart skall du söka innan du slutar med receptbelagd medicin som dessutom skall trappas ner innan man slutar.

    Kontakta sjukvården och diskutera detta


    Jag har trappat ner. Väldigt långsamt men som sagt jag hade ingen hög dos att börja med. Låg på 50 mg som är en insättningsdos så drog ner till 25mg i 2 månaders tid och sen tog jag 25mg var tredje dag som funkade innan jag slutade. Så har trappat ner i ca 4 månader
  • Anonym (VG)
    Tue 6 Apr 2021 09:26
    #5

    Läste din trådstart igen. Jag anatar att du vet om att sertralinwt går via bröstmjölken? Så om du skall amma (vilket du naturligtvis inte måste) så kommer du heller inte kunna börja förens du ammat klart (precis som vid graviditet gör man en bedömning om det är bättre att ta sertralin för att nyttan överväger nackdelarna).

    Uppenbarligen mår du ju inte helt bra utan sertralinet. Det finns heller inget som säger att du inte kommer börja på sämre.

    Jag skulle kontakta sjukvården om jag var du så att de kan hjälpa dig på annat sätt. Genom samtalet exempelvis.

    Risken är ju stor att du mår sämre efter en graviditet och förlossning tänker jag. Så jag skulle inte bara låta det vara och hoppas på det bästa.

    Du bör också informera mödravården, när du väl är gravid, om ditt månade

  • Anonym (Går bra)
    Tue 6 Apr 2021 09:53
    #6

    Man kan ta det under graviditeten med risk att bäbisen hamlar på neo för övervakning. Men i dom flesta fall väger mammans mående tyngre det vill säga att det är farligare för barnet att mamman mår dåligt än om hon tar medecinen. Givetvis är inget av det bra. Själv slutade jag med medeciner för jag orkade inte ligga inne på neo för övervakning. Men som andra säger så behöver du prata med din ansvariga läkare innan du själv tar beslut dom kan ju även byta din medecin ( rekommenderas ej Då en annan medecin eller märke på den befintliga medecinen kan ge dig en dålig reaktion och det är inget man vill mixtra med under en graviditet) till något som funkar för amning men under graviditeten bör du låta bli för att undervika neo

  • Anonym (M)
    Tue 6 Apr 2021 10:03
    #7

    Du ska självklart diskutera och ta beslutet tillsammans med LÄKARE och TERAPEUT och inte tillsammans med familjeliv.

    Det du måste ha klart för dig är att barn och foster påverkas starkt av mammans depression. En deprimerad får tex förändrat minspel osv och det påverkar barn starkt negativt. Finns en hel del forskning om det här. Man pratar inte så mycket om det för att inte ytterligare skuldbelägga den som lider av ohälsa.

    Du väljer med andra ord mellan pest och kolera och du kan omöjligen ta ett vettigt beslut här utan du måste ha en diskussion med professionell och kompetent personal.

  • Anonym (X)
    Tue 6 Apr 2021 10:07
    #8
    Anonym (Orolig) skrev 2021-04-06 09:09:10 följande:
    Jag har trappat ner. Väldigt långsamt men som sagt jag hade ingen hög dos att börja med. Låg på 50 mg som är en insättningsdos så drog ner till 25mg i 2 månaders tid och sen tog jag 25mg var tredje dag som funkade innan jag slutade. Så har trappat ner i ca 4 månader
    Har du pratat med behandlande läkare om att du gjort så?
    Om ja, vad säger hen?
    Om inte, varför inte?
  • Anonym (Y)
    Tue 6 Apr 2021 13:13
    #9

    Absolut ingen fara att äta serttalin under graviditet och amning. Sertralin är en mkt mild medicin så ät du på. Ingen som helst fara.

    De t om rekommenderar att man ska ta äta det under grav/amning om man mår dåligt.

  • Anonym (T)
    Tue 6 Apr 2021 13:31
    #10
    Anonym (Y) skrev 2021-04-06 13:13:31 följande:

    Absolut ingen fara att äta serttalin under graviditet och amning. Sertralin är en mkt mild medicin så ät du på. Ingen som helst fara.

    De t om rekommenderar att man ska ta äta det under grav/amning om man mår dåligt.


    Hur kan du skriva så utan att kolla upp fakta först?

    Från FASS:

    ?Användning av sertralin under graviditet har rapporterats ge symtom som överensstämmer med utsättningsreaktioner hos några nyfödda barn vars mödrar behandlats med sertralin. Detta fenomen har också observerats med andra SSRI-antidepressiva. Sertralin rekommenderas inte under graviditet, såvida inte kvinnans kliniska tillstånd är sådant att nyttan av behandlingen förväntas överväga den potentiella risken.

    Nyfödda barn ska observeras om modern fortsatt behandlingen med sertralin in i senare stadier av graviditeten, särskilt under tredje trimestern. Följande symtom kan uppträda hos det nyfödda barnet om modern använt sertralin under senare stadier av graviditeten: andnöd, cyanos, apné, kramper, instabil kroppstemperatur, matningssvårigheter, kräkningar, hypoglykemi, hypertoni, hypotoni, hyperreflexi, tremor, skakningar, irritabilitet, letargi, konstant skrikande, somnolens och sömnsvårigheter. Dessa symtom kan bero på antingen serotonerga effekter eller utsättningssymtom. I de flesta fall börjar komplikationerna omedelbart eller strax efter förlossningen (<24 timmar).?

    www.fass.se/m/produkt/20060510000048/health/tabproduct

    Jag håller med ovanstående om att det här är en diskussion som du redan nu ska ta med läkare och psykiatriker TS.

    Då kan ni också se över om det finns andra sätt att förbättra ditt mående utan mediciner. Jag har själv haft två svårare depressioner och tagit antidepressiva så jag är väl medveten om att det inte är enkelt men medicin är inte den enda behandlingsmetoden. Du kanske redan har provat allt annat men man gör fortlöpande framsteg inom forskning och behandling.

    Det gäller dock att du hittar en riktigt bra psykiatriker. Allmänläkarna på vårdcentralen har sällan tillräckliga kunskaper om antidepressivas funktioner och konsekvenser.
Svar på tråden Värt att sluta med sertralin inför graviditet