• Humlan88

    Är rödluvan för svårt för mindre barn?

    Går på högskolan och läser till förskollärare. Vi ska ut på praktik och göra någon form av gestaltning. 

    Jag har barn som är mellan 1-3 och funderar på att klä ut mig till rödluvan och läsa boken. 
    MEN? tror ni barnen är för små för den boken? (har inga barn själv så ingen aning)

    Tror ni det kan vara en ide? Att jag gestaltar mig som rödluvan och läser boken?  

  • Svar på tråden Är rödluvan för svårt för mindre barn?
  • S23

    Jag skulle tänka att de är för små.

    Gå in på Skolverket på youtube så finns en del filmer som handlar om språkutveckling och läsande

  • Spucks

    Ja, alldeles för små! Jag har läst jättemycket med min nu tonåring och läser jättemycket med min nu 3åring, så dem är vana vid alla slags böcker och kunde/kan sitter i 2 timmer och läsa. Men aldrig skulle jag läsa detta för dem i så ung ålder. Tidigast i femårsåldern skulle jag läsa det - det gäller alla sagor av typen Grimms. Andersen är ännu värre. Jag menar inte att dem är dåliga sagor, men dem är ganska mörk, kan vara skrämmande och också svårt att förstå meningen.
    Faktist s
    å är Grimms sagor väldigt symbolisk, det handlar mycket om att växa upp - puberteten och sånt.


    Det finns många fina böcker speciellt anpassad till småbarn, tar en av dem. Mamma Muh kanske, det finns även Pettson&Findus som är enklare (mindre text, enklare historia), eller dem enklare av Julia Donaldson & Axel Scheffler. Om du googlar hittar du säkert massor av lämpliga böcker!

  • Gameofthrones

    Ja, den är alldeles för invecklad. Försök anpassa sig åldern med passande böcker.

    Alla dem här Grimm böckerna är lite mer för äldre barn.

Svar på tråden Är rödluvan för svårt för mindre barn?