• Mon 5 Apr 2021 23:46
    5522 visningar
    104 svar
    -2 +4
    104
    5522

    Slöjförbud för alla under 18år

    Slöjförbud för flickor under 18 år, burkiniförbud i simbassänger och ett förbud mot att mammor i slöja följer med på skolutflykter. Den franska senaten har kastat in brandfacklor i en redan het debatt om islams plats i Frankrike.

    Man vill också stoppa hemskolning ? på senare år har fall upptäckts där flickor har hållits hemma från skolan för att de inte kunnat bära slöja under skoldagen. Det finns redan i dag ett förbud mot synliga religiösa symboler, som slöja, kippa eller stora kristna kors, i den franska skolan.

    Jättebra!!!
    www.svd.se/franska-senaten-sager-ja-till-slojforbud-for-barn

  • Svar på tråden Slöjförbud för alla under 18år
  • Anonym (Relig­ionsfr­i-het)
    Tue 6 Apr 2021 21:50
    #31
    FDFMGA skrev 2021-04-06 17:56:14 följande:
    Jag tror inte att tvång är en särskilt lyckad metod att stävja tvång.
    Det finns en massa lagar och regler som är till för att skydda den svagare individen.
  • Tue 6 Apr 2021 21:54
    #32

    Hur ska staten reagera om religion förtrycker människor? 

  • Tue 6 Apr 2021 22:33
    #33
    FDFMGA skrev 2021-04-06 17:56:14 följande:

    Jag tror inte att tvång är en särskilt lyckad metod att stävja tvång.


    Något måste man ju göra när så många unga tjejer tvingas gå med slöja.
  • Tue 6 Apr 2021 22:33
    #34
    FDFMGA skrev 2021-04-06 17:56:14 följande:

    Jag tror inte att tvång är en särskilt lyckad metod att stävja tvång.


    Något måste man ju göra när så många unga tjejer tvingas gå med slöja.
  • Anonym (Wert)
    Tue 6 Apr 2021 22:46
    #35
    +2
    Anonym (hmmm) skrev 2021-04-06 11:11:20 följande:

    Det känna inte som om vi kommit långt när det gäller kvinnors frihet. Fortfarande är det oftas andra som bestämmer hur en kvinna/flicka gör med sin kropp - nu har vi bara gått från att förbjuda kvinnor att visa för mycket hud till att tvinga dem att visa mer.

    Jag vill kräkas när jag läser sådana här inlägg ... när folk jublar över hur kvinnors kropper blir kontrollerad och tom låtsas att det försvara deras frihet. Det är helt sjukt!


    Håller med. Den föreslagna lagen i Frankrike är bara den andra sidan av samma mynt.

    Att kalla något sådant för jättebra visar bara att man anser det vara rätt att andra ska ha beslutsrätt över kvinnors kroppar, det handlar bara om vilken typ av tvång man förespråkar.
  • KlantS­murfen
    Tue 6 Apr 2021 22:54
    #36
    -1 +1
    AnnaSturesson skrev 2021-04-05 23:46:39 följande:

    Slöjförbud för flickor under 18 år, burkiniförbud i simbassänger och ett förbud mot att mammor i slöja följer med på skolutflykter. Den franska senaten har kastat in brandfacklor i en redan het debatt om islams plats i Frankrike.

    Man vill också stoppa hemskolning ? på senare år har fall upptäckts där flickor har hållits hemma från skolan för att de inte kunnat bära slöja under skoldagen. Det finns redan i dag ett förbud mot synliga religiösa symboler, som slöja, kippa eller stora kristna kors, i den franska skolan.

    Jättebra!!!
    www.svd.se/franska-senaten-sager-ja-till-slojforbud-for-barn


    Jag tycker inte att islam inte ska ha någon plats öht men jag tycker ändå att de går för långt, att mammor inte får ha slöja på skolutflykter handlar inte om barn.

    "Man vill också stoppa hemskolning ? på senare år har fall upptäckts där flickor har hållits hemma från skolan för att de inte kunnat bära slöja under skoldagen."
    En förutsägbar konsekvens.


  • KlantS­murfen
    Tue 6 Apr 2021 23:11
    #37
    -1 +1
    Tow2Mater skrev 2021-04-06 12:52:17 följande: #15
    AnnaSturesson skrev 2021-04-06 08:48:24 följande:
    Misstänker att det blir en bedömningsfråga i dessa fall. Sen är det ju samma för pojkar som ex skulle ha en hudsjukdom.
    Står det att pojkar inte heller får bära slöja om de vill? eller burkini?
    (jag kan inte läsa den låsta artikeln, bara längst upp som pratar specifikt om flickor). Diskriminerande om det inte gäller pojkar också.
    På sätt och vis har du ju rätt men eftersom förbudet är tänkt att bromsa slöjtvång på tjejer är det ju så lätt att "glömma" bort det kön som varken är tvingat eller har slöja, det kön som är helt irrelevant.
  • KlantS­murfen
    Tue 6 Apr 2021 23:14
    #38
    -1
    pyssel skrev 2021-04-06 16:06:05 följande: #26
    Tow2Mater skrev 2021-04-06 13:10:50 följande:

    Om du menar pojkarnas omskärelse så är inte det könsstympning. Skulle du ta bort t ex ollonet skulle det vara det. (Men OT här).


    Nej, det finns ingen sådan definitiv språklig definition. Motståndare använder med fördel ordet stympning då en del av könet skärs bort.
    Jag skulle personligen uppleva det som stympning även om man inte skär bort hela.

  • KlantS­murfen
    Tue 6 Apr 2021 23:19
    #39
    oanonym skrev 2021-04-06 21:54:48 följande: #32

    Hur ska staten reagera om religion förtrycker människor? 


    Att många efter det uppenbart problem blev värre börja undra "vad gör vi nu?" är i alla fall inte rätt reaktion
  • Anonym (Påskk­ärring­en)
    Tue 6 Apr 2021 23:21
    #40
    +1

    Bästa vore om vi fick bort islam helt och hållet.

    Trött på hat, hot och förtryck.

    Barn ska inte tvingas bära slöja, vara med i Jehovas eller tvingas in i något annat religiöst.

    Barn ska få vara barn. Hur svårt kan det vara?

Svar på tråden Slöjförbud för alla under 18år