• Nótt

    Tillägg till föräldraförsäkringen, någon som förstår?

    Hej!

    Jag blir verkligen inte klok på hur de här tilläggen till föräldraförsäkringen fungerar... Jag jobbar kommunalt, och i våra villkor står det: 

    "Om du varit anställd minst 1 år får du förlädrapenningstillägg under en viss period av din föräldraledighet. Detta motsvarar 10% av lönebortfallet. 

    Om du har en lön som överstiger 83,33 procent av prisbasbeloppet kompenseras ditt inkomstbortfall till viss del av en extra ersättning utöver den du får från försäkringskassan"

    Men jag förstår inte, om prisbasbeloppet är på 47 600kr och jag har en lön på 37 000 kr, får jag tillägg då? Jag blir inte klok på vad man beräknar det på! Någon som är kunnig?? Eller ska lönen överstiga 39 500 för att man ska kunna få tillägg (83% av prisbasbeloppet)?

  • Svar på tråden Tillägg till föräldraförsäkringen, någon som förstår?
  • Anonym (R)

    Jag tolkar det som att du får 10 % (om du arbetat i ett år), men ingen extra ersättning. Det är iaf så det står.

  • Anonym (Ellen)

    Det är två separata ersättningar.
    Alla (som varit anställda ett år eller vad kravet nu må vara) får 10% av avdraget.
    Dessutom får den som har en lön över taket ett extra tillägg (eftersom vederbörande aldrig kan komma upp i 80% ersättning från F-kassan).

  • Nótt
    Anonym (Ellen) skrev 2021-04-07 14:20:29 följande:

    Det är två separata ersättningar.
    Alla (som varit anställda ett år eller vad kravet nu må vara) får 10% av avdraget.
    Dessutom får den som har en lön över taket ett extra tillägg (eftersom vederbörande aldrig kan komma upp i 80% ersättning från F-kassan).


    Ahaa, så det är två olika! Det förklarar saken. Är det 10% av lönen eller 10% av bortfallet man får? 
  • Occam
    Nótt skrev 2021-04-08 07:41:51 följande:

    Ahaa, så det är två olika! Det förklarar saken. Är det 10% av lönen eller 10% av bortfallet man får? 


    Det är samma sak om du inte arbetar alls, lönebortfallet är ju också hela lönen. Så 10% av lönen får du som utfyllnadsersättning av arbetsgivaren.

    En riktigt bra sak med den ersättningen är att den skattemässigt likställs med lön varför du får jobbskatteavdrag på den delen vilket minskar effekten av att du skattar mer som föräldraledig. Och på den tid jag var föräldraledig så räckte det med ungefär 200 tkr i lön (inkl. utfyllnad) på ett år för att komma upp i fullt jobbskatteavdrag (då c:a 2 tkr mindre i skatt per månad). Vad det är för belopp idag vet jag inte, men det kan vara bra att ta med i sina beräkningar, ex. kan det påverka när man byter förälder.
  • Anonym (Ellen)
    Nótt skrev 2021-04-08 07:41:51 följande:
    Ahaa, så det är två olika! Det förklarar saken. Är det 10% av lönen eller 10% av bortfallet man får? 
    I avtalet brukar det beskrivas som 10% av lönebortfallet. Är du borta en hel månad så är bortfallet hela din månadslön = du får 10% av din  månadslön.
    Är du borta del av en månad så slår det lite annorlunda, då får du just 10% av bortfallet.
  • Nótt

    Tusen tack för era svar :) Det där har gnagt mig länge haha! Trodde bortfallet var de 20% som inte försäkringskassan ersätter, och därmed 10% av det. Men det kändes lite väl lite :P

Svar på tråden Tillägg till föräldraförsäkringen, någon som förstår?