• Mon 5 Apr 2021 23:34
    2849 visningar
    55 svar
    55
    2849

    Har jag släppt mitt ex?

    Hej. jag har en dilemma som jag skulle vilja få hjälp med.

    Jag har haft en relation med en tjej för 8 år sedan, jag älskade henne väldigt djupt, men hon lämnade mig för en annan. Jag blev helt knäckt. Hon var mitt livs största kärlek.Men, trots allt så fortsatte vi att hålla kontakt. Vi gick inte in på intimitet men hade sporadisk kontakt i 4 år efter att hon en dag bara slutade höra av sig. Det var 2017, och jag var då på väg in i en ny förhållande. Efter ett tag så blev jag orolig om något hade hänt henne så att jag skickade mail och frågade vart hon försvann. Men fick inget svar. Jag talade med hennes bror och han sa att hon mådde bra. Jag sa till hennes bror att jag fortfarande höll av hans syster. Senare skickade jag henne gratulationer på hennes födelsedag. Jag uppvaktar sällan folk, inte ens min sambo gratulerar jag något vidare festligt. Jag har fått kännedom om att exet älskade mig inte, utan mer fördrev tiden. Jag älskade henne som ingen annan förr. Jag trodde att hon var min twinflame. 

    Min nya tjej kom över denna info och konfronterade mig, men jag sa att exet betydde inget för mig och att jag bara undrade om det hade hänt henne någonting. Hon frågade varför jag skrev att "jag höll av exet fortfarande", och jag sa att jag var van att ha kontakt med henne bara. Att jag tyckte om henne. 

    En månad senare skrev jag en dikt som handlade om att jag saknar och drömmer om en person som försvann, och jag saknar och längtar efter personen. Min sambo menar att jag skrev den om mitt ex som försvann. Jag sa att det var bara en text och har inget att göra med mitt ex.

    Vi har bråkat om detta i flera år nu. Vi håller på att skiljas på grund av detta. Min sambo känner sig lurad. 

    Dessvärre så har jag- vet själv inte varför- sökt och sparat på frågor som
    " har en sambo men kommer inte över mitt ex", 
    "Längtar efter någon som inte älskar en tillbaka"
    "vad händer med en när man inte får leva med sitt livs största kärlek?"
    "hur kommer man över sorgen efter ett avslut"
    "kommer man någonsin över sitt livs stora kärlek?"
    "Läs detta om du inte kan vara med den du älskar"
    "smärtan att leva utan den du verkligen älskar"
    "twinflames, both in a relationship"

    bara för att nämna några.

    Min sambo säger att detta är ju tydligt att jag inte har släppt mitt ex. Dessa sökningar kan omöjligen gälla henne, utan enbart exet. Jag sa att det gällde min sambo. Hon säger att jag ljuger till henne.

    Hon har också kommit över min mobil där jag har sparat väldigt många qoutes som kan härledas till mitt ex;

    "Du kan älska många gånger i livet, men en kärlek lämnar ett hål i din själ för alltid"
    "Hur dör man utan att dö? Älska någon som inte älskar dig tillbaka"
    "Jag hoppas att jag blir kär om och om igen. Och om jag har tur så blir det i dig"
    " kära Ex, du lämnade mig för en annan"
    "Kära ex, du lämnade mig när jag behövde dig som mest"
    "Jag älskade dig så mycket att jag försökte förstå dig även då du sårade mig som mest"
    " bara för att nämna några.

    Dessvärre fann hon också sökningar som jag sökte på:

    "jag är sambo med fel kvinna"
    "Mitt liv är över"
    "jag tvivlar på mina känslor för min sambo"
    "känner mig blåst på livet"
    "jag älskar min tjej men vill att relationen tar slut"
    "det bästa kommer efter det värsta"

    Dessa sökningar ( och så många fler av samma art) gjorde jag efter att jag och min sambo bestämde oss att flytta ihop.

    Dessvärre så har jag sökt på mitt ex, på google och sparat det. Min sambo kom över denna info också.

    Jag har sparat flera chattar med mitt ex, trots att min sambo bad mig slänga bort dom om det var sanning att exet inte betydde något för mig. Jag sa att jag har slängt ut allt. Men sparade två chattar som jag sällan men ibland går in och läser. Har också sparat souvenirer från mitt ex, trots att min sambo och jag bestämde att vi skulle göra oss av med våra ex saker. Hon gjorde sig av med sit ex saker Jag behöll dom.

    Jag har också lyckats kalla min sambo för mitt ens smeknamn när jag var på fyllan ( mitt ex hade flera smeknamn bara efter 3 månaders relation), men min sambo har ingen smeknamn.trots att vi är ihop i 4 år..dessutom så grät jag och vrålade ut mitt exs namn och förbannade gud och henne att de har gjort så mot mig.
    min sambo blev ju ledsen och konfronterade mig, men jag sa att jag var full och kommer inte i håg något.

    Jag har inte gett mig hän till min sambo, och hon både känner och vet det. Mitt hjärta gav jag till exet som sårade mig djupt. Jag tror att min sambo upplever inte att jag älskar henne, utan mer håller henne som en hyllvärmare tills exet eller någon jag tycker bättre om dyker upp, men eftersom min sambo försörjer mig ekonomiskt så håller jag kvar henne. Jag är inte engagerad i min sambo, men älskar henne. Jag gör inget särskilt för henne, men det är sån jag är. Jag är djupt deprimerad och har ångest. Framförallt över ekonomin. Men också över att jag är med min sambo. Fastän jag trivs att vara med henne. Hon ger mig trygghet. Men hon är inte "the one".

    Men, alla dessa beskyllningar om att jag inte har kommit över mitt ex driver mig till vansinne! Jag funderar på att det kanske är bättre att vi gör slut. Min sambo protesterar nu eftersom hon anser att jag- inte nog med att jag har fört henne bakom ljuset- fortfarande har inte gett henne en värdig förklaring som kan få henne att stanna med mig. 

    Jag har ju sagt att mitt ex inte betyder något till mig. Vad mer kan jag göra?

    Hon säger att det inte räcker med vad jag säger, utan mitt beteende visar på annat! Hon säger att om jag älskade henne skulle jag inte googla på mitt ex, och alla frågor som hänvisar till henne, och sparat alla qoutes som handlar om exet, och inte skrivit texter som handlar om exet, och inte kallat henne med exets smeknamn, och inte gråtit efter exet....jag säger att det är ju bara bagateller som man inte ska bråka över.

    Det är oerhört jobbigt att hon kräver något som jag inte kan ge: en bättre förklaring. Jag säger att allt detta handlar om sambon, inte om exet. Men hon tror inte på mig.

    Hur ska jag göra? Hur ska jag få henne på andra tankar?

    Tacksam för alla svar.

  • Svar på tråden Har jag släppt mitt ex?
  • Anonym (X)
    Mon 5 Apr 2021 23:49
    #1

    Du verkar läskigt besatt av exet.

  • Anonym (Anony­m (X))
    Tue 6 Apr 2021 00:39
    #2

    Tycker du också det? Min sambo säger det också. Men jag har släppt mitt ex redan 2014. 

  • Anonym (xXx)
    Tue 6 Apr 2021 06:54
    #3

    Ålder på er?

  • Tue 6 Apr 2021 07:09
    #4

    Har man verkligen släppt sitt ex så gör man ingenting av allt det du skriver.

    Du ljuger ju så du tror det själv.

  • Tue 6 Apr 2021 07:38
    #5
    Anonym (Anonym (X)) skrev 2021-04-06 00:39:32 följande:

    Tycker du också det? Min sambo säger det också. Men jag har släppt mitt ex redan 2014. 


    Så det du beskriver hände 2014 eller innan? Och du har släppt henne då? Det är 2021 nu..
  • Anonym (Andre­as)
    Tue 6 Apr 2021 08:44
    #6

    Om du verkligen hade släppt ditt ex hade du inte beskrivit henne som ditt livs kärlek.

  • Tue 6 Apr 2021 09:57
    #7

    Läs vad du gjort för ditt ex och vad du gör för att du saknar henne.
    Läs hur du beskriver din sambo, som du inte orkar göra nåt för, och som du tycker "äh, jag bryr mig inte om exet" ska räcka för, trots allt du gör som tyder på motsatsen.
    Tycker du själv det verkar som du kommit över exet?
    Tycker du själv du beter dig schysst mot sambon?

    Terapi, terapi, terapi.

  • Anonym (Lägg av)
    Tue 6 Apr 2021 10:04
    #8

    Kan du bara sluta med detta?Släppa henne totalt?Om inte så sök hjälp hos nån psygolog.Det är inte bra för dig själv det du håller på med.Eller bli singel igen och fortsätta med det du håller på med exet.

  • Anonym (Lägg av)
    Tue 6 Apr 2021 10:04
    #9

    Kan du bara sluta med detta?Släppa henne totalt?Om inte så sök hjälp hos nån psygolog.Det är inte bra för dig själv det du håller på med.Eller bli singel igen och fortsätta med det du håller på med exet.

  • Anonym (Anony­m (X))
    Tue 6 Apr 2021 10:58
    #10

    Anonym (xXX):
    Jag är 37 min sambo 34.

Svar på tråden Har jag släppt mitt ex?