• Anonym (Kaffedraken)

    Ett lättare jobb eller tjäna mer?

    Har möjlighet till att välja antingen ett enklare arbete som ger ca 25.000 eller ett aningen mer komplext arbete som ger ca 32.000.

    Med det svårare jobbet måste jag också flytta men möjligheterna är större då jag flyttar till en större stad.

    Jag är en typisk lantis på ca 40 år så detta kanske är sista chansen att röra på sig tänker jag.

    Det första är 1st line support och det andra 2nd line suppprt inom IT.

    Har inte så stor erfarenhet även om jag har rätt hög kunskap inom området.

    På lång sikt kanske det svårare jobbet också ger mer kunskap.

    Är väldigt kluven till valet.

    Jag har väldigt bra boende där jag bor men inte så stort kontaktnät.

  • Svar på tråden Ett lättare jobb eller tjäna mer?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Satsa på det mer välbetalda. Det lättare jobbet blir lätt tråkigt i längden. Du kanske kan utvecklas och få ännu mer komplexa tjänster i framtiden.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ta det som ger mer pengar. Det brukar vara mycket roligare och arbetskamraterna är oftare trevligare.

    Sen lättare att hitta ett enklare jobb senare, om du inte skulle trivas. Det svårare jobbet kanske inte kommer som ny chans så ofta. 

    Sedan är det ju säkert olika i olika branscher, men när jag har bytt jobb så har jag märkt att de så kallade enklare jobben varit väldigt mycket tyngre än de mer avancerade jobben, som givit mer betalt. Samt att stämningen på jobbet varit sämre på de man betraktat som de enklare jobben. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Petter och jag skrev 2021-04-07 08:32:48 följande:

    Hur lätt är det att ordna boende i den större staden? Kommer boendet bli dyrare än idag?


    Det är i Sundsvall jag har fått erbjudande om jobb.
    En lägenhet där kostar ca 1 miljon. Men per månad behöver det inte bli dyrare, kan bli någon månad jag kan behöva stå med dubbelt boende också.

    Jag tror också enklare IT support kan bli tråkigt i längden när man får 50e frågan om varför nätverket inte fungerar

    Kan nog vara roligare att bygga nya nätverk
  • Anonym (Kaffedraken)

    Definitivt 2nd line. Ger mycket mer skulle jag säga, även om inte lönen hade varit högre.

    Ger större möjlighet att röra på sig också, samt att det aldrig skadar att förbättra pensionen :)

Svar på tråden Ett lättare jobb eller tjäna mer?