• Wed 7 Apr 2021 08:50
    1122 visningar
    12 svar
    12
    1122

    Är vi på väg mot det perfekta samhället? Utveckling och relationer?!

    Nu lever vi år 2020. 

    Majoriteten av världens befolkning har en mobil vilket skapar frihet hos individen med massor av valmöjligheter.

    Vi kan dejta hit och dit hur vi vill och ghosta och göra oss av med folk och partners hur enkelt som helst genom att gömma oss och blockera på ett nonchalant sätt. 

    Vi slipper tala med varandra då vi enkelt genom sms kan interagera.

    Globala företag vill att sina anställda ska vara singlar och jobba fram till de är över 40 år och inser att det försvårar fertiliteten.

    Därför bekostar dessa globala företag inseminering (IVF-befruktning) för de anställda  och till och med vill att deras anställda ska föröka sig med varandra.

    Var är vi på väg egentligen och kan vi skapa ett elitistiskt samhälle?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-07 08:51
    Menar att vi lever år 2021.

  • Svar på tråden Är vi på väg mot det perfekta samhället? Utveckling och relationer?!
  • Wed 7 Apr 2021 09:02
    #1

    Men vad babblar du om...

  • Wed 7 Apr 2021 09:04
    #2

    Hård-drar du inte mycket nu? För de flesta av oss på jorden 2021 ser inte tillvaron ut sådär som du beskriver?

  • Wed 7 Apr 2021 09:07
    #3
    Redpilled skrev 2021-04-07 09:04:37 följande:

    Hård-drar du inte mycket nu? För de flesta av oss på jorden 2021 ser inte tillvaron ut sådär som du beskriver?


    Vet vad som pågår bland eliterna i samhällen som sitter bland toppen på världsföretag, 
  • Wed 7 Apr 2021 09:11
    #4

    Att just de dejtar och ghostar? 

  • Wed 7 Apr 2021 09:13
    #5
    Redpilled skrev 2021-04-07 09:04:37 följande:

    Hård-drar du inte mycket nu? För de flesta av oss på jorden 2021 ser inte tillvaron ut sådär som du beskriver?


    Berätta då hur du uppfattar världen?
  • Wed 7 Apr 2021 09:30
    #6

    Det är en mycket stor fråga.

    Rikedomen i världen är så stor nu jämfört med tidigare, och spridd, men ett litet fåtal är alldeles för rika. 

    World Inequality Database - Wikipedia

    Human Development Reports | United Nations Development Programme (undp.org)

    Klimatkrisen är allvarlig.

    Ensamhet är ett stort bekymmer för många i den rika världen.

    Vi har dåliga samhällsinstitutioner när det gäller att skydda oss mot övergrepp. 

    Tyvärr är ojämställdheten ett stort bekymmer, särskilt det mindre kända men utbredda psykiska familjevåldet där förövarna ofta kan härja fritt pga sitt kön.

    Our World in Data

  • Sid
    Wed 7 Apr 2021 10:58
    #7

    En snygg visuell presentation av hur det ligger till med wealth distribution.
    Det här är iofs läget baserat på siffror i USA, men i dagens värld betyder det att det tangerar hela världen.

    mkorostoff.github.io/1-pixel-wealth/ 

    Med andra ord, vi är ägda. Bokstavligen.

  • Wed 7 Apr 2021 11:00
    #8
    Sid skrev 2021-04-07 10:58:36 följande:

    En snygg visuell presentation av hur det ligger till med wealth distribution.
    Det här är iofs läget baserat på siffror i USA, men i dagens värld betyder det att det tangerar hela världen.

    mkorostoff.github.io/1-pixel-wealth/ 

    Med andra ord, vi är ägda. Bokstavligen.


    Intressant.
    Berätta mer om termen om att vi är: ägda.
  • Gameof­throne­s
    Wed 7 Apr 2021 12:35
    #9

    Uppfattar det såhär, Tex av alt som man vill ta upp.

    . Nej vi ligger långt efter med tekniken.

    SL slår sig på bröstet att man kan blippa sitt betalkort vid spärrarna, dem har inte tänkt framåt till dem som har reducerade priser, dem har inre tänkt på framförhållning med blippfunktioner i mitten ingångarna på bussar. Oavsett pandemin eller inte.

    Vi var nästan det bästa landet på från 70-talet nu är vi långt ner i listan U-land. Jag vill ha det bättre.

    Det är bra att det finns förebilder

    Barn ska inte behöva vara förebilder tex Greta Thunberg. Det ska vara vi vuxna. Det finns olika förebilder ja, men där Greta står ni ska vara en vuxen exemplar istället.

    Att i börjar köpa pappåsar är väl bra men våra stackars träd då? Vi behöver ha en bättre livscykel. (det finns ett ord har det på tungan)

    Vi behöver ha kvinnor och män i vårat samhälle. Det är viktigt.

    Vi har för mkt valmöjligheter, tror därför många mår dåligt. Psykiskt. Hade vi ett bättre val med gränser så kanske vi mår bättre.

    Tekniken är fördelar och nackdelar.

  • Sid
    Wed 7 Apr 2021 14:35
    #10
    mandelskrutten skrev 2021-04-07 11:00:36 följande:
    Intressant.
    Berätta mer om termen om att vi är: ägda.
    Uhh, det är egen högst subjektiv uppfattning och lär väcka mycket ont blod i tråden, men jag kan försöka kladda ihop en motivering till min ståndpunkt. Det kan dock ta en stund.
    TIlls dess vill jag fråga dig om du var ironisk när du i trådstarten skrev:

    "Majoriteten av världens befolkning har en mobil vilket skapar frihet hos individen med massor av valmöjligheter."?

    Tänker mer specifikt på orden "skapar frihet". 
  • Wed 7 Apr 2021 14:49
    #11

    Menar att det är mycket mer enkelt att kunna boka resor genom sin egna mobil. För 20 år sedan var det resebyråer som gällde och fysisk kontakt med respektive flygbolag. 
    Vi kan enkelt fixa en dejt genom en app som vi kan välja kriterier på hur han/hon ska vara. 
    Finns inga begränsningar vilket ger frihet. 


    Sid skrev 2021-04-07 14:35:56 följande:
    Uhh, det är egen högst subjektiv uppfattning och lär väcka mycket ont blod i tråden, men jag kan försöka kladda ihop en motivering till min ståndpunkt. Det kan dock ta en stund.
    TIlls dess vill jag fråga dig om du var ironisk när du i trådstarten skrev:

    "Majoriteten av världens befolkning har en mobil vilket skapar frihet hos individen med massor av valmöjligheter."?

    Tänker mer specifikt på orden "skapar frihet". Mobiler 
  • Sid
    Wed 7 Apr 2021 15:27
    #12
    mandelskrutten skrev 2021-04-07 14:49:22 följande:

    Menar att det är mycket mer enkelt att kunna boka resor genom sin egna mobil. För 20 år sedan var det resebyråer som gällde och fysisk kontakt med respektive flygbolag. 
    Vi kan enkelt fixa en dejt genom en app som vi kan välja kriterier på hur han/hon ska vara. 
    Finns inga begränsningar vilket ger frihet. 


    Det är nog på gott och ont, och med risken att vara pessimistisk igen vill jag fråga om du har sett Netflix dokumentärer "Social dilemma" och "The great hack", eller om du inte är Netflix-fan, det finns en dokumentär på Youtube som heter: "Shoshana Zuboff on surveillance capitalism | VPRO Documentary". 

    Jag känner att vi som individer ger bort alltför mycket och får tillbaka alltför lite, men det är återigen min subjektiva uppfattning.
Svar på tråden Är vi på väg mot det perfekta samhället? Utveckling och relationer?!