• Mon 5 Apr 2021 23:46
    5521 visningar
    104 svar
    -2 +4
    104
    5521

    Slöjförbud för alla under 18år

    Slöjförbud för flickor under 18 år, burkiniförbud i simbassänger och ett förbud mot att mammor i slöja följer med på skolutflykter. Den franska senaten har kastat in brandfacklor i en redan het debatt om islams plats i Frankrike.

    Man vill också stoppa hemskolning ? på senare år har fall upptäckts där flickor har hållits hemma från skolan för att de inte kunnat bära slöja under skoldagen. Det finns redan i dag ett förbud mot synliga religiösa symboler, som slöja, kippa eller stora kristna kors, i den franska skolan.

    Jättebra!!!
    www.svd.se/franska-senaten-sager-ja-till-slojforbud-for-barn

  • Svar på tråden Slöjförbud för alla under 18år
  • Tue 6 Apr 2021 14:00
    #21
    FDFMGA skrev 2021-04-06 13:02:57 följande:

    Nej, enligt artikeln omfattas bara kvinnor av klädselrestriktionerna.

    Så det är väl ett exempel på samma synsätt som i vissa strikta muslimska länder, till exempel Iran - där måste ju kvinnor bära slöja, inte män.

    Själv tycker jag folk ska få klä sig som de vill, både i Iran och i Frankrike.


    Håller med men här är det nog för att föräldrar tvingar unga tjejer att ha slöja.
  • Tue 6 Apr 2021 15:11
    #22
    +1

    Det sjuka är att den franska staten infört bikinitvång också, man får inte visa brösten på stränder men man måste visa håret. Helt tokigt att en stat ska bestämma hur man skall vara klädd.

    Det blir absurt på stränderna när polis går runt och bötfäller alla som visar brösten och alla som döljer håret.

    Detta gäller naturligtvis inte män, de får vara topless och ha på sig en bandana, kippa eller vad som helst som döljer håret om de vill.

  • Tue 6 Apr 2021 15:17
    #23
    +2
    Kerstin52 skrev 2021-04-06 15:11:20 följande:

    Det sjuka är att den franska staten infört bikinitvång också, man får inte visa brösten på stränder men man måste visa håret. Helt tokigt att en stat ska bestämma hur man skall vara klädd.

    Det blir absurt på stränderna när polis går runt och bötfäller alla som visar brösten och alla som döljer håret.

    Detta gäller naturligtvis inte män, de får vara topless och ha på sig en bandana, kippa eller vad som helst som döljer håret om de vill.


    Jag gissar män kommer kunna ha dyk/våtdräkter medan detsamma for kvinnor kommer klassas som burkini.
  • Tue 6 Apr 2021 15:24
    #24
    +1
    Anonym (hmmm) skrev 2021-04-06 12:01:52 följande:
    Som tonåring är en flicka lika mycket kvinna som barn. Att mammorna med slöja inte får följa med på skolutflyckter handlar inte heller om barn och burkiniförbjudet i simhallen gäller nog alla.

    Tja, i en del religioner är ju flickan giftasmogen när hon är sex år och redo att "fullborda äktenskapet" när hon är nio, så ...
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Tue 6 Apr 2021 15:25
    #25
    oanonym skrev 2021-04-06 12:59:16 följande:
    Kan ju vara så att lagen är framtaget som en respons mot att just tjejer blivit förtryckta genom religion. På samma sätt som det finns olika lagar när det gäller könsstympning mellan könen, har jag för mig.
    Det heter laïcité och handlar om att skilja på stat och religion.

    Det gäller alla religioner.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Tue 6 Apr 2021 16:06
    #26
    -1
    Tow2Mater skrev 2021-04-06 13:10:50 följande:

    Om du menar pojkarnas omskärelse så är inte det könsstympning. Skulle du ta bort t ex ollonet skulle det vara det. (Men OT här).


    Nej, det finns ingen sådan definitiv språklig definition. Motståndare använder med fördel ordet stympning då en del av könet skärs bort.
  • Anonym (Relig­ionsfr­i-het)
    Tue 6 Apr 2021 16:11
    #27
    +1

    Då vart femte högstadiebarn i Sverige lever hederskultur vore slöjförbud för omyndiga en markering mot hederskultur, och för jämställdhet och allas lika värde.

    Åtskilliga barn skulle få ett legitimt skäl till att slippa slöja.

  • Tue 6 Apr 2021 17:56
    #28
    +1
    AnnaSturesson skrev 2021-04-06 14:00:21 följande:
    Håller med men här är det nog för att föräldrar tvingar unga tjejer att ha slöja.
    Jag tror inte att tvång är en särskilt lyckad metod att stävja tvång.


  • Tue 6 Apr 2021 17:59
    #29
    +2

    Som kvinna vill jag inte att staten säger åt mig vare sig att klä på mig eller av mig. Samma förtryck.

  • Anonym (Relig­ionsfr­i-het)
    Tue 6 Apr 2021 21:47
    #30
    +1
    Drottningen1970 skrev 2021-04-06 17:59:55 följande:

    Som kvinna vill jag inte att staten säger åt mig vare sig att klä på mig eller av mig. Samma förtryck.


    Men att din make och/eller släkten tvingar din dotter ha slöja är ok?
Svar på tråden Slöjförbud för alla under 18år