• Wed 7 Apr 2021 15:01
    1421 visningar
    17 svar
    17
    1421

    Hur lång tid ska barnen vara på förskola.

    Jag har 2 barn som är 4 och 2 år och  gå på OB förskola eftersom jag jobba heltid som undersköterska och papa jobba på havet [ han är borta 2 veckor och är hemma 1 månad).De 2 veckor han jobba, så jobba han 168 timmar. Förskola vill att barnen ska vara hemma hela månad när pappa är hemma och barnen för bara komma till skola dem 2 veckor han är borta. Även då, när han är hemma, har han andra grejer att göra, och  några dag måste jobba hemifrån för jobbet.
    Är det så det fungera för andra föräldrarna som ha sådan jobb som min man? Hur många dag eller tid ska barnen då vara på förskola? För jag känna att det konstig att barnen ska vara hemma en hel månad, även då vi betala för det. 

  • Svar på tråden Hur lång tid ska barnen vara på förskola.
  • Wed 7 Apr 2021 15:26
    #1

    Dina barn har rätt till 15h/vecka även om pappan är hemma. Sen kanske han vill ha dem hemma mer och passa på att lära känna dem extra väl, göra saker som inte förskolan hinner med tex läsa för varje barn individuellt och låta dem välja böcker osv.
    Förskolan gör sitt bästa men har många barn att se till och ta hand om! Så det brukar vara bättre omsorg hemma.

    Men ta diskussionen med förskolan och gör ett vettigt schema som följs. Tex långa dagar när han är borta och 15 h/vecka när han är hemma.

    Finns det möjlighet för dej att jobba mindre och kanske enbart dagtid när han är borta? Fråga din arbetsgivare! Det vore ju vettigt tex att du istället för att jobba 40 h varje vecka kör på 45 h x 4 veckor för att sen köra på 30 h x 2 veckor. Du jobbar då in 20 h när han är hemma och det räcker att du jobbar 30 h/vecka när han är borta. Då behöver dina barn inte vara så mycket på förskolan och skillnaden mellan "pappaveckor" och "mammaveckor" blir inte så enormt stor.
    Om du dessutom tar en massa OB och helger när han är hemma, så kanske du kan jobba mer "normala" tider när han är borta?
    Kolla upp det!

  • Wed 7 Apr 2021 15:32
    #2

    Och för att svara på frågan "hur många dagar eller tid..."
    Så hade jag försökt få till något liknande detta:
    Veckor du jobbar 30 h under dagtid = 6 h per dag = 8 h vistelsetid (6h + 30 min resväg enkel väg + 1 h lunch) => 7.30 - 15.30 eller 8-16
    Veckor han är hemma => 15 h fördelas? Kanske 2 längre dagar tex 8-15.30 tisdag + torsdag.
    Eller 3 x 5 h tex 8-13 under 3 dagar tex tis,ons,tors
    Vissa förskolor har stenhårda regler, här var det länge så att man fick lämna 8.30-11.30 varje dag. Gick inte att ändra på något vis. Så det var bara att gå hem med ett vrålhungrigt barn som stod uteklädd vid ytterdörren när de andra gått in för att tvätta händerna och börja äta lunchen eller hämta tidigare och inte få de 15 h som man hade rätt till.
    Hör med förskolan vad de har för regler. Många har lättat på reglerna...

  • Wed 7 Apr 2021 15:46
    #3

    Dina barn har rätt till 15h/vecka även om pappan är hemma. Sen kanske han vill ha dem hemma mer och passa på att lära känna dem extra väl, göra saker som inte förskolan hinner med tex läsa för varje barn individuellt och låta dem välja böcker osv.

    Förskolan gör sitt bästa men har många barn att se till och ta hand om! Så det brukar vara bättre omsorg hemma.

    Men ta diskussionen med förskolan och gör ett vettigt schema som följs. Tex långa dagar när han är borta och 15 h/vecka när han är hemma.

    Finns det möjlighet för dej att jobba mindre och kanske enbart dagtid när han är borta? Fråga din arbetsgivare! Det vore ju vettigt tex att du istället för att jobba 40 h varje vecka kör på 45 h x 4 veckor för att sen köra på 30 h x 2 veckor. Du jobbar då in 20 h när han är hemma och det räcker att du jobbar 30 h/vecka när han är borta. Då behöver dina barn inte vara så mycket på förskolan och skillnaden mellan "pappaveckor" och "mammaveckor" blir inte så enormt stor.

    Om du dessutom tar en massa OB och helger när han är hemma, så kanske du kan jobba mer "normala" tider när han är borta?

    Kolla upp det!

    [/quote]

    Hej, tack för din svar. Men jag jobba som vanligt 37h till 40h i veckan och barnen är ledig, när jag är ledig. Även om jag jobba dagtid, tror jag, att det komma bli annorlunda. Precis dem ser att min man är hemma, vill dem att barn ska vara hemma och dem säger att det regler.

  • Anonym (mamma­)
    Wed 7 Apr 2021 15:47
    #4

    De dagar ni båda jobbar har barnen rätt till förskola.
    Det äldre barnet borde ha rätt till 15h även om ni är lediga.
    Att ni betalar för förskolan är inte helt sant, ni betalar en liten del av vad det kostar kommunen.

  • Anonym (LenaL­amm)
    Wed 7 Apr 2021 16:05
    #5
    +1

    Om man har heltidssysselsättning och jobbar OB- tider (vilket din sambo måste anses att göra) så har man rätt att ha barnen på förskolan heltid.

    sverigesradio.se/artikel/2601413

    Men det mest rimliga är väl att barnen går mindre tid när pappan är ledig, så att han hinner att umgås med de. Men kontakta kommunen, ofta har inte förskolor koll på vad som juridiskt gäller utan det är bättre att prata med kommunen.

    Barnet som är över 3 år, har i vilket fall som helst rätt till allmän förskola (gratis 15 timmar per vecka och på särskilda tider).

  • Anonym (V)
    Wed 7 Apr 2021 16:22
    #6
    Anonym (mamma) skrev 2021-04-07 15:47:33 följande:

    De dagar ni båda jobbar har barnen rätt till förskola.

    Det äldre barnet borde ha rätt till 15h även om ni är lediga.

    Att ni betalar för förskolan är inte helt sant, ni betalar en liten del av vad det kostar kommunen.


    Och resten betalar de via skatt...

    Eller varifrån tror du kommunens pengar kommer?
  • Anonym (mamma­)
    Wed 7 Apr 2021 17:00
    #7
    Anonym (V) skrev 2021-04-07 16:22:38 följande:
    Och resten betalar de via skatt...

    Eller varifrån tror du kommunens pengar kommer?
    Japp mina skattepengar.
  • Anonym (Pffff­fffff)
    Wed 7 Apr 2021 17:57
    #8
    +1

    Det låter ju helt orimligt att kräva att barnen ska bara gå i två veckor, sedan är ledig en hel månad, sedan går igen i två veckor ....
    Det är ju inte bara behovet som är relevant, utan även barnens bästa. Hur ska barnen f
    å en rutin och känner sig trygg i förskolan och tar ordentligt del av verksamenheten om dem alltid bara är där en tredjedel av veckorna?


    Klart ska dem gå en kortare tid under tiden det är möjligt och kanske vara helt ledig i en vecka. Men vad din förskola kräver är bara helt absurt.

  • Wed 7 Apr 2021 18:08
    #9
    Anonym (mamma) skrev 2021-04-07 15:47:33 följande:

    De dagar ni båda jobbar har barnen rätt till förskola.
    Det äldre barnet borde ha rätt till 15h även om ni är lediga.
    Att ni betalar för förskolan är inte helt sant, ni betalar en liten del av vad det kostar kommunen.


    Jag vet att kommunen betalar för förskolan på något sätt, men ändå betalar jag 2013 kr varje månad.  
  • Wed 7 Apr 2021 18:09
    #10
    Anonym (mamma) skrev 2021-04-07 15:47:33 följande:

    De dagar ni båda jobbar har barnen rätt till förskola.
    Det äldre barnet borde ha rätt till 15h även om ni är lediga.
    Att ni betalar för förskolan är inte helt sant, ni betalar en liten del av vad det kostar kommunen.


    Jag vet att kommunen betalar för förskolan på något sätt, men ändå betalar jag 2013 kr varje månad.  
  • Wed 7 Apr 2021 18:16
    #11
    Anonym (Pfffffffff) skrev 2021-04-07 17:57:46 följande:

    Det låter ju helt orimligt att kräva att barnen ska bara gå i två veckor, sedan är ledig en hel månad, sedan går igen i två veckor ....
    Det är ju inte bara behovet som är relevant, utan även barnens bästa. Hur ska barnen få en rutin och känner sig trygg i förskolan och tar ordentligt del av verksamenheten om dem alltid bara är där en tredjedel av veckorna?


    Klart ska dem gå en kortare tid under tiden det är möjligt och kanske vara helt ledig i en vecka. Men vad din förskola kräver är bara helt absurt.


    Hej, tack för din svar. Det precis den jag har tänkt också. Men jag har tänkt det med förskolan förvaltningen om det. För vi tänker att detta är märkligt, när båda vi föräldrarna jobba heltid.
  • Wed 7 Apr 2021 18:19
    #12
    Anonym (LenaLamm) skrev 2021-04-07 16:05:06 följande:

    Om man har heltidssysselsättning och jobbar OB- tider (vilket din sambo måste anses att göra) så har man rätt att ha barnen på förskolan heltid.

    sverigesradio.se/artikel/2601413

    Men det mest rimliga är väl att barnen går mindre tid när pappan är ledig, så att han hinner att umgås med de. Men kontakta kommunen, ofta har inte förskolor koll på vad som juridiskt gäller utan det är bättre att prata med kommunen.

    Barnet som är över 3 år, har i vilket fall som helst rätt till allmän förskola (gratis 15 timmar per vecka och på särskilda tider).


    Hej och tack för din svar. Jag kommer kontakta förskola förvaltningen om det och hoppas det kan lösa på ett bättre sätt.
  • Anonym (Becka­)
    Wed 7 Apr 2021 18:46
    #13
    +1
    Ebba24689 skrev 2021-04-07 15:01:41 följande:

    några dag måste jobba hemifrån för jobbet. 


    Om både han och du jobbar får barnen givetvis vara på förskolan. Det spelar ingen roll att han jobbar hemifrån. Det är jättemånga som jobbar hemifrån, nu i pandemitider, och de får alla lämna sina barn på förskola.
  • Anonym (faceb­ook)
    Thu 8 Apr 2021 15:49
    #14
    Ebba24689 skrev 2021-04-07 15:01:41 följande:

    Jag har 2 barn som är 4 och 2 år och  gå på OB förskola eftersom jag jobba heltid som undersköterska och papa jobba på havet [ han är borta 2 veckor och är hemma 1 månad).De 2 veckor han jobba, så jobba han 168 timmar. Förskola vill att barnen ska vara hemma hela månad när pappa är hemma och barnen för bara komma till skola dem 2 veckor han är borta. Även då, när han är hemma, har han andra grejer att göra, och  några dag måste jobba hemifrån för jobbet.
    Är det så det fungera för andra föräldrarna som ha sådan jobb som min man? Hur många dag eller tid ska barnen då vara på förskola? För jag känna att det konstig att barnen ska vara hemma en hel månad, även då vi betala för det. 


    Hej! Detta är ett gissel, och olika kommuner tolkar det helt olika. Det finns många familjer där ena föräldern jobbar på fartyg eller inom offshoreindustri eller som hyrsköterska i norge eller liknande som brottas med frågan. Jag föreslår att du går med i facebookgruppen sjömanshustrur, där kan du få tips och erfarenhter från andra i liknade situation!
  • Thu 8 Apr 2021 16:01
    #15

    När jag jobbade offshore så gick min son 2-3 dagar i veckan på fsk 9-14 eller 15. Just för att det var helt orimligt att han var hemma 4 veckor och tappade kontakten med fröknar och kompisar.

    Som tur var så var det aldrig några problem från förskolans sida heller.

  • Anonym (V)
    Thu 8 Apr 2021 17:03
    #16
    Anonym (mamma) skrev 2021-04-07 17:00:11 följande:

    Japp mina skattepengar.


    Och TS och mina skattepengar också.

    Då är det rimligt att man får det barnomsorg man har rätt till enligt aktuella regler.
  • Anonym (Pedag­og)
    Tue 13 Apr 2021 09:44
    #17

    Det är inte förskolan som bestämmer hur barnen får vara på förskolan, det finns placeringsregler i varje kommun som styr. Hör med placeringsassistenten i kommunen vad ni har rätt till.

Svar på tråden Hur lång tid ska barnen vara på förskola.