• Wed 7 Apr 2021 13:19
    1225 visningar
    5 svar
    5
    1225

    Hur mycket utevistelse/dag

    Hur mycket är era småbarn ute per dag.

    Hur mycket utevistelse har förskolan?

    Eller om barnet inte går förskola, hur många timmar / dag är ni ute?

    Blir det dagar barnet inte kommer ut överhuvudtaget också?

  • Svar på tråden Hur mycket utevistelse/dag
  • Gameof­throne­s
    Wed 7 Apr 2021 13:25
    #1

    När mina barn va små så var det morgonen till alla kom till samlingen,

    Sen barn som inte behövde sova gick ut. (till dem som behövde) annars inne. Beroende på säsong. Alla hade inte tillräckligt med ytterkläder. Föräldrarnas ansvar.

    Sen gick alla ut efter en viss tid. Kläder efter väder.

    Sen är det upp till var och en och fsk hur dagen ser ut och antal personal.

  • Wed 7 Apr 2021 14:24
    #2

    Förskolan är ute väldigt mycket nu sen covid. Man lämnar ute, sen går de in för samling + lunch. Ibland har de en inne-aktivitet efter lunch, äter mellanmål och går ut igen. Andra dagar går de ut direkt och har mellanmål utomhus.
    Jag lämnar 0800 ute och hämtar 1430-15 och då är det också alltid ute. 

    På lediga dagar eller som nu när det blev vab pga lätta förkylningssymtom så har vi precis varit på 3km promenad i skogen. Hade med oss kaffe, gifflar och mjölk. Sen fortsatte sonen att leka ute på framsidan medan jag fixade lunch. Körde med fordon i sandlådan.
    Nu jobbar jag ikapp lite och han har vila med lite tv en stund. Sen kommer vi förmodligen att gå ut igen på tomten nån timme.
    Och så brukar han och hans pappa vara ute efter middagsmaten tills vi tar in honom för kvällsrutin (bad , tandborstning, välling och saga) vid 1845-19-tiden.
    Så vi är ute rätt mycket men det är för att han gillar det. Fick han välja var vi alltid ute!

  • Anonym (2)
    Wed 7 Apr 2021 14:34
    #3

    Våra barn går inte på dagis. Den äldre är ute ca en timme på f.m och sen ca 3 timmar på e.m. Den yngre sover på f.m så han är ute en timme mindre. Kan variera med vädret, men överlag.

    Det kanske hänt nån enstaka dag att de inte varit ute, men jag kan inte minnas när det skett. Då måste vädret varit extremt i så fall.

  • sextio­talist
    Wed 7 Apr 2021 16:58
    #4

    När sonen var liten, så var det väldigt mycket utevistelse på dagis. De hade en stor fantastisk gård och en liten skog kring knuten. Helgerna då var det väder och årstid som styrde. Fina höstdagar så var långa promenader in skogen, eller utflykt av något slag. En ruggig tråkig dag, då var vi knappt utanför dörren.

  • Anonym (-)
    Fri 9 Apr 2021 11:11
    #5

    Min son var hemma tills han var 5 år. Vi var ute 3-4 timmar varje dag (förutom vid kraftigt regnoväder eller snöstorm).

    På förskolan gick han mellan 5-6 års åldern och där var dom ute cirka 1.5 timmar av hans totala 5 timmar/dag som han var där (tre dagar i veckan).

    Idag går han på mellanstadiet och är utomhus mest hela tiden.

Svar på tråden Hur mycket utevistelse/dag