• Anonym (every­stepit­ake)
    Wed 7 Apr 2021 15:39
    738 visningar
    11 svar
    11
    738

    Vårdnad efter skilsmässa. Vill flytta hem igen.

    Hej!
    Jag har haft en tuff resa i mina relationer med partners, kanske någon känner igen sig? Känner bara att jag måste få ur mig allt. Ursäkta långt inlägg men jag tar det från början:
    Träffade mannen till mitt förstfödda barn i 27 års åldern, vi bodde aldrig ihop och jag pluggade på universitetet. Jag blev oplanerat gravid och det visade sig långt gånget när jag fick veta, så jag födde dottern. Han ville inte ha någon vårdnad, ej heller barn så jag fick ta hand om henne själv. Det var tufft att plugga samtidigt men hade föräldrar och syskon som ställde upp i vått o torrt.
    När dottern var 4 år kom andra mannen in i mitt liv. Hade inget fast jobb då utan ett rörigt vikariatliv, så jag fick fast tjänst i hans hemstad och vi flyttade dit. Blev gravid igen mitt upp i allt, men valde att göra abort. Hans pappa stod på lånet till vår bostad tills min provanställning gick över till fast tjänst innan halva huset skrevs på mig. Vi gifte oss. Blev gravid igen ett halvår senare som visade sig vara ett missfall, det blev akuten för min del då jag förlorat mängder med blod och mådde riktigt dåligt. Hade ytterligare ett missfall efter det, efter en tid blev jag gravid igen. Sonen föddes. Jag hade haft foglossning och kunde inte jobba, han började skapa konflikter som handlade om att jag inte drog in pengar och att han mådde dåligt på sitt jobb o jobbade övertid för att vi skulle gå runt ekonomiskt. Jag fick sura gliringar så fort jag hade köpt något klädesplagg till mig själv eller fikat med någon kompis på stan, för det kostade pengar. Han trakasserade mig även för att jag gått upp i vikt under graviditeten.
    Det medförde även att han därför inte behövde hjälpa till med något i hemmet.
    När jag bad honom dammsuga så blev svaret "det behövs ju inte" eller dyl. Han
    Sonen växte upp. Jag började jobba igen, jobbade i några år. Fick problem med sköldkörteln och till slut blev jag sjukskriven pga utmattning och depression. Jag gick rehab och fick bra hjälp att komma tillbaks.
    Men vår relation blev fruktansvärd. Hans drickande eskalerade(hög alkoholkonsumsion tidigare). När jag förklarade hur jag mådde och att jag ville separera så lyssnade han inte och kunde säga" du överreagerar" eller "du är så känslig" "kanske mens på G?" "Vart ska du ta vägen utan inkomst hade du tänkt dig?"
    Till slut fick jag kraften tillbaka, och begärde skilsmässa. Denna gång skred jag till handling. När han insåg att jag menade allvar blev han helt galen, skrek och anklagade och hotade mig. Han vägrade gå med på det så jag ansökte om enskild. Han kontaktade sina föräldrar som kom o skällde ut mig. Svärfar skrek att han ångrade sig att han skrev över halva huset på mig och att jag är egoistisk som inte tänker på barnen.(barnen blev lättade när vi berättade om separationen). Vilket jag sa till svärföräldrarna. De har länge lidit över vårt destruktiva förhållande och våra bråk.
    Han vill helst behålla huset men har för dåligt ställt och jobbar numer bara kväll, häver i sig alkohol och sover fram till dess att jobbet börjar.
    Det är pest och pina här hemma. Hans föräldrar vill tydligen inte ha honom där pga corona och han åker aldrig till vänner....så jag ser till att åka till mina släktingar och vänner. Jag mår dock bättre i nuläget och ser fram emot ett liv utan partner. Tänker aldrig mer gifta mig....
    Nu till mitt dilemma:
    Vill helst tillbaks till alla nära o kära i hemstaden igen. Drömmer om ett bra boende där, jobb och barnen på plats, någon som vet om det går att få igenom? Han vill ha halva vårdnaden om vår gemensamma son, men jobbar bara kvällar i nuläget samt varannan helg. Han tänker prata med sin arbetsgivare om anpassade arbetstider framöver.
  • Svar på tråden Vårdnad efter skilsmässa. Vill flytta hem igen.
  • Anonym (ddd)
    Wed 7 Apr 2021 16:22
    #1

    Ingen kan svara på din fråga eftersom det är för lite detaljer. Rent generellt är det svårt att flytta och få enskild vårdnad. Det är om den andra föräldern inte vill ha, eller är farlig för barnen på något vis. 
    Du får ta kontakt med jurist och de om en timme rådgivning. 

  • Anonym (every­stepit­ake) Trådstartaren
    Wed 7 Apr 2021 16:30
    #2

    Det är kanske inte enskild vårdnad jag är ute efter, mer att sonen kan bo hos pappa t.ex varannan helg när han är ledig el på lov o så. 

  • Anonym (ddd)
    Wed 7 Apr 2021 17:14
    #3
    Anonym (everystepitake) skrev 2021-04-07 16:30:15 följande:

    Det är kanske inte enskild vårdnad jag är ute efter, mer att sonen kan bo hos pappa t.ex varannan helg när han är ledig el på lov o så. 


    Då får du fråga pappan om ni kan dela upp det så. Går han inte med på det är det tvist om umgänget ni får ge er i kast med. 
    Hur långa resor skulle barnet i så fall få? 
  • Anonym (k)
    Wed 7 Apr 2021 17:18
    #4

    Barnet har rätt till både mamma och pappa, även om det är dåligt mellan dom.

    Så har man flytta till annan stad så får man bo kvar medan barnen är små, för BARNETS skull. Man kan inte vara ego när man har skaffat barn.

  • Anonym (every­stepit­ake) Trådstartaren
    Wed 7 Apr 2021 18:17
    #5
    Skulle du kalla dig själv egoist ifall pappan jobbar endast kvällar på vardagar, o kommer hem vid 21-22 tiden varje kväll samt jobbar varannan helg? Ska sonen sitta själv därhemma hos pappa menar du? 
    Han ska försöka lösa det men det är inte säkert det går....
    Ska vi då behöva bo kvar i denna stad där jag inte har några släktingar som skulle kunna hjälpa till och som gärna vill knyta an till barnen?
  • Anonym (föräl­der till två)
    Wed 7 Apr 2021 18:52
    #8
    +2

    Hur långt är det mellan städerna? hur långt bort vill du flyta, dvs hur lång tid tar det att åka mellan där du bor nu och dit du vill flytta?
    Hur lätt är det att ta sig om sonen ska åka buss t ex.
    Vill barnen flytta ifrån staden där dom bor nu? ifrån skola och kompisar?
    Du får prata med barnen och pappan och höra vad dom säger och tycker.
    Det måste ju bli bra för alla.

  • Anonym (every­stepit­ake) Trådstartaren
    Wed 7 Apr 2021 19:03
    #9
    Anonym (förälder till två) skrev 2021-04-07 18:52:45 följande:

    Hur långt är det mellan städerna? hur långt bort vill du flyta, dvs hur lång tid tar det att åka mellan där du bor nu och dit du vill flytta?
    Hur lätt är det att ta sig om sonen ska åka buss t ex.
    Vill barnen flytta ifrån staden där dom bor nu? ifrån skola och kompisar?
    Du får prata med barnen och pappan och höra vad dom säger och tycker.
    Det måste ju bli bra för alla.


    Jo jag har pratat med barnen, de vill flytta med mig säger dom. Största framför allt hon bodde ju där med mig från första början. Det är ca 18 mil enkel resa. Bussar går direkt. Känns inte som att de är ledsna över att lämna kompisar heller(?). Barnen är 16 o 10 år.
  • Anonym (Karin­)
    Wed 7 Apr 2021 19:15
    #10
    +1

    Så vitt jag vet gör man en bedömning om vad som är bäst för barnen (om en tvist uppstår). Samhället kan aldrig tvinga en vuxen att bo på en viss plats så det handlar om att bestämma var barnen ska bo.

    Oftast bedöms det väl som bäst för barn att slippa flytta, byta skola osv. Men hur en eventuell tvist om boendet skulle bedömas i ert specifika fall är omöjligt att säga så här.

    Du får väl dels fundera på vad som fakgiskt skulle vara bäst för barnen (är det verkligen att du flyttar) och dels kanske prata med en jurist som kanske kan ge dig en bättre bild av chansen att du ska tilldömas boendet vid flytt.

    Jag vet inte men har svårt att tro att hans arbetstider spelar in om han jobbar för att ändra dem och också har möjlighet till barnomsorg.

  • Anonym (Karin­)
    Wed 7 Apr 2021 19:18
    #11

    16åringen lär ju få bestämma själv vart hen ska bo. Dels för åldern men dels är det ju inte din partners barn som jag förstår? Eller har han adopterat den äldsta?

    En eventuell tvist skulle i så fall gälla det yngre barnet, så vitt jag kan förstå.

  • Anonym (every­stepit­ake) Trådstartaren
    Wed 7 Apr 2021 19:27
    #10
    Anonym (Karin) skrev 2021-04-07 19:18:04 följande:

    16åringen lär ju få bestämma själv vart hen ska bo. Dels för åldern men dels är det ju inte din partners barn som jag förstår? Eller har han adopterat den äldsta?

    En eventuell tvist skulle i så fall gälla det yngre barnet, så vitt jag kan förstå.


    Det är mitt sedan tidigare relation och hon vill inte bo hos mitt x alls. De har inte kommit så bra överens heller för den delen då han varit rätt orättvis och favoriserat sonen (sitt egna barn). Han har inte adopterat henne, dels ville han väl inte och dels att han velat behålla underhållsbidraget från försäkringskassan för henne varje månad.
    Så ja det blir nog tvist om yngsta.
  • Anonym (Kjgyu­)
    Wed 7 Apr 2021 19:42
    #11
    +1

    Om han inte kan ordna sina arbetstider kan du lugnt flytta.

    Det görs en utredning om vart barnen har sin huvudsakliga dygnsvila och så skrivs de där, även om han inte skriver under. Flytta då i samband med sommaren så hinner det förhoppningsvis bli klart innan de börjar skolan igen.

    Så länge du ser till att sonen kan ta sig till pappan under sin umgägestid med honom så har du gjort ditt.

Svar på tråden Vårdnad efter skilsmässa. Vill flytta hem igen.