• Tue 6 Apr 2021 19:00
    2071 visningar
    28 svar
    28
    2071

    Köpa dyr lägenhet..

    Min sambo och jag har kontantinsats på ca 900 k tillsammans , jag tjänar 30k före skatt och han tjänar runt 34-36.Han vill flytta till en lägenhet för nästan 5 miljoner,för mig låter det onödigt dyrt.Meningen är väl att när man bor två ska det bli lite billigare att bo? För mig är det viktigt att kunna köpa nya kläder,frisör,resor,kunna spara bra med.Med en sånn dyr lägenhet går ju nästan halva lönen till bara boendekostnad.Förstår att det här är en fråga där alla tycker olika men jag tänker bara om den ena blir arbetslös och så står man där med en lägenhet för 4 millar ? Känns inte vettigt någonstans men hör gärna andras synpunkter på detta..

  • Svar på tråden Köpa dyr lägenhet..
  • Tue 6 Apr 2021 19:04
    #1

    Jag håller med dig, jag vill inte bara bo utan också leva. Hade nog haft en konstant oro för ekonomin för precis som du skriver kanske någon blir sjukskriven, arbetslös, föräldraledig eller så sticker räntorna... Nä, fy!

  • Tue 6 Apr 2021 19:47
    #2

    Det känns inte som en bra idé för er att flytta till ett så dyrt boende att du behöver fundera på att ha råd med vardagen, då är det inte värt det.

  • Tue 6 Apr 2021 20:15
    #3
    Mortiscia80 skrev 2021-04-06 19:47:15 följande:

    Det känns inte som en bra idé för er att flytta till ett så dyrt boende att du behöver fundera på att ha råd med vardagen, då är det inte värt det.


    Jag vet inte,för mig är det viktigt att kunna lägga ca 3000kr på kläder varje månad,frisör ca 1800kr var 4e månad,naglar ibland,nya sminkprodukter.Matkostnaden för mig blir säkert 3000 inkl restaurangbesök.Vill kunna spara ihop till en resa på 3-4 mån.

    Jag hade ju haft råd med vardagen om jag drog ned på detta,men det vill jag inte.
  • Tue 6 Apr 2021 20:34
    #4
    babyba skrev 2021-04-06 20:15:37 följande:
    Jag vet inte,för mig är det viktigt att kunna lägga ca 3000kr på kläder varje månad,frisör ca 1800kr var 4e månad,naglar ibland,nya sminkprodukter.Matkostnaden för mig blir säkert 3000 inkl restaurangbesök.Vill kunna spara ihop till en resa på 3-4 mån.

    Jag hade ju haft råd med vardagen om jag drog ned på detta,men det vill jag inte.
    Nej det ska du ju inte behöva om du inte vill. Du måste så klart prata med din sambo om hur du vill leva, utifrån det kan ni göra en beräkning av vad ni har råd med, och kanske ni kan hitta någonstans där ni har råd att bo ändå.
  • Tue 6 Apr 2021 20:36
    #5

    Nej hade aldrig lagt så mycket pengar på ett boende. Gillar att kunna leva, och ha ett sparande. Risken är att ni inte får tillbaka summan om ni säljer en dag

  • Tue 6 Apr 2021 20:45
    #6

    Det viktigaste måste väl ändå vara att man har råd med det som man anser är viktigt. Sen kan du fundera på hur viktigt du kommer tycka att det du lägger dina pengar på är, när du är tex 65 år och börjar fundera på pensionen. En lägenhet kan vara ett insteg på bostadsmarknaden som gör att man har ett bra kapital när man säljer lägenheten/senare boenden eller så kanske man har betalt av boendet så man kan bo väldigt billigt?

    Har ni råd med en lägenhet för 5 miljoner, så kan det vara en lysande investering OM den tex har låg månadsavgift.
    5 000 000  - 90 000 = 4 100 000 kr i lån vilket ger en ränta på ca 4000 kr/mån.
    Har ni köpt en lägenhet med en månadsavgift på 2000 kr så kommer ni att bo billigt, jämfört med en hyreslägenhet (hittade en lgh 75 kvm 3 rok för 4,995 milj i Sthlm, gissar att en hyreslägenhet i samma läge och storlek kostar en hel del).
    Med ränta, amortering (= ca 7000 kr/mån, men antagligen bara sparande till er nya bostad eller pensionen) och driftskostnader så landar det hela på ca 13 300 kr/mån. Antagligen jämförbart med hyreslägenhet.
    Så vad tycker du att ett boende är värt? Vad ska det kosta per pers? Är 6500-7000 kr/mån mycket när du har en hög lön? Du kan ju trösta dej med att hälften av det är "tvångssparande" så du kanske kan skippa övrigt sparande?

  • Tue 6 Apr 2021 21:04
    #7

    Jag är en trygghetsnarkoman. Vi köpte ett hus som en av oss kan klara av att betala om den andra blir arbetslös, sjukskriven, önskar studera. Nu kräver huset renoveringar men det får tas efter hand som vi sparat ihop till det.

    Jag hade tyckt det var jobbigt att ha ett lån på 4,1 miljoner. Jag skulle nog ligga vaken på nätterna och oroa mig för ekonomin och måla upp alla tänkbara hemskheter som är möjliga i livet (naglar och kläder är inte mina intressen så att behöva dra ner på det skulle inte vara problemet för just mig).

    Med era inkomster är detta maximalt vad ni kan låna? Ca 20 000 kr i månaden på lånet plus månadsavgift, el, internet och tv (eller ingår det i månadsavgiften)? Blir knivigt om räntan ökar. Vad har ni mer för månadsavgifter? Du har 4000 kr på kläder och skönhet samt 3000 kr på mat. Bil, pendelkort, tandläkare? Du kan potentiellt sett äta havregrynsgröt och ändå ha en stor lägenhet och klädkonto men det är kanske inte heller ett alternativ?

  • Tue 6 Apr 2021 21:13
    #8
    nnnnnnnn skrev 2021-04-06 20:45:31 följande:

    Det viktigaste måste väl ändå vara att man har råd med det som man anser är viktigt. Sen kan du fundera på hur viktigt du kommer tycka att det du lägger dina pengar på är, när du är tex 65 år och börjar fundera på pensionen. En lägenhet kan vara ett insteg på bostadsmarknaden som gör att man har ett bra kapital när man säljer lägenheten/senare boenden eller så kanske man har betalt av boendet så man kan bo väldigt billigt?

    Har ni råd med en lägenhet för 5 miljoner, så kan det vara en lysande investering OM den tex har låg månadsavgift.
    5 000 000  - 90 000 = 4 100 000 kr i lån vilket ger en ränta på ca 4000 kr/mån.
    Har ni köpt en lägenhet med en månadsavgift på 2000 kr så kommer ni att bo billigt, jämfört med en hyreslägenhet (hittade en lgh 75 kvm 3 rok för 4,995 milj i Sthlm, gissar att en hyreslägenhet i samma läge och storlek kostar en hel del).
    Med ränta, amortering (= ca 7000 kr/mån, men antagligen bara sparande till er nya bostad eller pensionen) och driftskostnader så landar det hela på ca 13 300 kr/mån. Antagligen jämförbart med hyreslägenhet.
    Så vad tycker du att ett boende är värt? Vad ska det kosta per pers? Är 6500-7000 kr/mån mycket när du har en hög lön? Du kan ju trösta dej med att hälften av det är "tvångssparande" så du kanske kan skippa övrigt sparande?


    Ja det har du rätt i,det kan vara en investering om hyran är låg.Samtidigt känns det stressande att det är så mycket pengar som ska in varje månad just om man blir sjuk eller något.Bara så tråkigt med att vara mer begränsad.
    Jo det blir ju inte mycket sparande på sidan av om man betalar så mycket för boende per månad,det tycker jag också är tråkigt..tror jag kommer ha svårt att ha en högre månadskostnad än 5000kr per person.
  • Tue 6 Apr 2021 23:18
    #9
    babyba skrev 2021-04-06 21:13:38 följande:
    Ja det har du rätt i,det kan vara en investering om hyran är låg.Samtidigt känns det stressande att det är så mycket pengar som ska in varje månad just om man blir sjuk eller något.Bara så tråkigt med att vara mer begränsad.
    Jo det blir ju inte mycket sparande på sidan av om man betalar så mycket för boende per månad,det tycker jag också är tråkigt..tror jag kommer ha svårt att ha en högre månadskostnad än 5000kr per person.

    5000 kr per pers + amortering, borde vara görbart då...
    Om ni ser amorteringen som ett sparande så har ni ju rejält med utrymme så länge ni satsar på låg månadsavgift.
    Det exemplet jag hittade blev ca 6300 kr delat på 2 pers = ca 3150 kr/pers.
    Sen tillkom ca 3500 kr/pers i amortering.

    Tjänar du 30 k har du väl ut ca 21-23 => borde gå galant att betala 3000-3500 kr för boendet + samma i sparande.
    Kvar 14-16 k varje månad, ät för 2000 kr och ha 3000 till övriga räkningar och ändå 10 papp kvar att leka upp eller satsa på ett sparande/större frivillig amortering.

    Räntorna är låga nu, men kan såklart höjas. Så om du är ekonomiskt lagd så sparar du tex 5-10 000 kr extra varje månad och investerar, så om räntorna går upp så har du 60-120 000 kr/år + värdeökningen (vinsten på fonder/aktier eller vad du satsar sparandet på).
    Är man inte så ekonomisk, utan mer trygghetsberoende så amorterar du extra och missar chansen att få vinster på sparandet men tjänar på att det verkligen blir av + någon liten minskning av räntorna + tryggheten ökar när belåningsgraden minskar.

    Säg att ni amorterar 3500 kr/månad + 5000 kr extra vars varje månad som ett extra sparande. Då minskar ert lån med ca 200 000 kr/år. Så efter bara 5 år har ni strax över 3 miljoner, inte 4 miljoner, i lån och er räntekostnad ha minskat till ca 1200 kr/pers och månad. Amorteringskravet har minskat till ungefär samma, så ni behöver bara betala 1000kr/pers för avgiften + ca 1200x2 per pers för ränta och amortering + en hundring i driftskostnad. Då bor ni alltså väldigt flott för ca 2300 kr/pers + 1200 kr i amortering (sparande?).
    Dessutom har ni kanske fått högre löner? Lyckats spara undan mer och betalat av mer?

    Så satsar ni en högre insats för att få ett boende med låg månadsavgift kan det definitivt vara värt att ha ett större lån.

  • Wed 7 Apr 2021 00:06
    #10

    Hur köper ni lägenhet för 5 miljoner? Har ni lånelöfte på det verkligen? Låter som ni behöver ta ett topplån om man räknar på det? Då blir det ju verkligen dyrt!!

    Annars har jag full förståelse för att du inte vill lägga alltför mkt. Kom fram till en gräns för vad du är villig att lägga och sätt en budget efter det.

    Ett alternativ är annars att ni har olika ägarandel i lägenheten som en kompromiss. Då får han betala mer.

Svar på tråden Köpa dyr lägenhet..