• Anonym (Förvi­rrad)
    Wed 7 Apr 2021 01:54
    9699 visningar
    363 svar
    -22
    363
    9699

    Omskärelse barn, var och hur?

    Någon här som kanske har erfarenhet av omskärelse på pojkbarn (inte av medicinska skäl) och vet lite hur det fungerar? Känns som en djungel.

    Barnet är ofött men vet inte om det är lång väntetid om man söker privat och att man kanske ska stå i kö ett par månader innan födseln, eller ska man göra det via ett vanligt sjukhus? Görs det då ens om det inte är medicinskt? Vill gärna veta innan så jag slipper stressa.

    Uppskattar svar från personer som vet och vill inte ha åsikter tack. Och om någon kan rekommendera ett annat ställe där jag kanske kan få bättre svar (om jag inte får det här) så tar jag tacksamt emot tips.

  • Svar på tråden Omskärelse barn, var och hur?
  • Anonym (Kräks­)
    Wed 7 Apr 2021 05:15
    #1
    -1 +9

    Skulle du leta efter samma information om du väntade en flicka?

  • Anonym (Stock­holm)
    Wed 7 Apr 2021 05:17
    #2
    -4

    Det beror på vart du bor, i Stockholm rekommenderar jag Läkarhuset Odenplan all dagar i veckan. Ansvariga är barnkirurg/kirurger med lång erfarenhet,jag var där för 8 respektive 1 år sedan och alltid lika proffsigt.Man märker knappt att det är klart och väntar på att han ska börja. Ring första dagen efter födseln så får du tid inom ett par veckor beroende på när du föder. De har fullt upp så vi fick tid 3 veckor senare under våren och längre på hösten.Superfint resultat och de har avtal med landstinget. Mina söner grät knappt något, de lägger en liten bedövning och 2 Alvedon, de gråter lite av sprutan men inte mer än när de tar PKU provet. Lycka till!

  • Anonym (Kräks­)
    Wed 7 Apr 2021 05:21
    #3
    -1 +5
    Anonym (Stockholm) skrev 2021-04-07 05:17:26 följande:

    Det beror på vart du bor, i Stockholm rekommenderar jag Läkarhuset Odenplan all dagar i veckan. Ansvariga är barnkirurg/kirurger med lång erfarenhet,jag var där för 8 respektive 1 år sedan och alltid lika proffsigt.Man märker knappt att det är klart och väntar på att han ska börja. Ring första dagen efter födseln så får du tid inom ett par veckor beroende på när du föder. De har fullt upp så vi fick tid 3 veckor senare under våren och längre på hösten.Superfint resultat och de har avtal med landstinget. Mina söner grät knappt något, de lägger en liten bedövning och 2 Alvedon, de gråter lite av sprutan men inte mer än när de tar PKU provet. Lycka till!


    Skulle du göra samma sak om du hade en dotter?
  • Anonym (En dag...­)
    Wed 7 Apr 2021 05:59
    #4
    +12

    För jämställdhetens skull hoppas jag att det inom sin tid kommer klassas som barnmisshandel att skära i pojkar. Något som bör bli en orosanmälan.

    Mitt tips? När din pojke är 18 år kan du ju fråga vad han vill.

  • Wed 7 Apr 2021 06:55
    #5
    +9

    Sådana här trådar borde stängas. Det borde vara brottsligt att skära i barn utan medicinska skäl.

  • Anonym (tvill­ingmam­ma)
    Wed 7 Apr 2021 07:02
    #7
    +9

    Nu vet jag inte varför ni ska göra det, men om det är av religiösa skäl undrar jag varför er gud skapade pojkar med förhud om det inte är meningen att de ska ha någon? Om det är av kulturella skäl blir det ännu märkligare. Ni vet att förhuden fyller en funktion va? Den skyddar ollonet. Visst klarar man sig utan, men den bör inte tas bort i onödan och det bör vara ett eget val. Jag har en son och en dotter och skulle ALDRIG skära i NÅGON av dem utan medicinska skäl! Som flera andra, hoppas jag också att Sverige förbjuder denna märkliga och onödiga sedvänja snart.

  • Anonym (J)
    Wed 7 Apr 2021 07:17
    #8
    +7

    Mitt viktigaste råd, såhär gjorde vi:

    Vi pratade med sonen om detta och när han var myndig valde han att avstå. Hans val, hans kropp anser vi.

  • Anonym (A)
    Wed 7 Apr 2021 07:32
    #9
    +4

    Vidrig tråd. Den borde tas bort!

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Wed 7 Apr 2021 07:41
    #11
    -3
    Anonym (Stockholm) skrev 2021-04-07 05:17:26 följande:

    Det beror på vart du bor, i Stockholm rekommenderar jag Läkarhuset Odenplan all dagar i veckan. Ansvariga är barnkirurg/kirurger med lång erfarenhet,jag var där för 8 respektive 1 år sedan och alltid lika proffsigt.Man märker knappt att det är klart och väntar på att han ska börja. Ring första dagen efter födseln så får du tid inom ett par veckor beroende på när du föder. De har fullt upp så vi fick tid 3 veckor senare under våren och längre på hösten.Superfint resultat och de har avtal med landstinget. Mina söner grät knappt något, de lägger en liten bedövning och 2 Alvedon, de gråter lite av sprutan men inte mer än när de tar PKU provet. Lycka till!


    Tack! Stockholm är dock för långt bort, vi bor lite utanför Göteborg så hade tänkt mig Göteborg. Men tackar för tips iallafall!
  • Anonym (Moham­med)
    Wed 7 Apr 2021 07:42
    #12
    -2

    Finns "hobbydoktorer" som utför ingreppet och är såklart förenat med en risk.

    Bara att söka på Internet.

Svar på tråden Omskärelse barn, var och hur?