• Anonym (Upp/n­er/lag­om?)
    Wed 7 Apr 2021 14:23
    2615 visningar
    63 svar
    63
    2615

    Lagom vikt för medelålders kvinna?

    Drömmen vore ju att alltid väga som när man var 25 år gammal och inte hade ett uns fett på kroppen men jag inser att det inte går om jag inte vill träna 3 timmar om dagen och bara äta salladsblad och dricka vatten.

    Men vad är en bra vikt ungefär på en kvinna i medelåldern med smal benstomme men ändå naturliga kurvor och med det menar jag smal midja, breda höfter och relativt breda axlar och stor byst? Dvs även om kroppen vore jättesmal så finns det kurvor där. Är 1.67 lång. Vad låter som en ungefärlig bra vikt där jag ändå skulle vara "normalviktig" och kanske lite åt det smala hållet? Och runt vilken vikt ungefär skulle jag anses vara åt det mulliga hållet?

  • Svar på tråden Lagom vikt för medelålders kvinna?
  • Anonym (Jag)
    Wed 7 Apr 2021 14:27
    #1

    Det är ju nästan omöjligt svara på. Jag själv är 1,63 lång och väger 62 och anser mig väldigt mullig. Jag vägde mellan 47-55 som ung och där kan jag väl inte hamna igen, Men under 60 vore ju drömmen. Så för egen del svarar jag längden minus 105. Minus 100 hamnar man inom normalt BMI. 

  • Hyacin­tia
    Wed 7 Apr 2021 14:27
    #2

    Svårt ändå att veta ändå, trots din beskrivning.

    Är 1,67 och pendlarmellan 67-69 och är nöjd.

  • Wed 7 Apr 2021 14:30
    #3

    Jag är lika lång och för mig är en bra vikt 56-58 beroende på hur vältränad jag är. Just nu, när jag tränat styrketräning i flera år så funkar 58 och kroppen har en ganska bra platå där där jag inte behöver vara noga med vad jag äter. Men visst jag tränar mycket.

    Men vikt är så olika på olika personer, hur man är byggd och hur man lägger vikt på kroppen. Jag har strl XS om jag väger 56, S om jag väger 58 och M om jag väger 60 för jag lägger allt på magen och framförallt byxor blir direkt för trånga i midjan om jag går upp i vikt.

    Andra kan ha strl S och väga 65 för vid samma vikt för att de lägger sina kilon helt annorlunda.

  • Wed 7 Apr 2021 14:31
    #4

    BMI säger 51-70 kg på ett ungefär, så då är väl 51 på gränsen till underviktig, runt 60 smal och nära 70 åt det runda men normala.

    BMI säger inte allt, men det funkar utmärkt på nästan alla även om många kommer skrika/skriva "Inte alla..."
    Jag vet att extremt korta och långa, extremt vältränade (gärna styrkesportare) och personer med vissa sjukdomar kommer falla utanför BMI-normalen, men för de allra flesta fungerar det utmärkt att hålla sig under 25 och över 18,5 i BMI och anses vara normalviktig.

  • Anonym (C)
    Wed 7 Apr 2021 14:38
    #5

    Vad har du för mått?

  • sextio­talist
    Wed 7 Apr 2021 14:39
    #6
    +1
    Anonym (Upp/ner/lagom?) skrev 2021-04-07 14:23:23 följande:

    Drömmen vore ju att alltid väga som när man var 25 år gammal och inte hade ett uns fett på kroppen men jag inser att det inte går om jag inte vill träna 3 timmar om dagen och bara äta salladsblad och dricka vatten.

    Men vad är en bra vikt ungefär på en kvinna i medelåldern med smal benstomme men ändå naturliga kurvor och med det menar jag smal midja, breda höfter och relativt breda axlar och stor byst? Dvs även om kroppen vore jättesmal så finns det kurvor där. Är 1.67 lång. Vad låter som en ungefärlig bra vikt där jag ändå skulle vara "normalviktig" och kanske lite åt det smala hållet? Och runt vilken vikt ungefär skulle jag anses vara åt det mulliga hållet?


    Jag skulle nog svara, den vikten som du kan upprätthålla med normala matvanor och en lagom mängd motion. Dvs ingen specifik vikt. Men måste du banta eller träna extremt fysiskt för att upprätthålla en vikt, så försöker du nog pressa ner vikten mer än vad som är naturligt för dig.
  • Wed 7 Apr 2021 14:41
    #7
    sextiotalist skrev 2021-04-07 14:39:01 följande:

    Jag skulle nog svara, den vikten som du kan upprätthålla med normala matvanor och en lagom mängd motion. Dvs ingen specifik vikt. Men måste du banta eller träna extremt fysiskt för att upprätthålla en vikt, så försöker du nog pressa ner vikten mer än vad som är naturligt för dig.


    Detta.
  • Gameof­throne­s
    Wed 7 Apr 2021 14:41
    #8

    Åh, jag vet inte. Det beror på vad man jämför med.

    Jag är mitt i mellan. Har storlek xs-s. I storlek.

    Men det är mkt av genetiska som jag har fått. Jag är 40 år.

  • Anonym (smart­bmi)
    Wed 7 Apr 2021 15:05
    #9

    Jag vet inte om den här bilden syns så bra, men här är en smart-bmi graf för 168 cm. Pluset är på 60 kg.

  • Gameof­throne­s
    Wed 7 Apr 2021 15:13
    #10

    Nu kommer jag få lite kommentarer, tror jag.

    Jag tror inte på BMI. Och speciellt inte på barn.

    Mina barn har fått trådsmal från mig

    Andra är mitt i mellan.

    Tredje är bastant.

    Alla mina barn äter bra.

    Min man är kraftigt byggd.

    Man kan inte rå för dem generiska dragen.

    Exempel min ena som är trådsmal. Har fått pekfinger ifrån skolsyster man måste äta, mitt barn säger - äter ner än vad du tror.

    Mer kan man inte göra. Så länge du vet att du mår bra.

    Är nyttigt på vardagar se till kostcirkeln? Och unna dig en fredag,? Lördag?

Svar på tråden Lagom vikt för medelålders kvinna?