• Wed 7 Apr 2021 16:25
    760 visningar
    10 svar
    10
    760

    Borttappad nyckel

    Hej

    Jag och min partner bor i en hyresrätt som vi ska snart göra en direktbyte med. Min partner tappade bort två nycklar och taggar till lägenheten och när jag felanmälde det, så säger hyresvärden att dom måste byta ut nyckelcylinder och fixa 3 nya nycklar för att annars kommer den nya hyresgästen inte känna sig trygg. Jag tycker det låter helt sjukt att dom måste byta ut nyckelcylinder p.g.a. det och har nu fått en faktura på ca 6200kr. Hemförsäkring täcker tydligen inte när man tappat bort nycklar.

    Detta har jag fått faktura på:

    851kr för arbetet

    839kr för resan fram och tillbaka

    2217kr för cylinder

    613kr för 3 nycklar

    526 kr för två taggar

    1130 kr för moms

    Är det nån annan som har vart med om det? Kan man inte göra nått åt det?

  • Svar på tråden Borttappad nyckel
  • Tue 13 Apr 2021 15:13
    #1

    Hej,

    har varit med om någonting liknande, fast det gick väl på kanske 4500 kronor istället. Dock tror jag att hemförsäkringen täckte detta? Det var faktiskt min hyresvärd som tipsade om att ringa försäkringsbolaget.

    Nu när jag tänkter efter så kanske det inte var hemförsäkringen, utan någon form av drulle-försäkring... Aja lycka till!

  • Anonym (Home)
    Tue 13 Apr 2021 15:46
    #2
    Minimorot skrev 2021-04-13 15:13:57 följande:

    Hej,

    har varit med om någonting liknande, fast det gick väl på kanske 4500 kronor istället. Dock tror jag att hemförsäkringen täckte detta? Det var faktiskt min hyresvärd som tipsade om att ringa försäkringsbolaget.

    Nu när jag tänkter efter så kanske det inte var hemförsäkringen, utan någon form av drulle-försäkring... Aja lycka till!


    Det är på din hemförsäkring du kan teckna till "drulletillägget", så det var nog via hemförsäkringen.
  • Anonym (X)
    Tue 13 Apr 2021 16:59
    #3
    +1
    mihomurphy skrev 2021-04-07 16:25:06 följande:

    Jag tycker det låter helt sjukt att dom måste byta ut nyckelcylinder p.g.a. det


    Vari ligger det sjuka i att cylindern måste bytas så inte nycklarna på vift används för att ta sig in i lägenheten..?
  • Tue 13 Apr 2021 17:19
    #4

    Klart cylindern måste bytas. Om det inte täcks av hemförsäkringen är det inte mycket att göra åt det.

  • Glinda från Oz
    Thu 15 Jul 2021 20:49
    #5

    Där jag bor kostar det 3000. 6200 låter helt sjuk en cylinder kostar 350-400 kronor och är superlätt att byta ut. Till och med jag som är superohändig klarar det, tyvärr får man inte göra det själv. 

  • Mon 26 Jul 2021 00:25
    #6
    mihomurphy skrev 2021-04-07 16:25:06 följande:

    Hej

    Jag och min partner bor i en hyresrätt som vi ska snart göra en direktbyte med. Min partner tappade bort två nycklar och taggar till lägenheten och när jag felanmälde det, så säger hyresvärden att dom måste byta ut nyckelcylinder och fixa 3 nya nycklar för att annars kommer den nya hyresgästen inte känna sig trygg. Jag tycker det låter helt sjukt att dom måste byta ut nyckelcylinder p.g.a. det och har nu fått en faktura på ca 6200kr. Hemförsäkring täcker tydligen inte när man tappat bort nycklar.

    Detta har jag fått faktura på:

    851kr för arbetet

    839kr för resan fram och tillbaka

    2217kr för cylinder

    613kr för 3 nycklar

    526 kr för två taggar

    1130 kr för moms

    Är det nån annan som har vart med om det? Kan man inte göra nått åt det?


    Självklart måste låscylindern bytas om det är nycklar som saknas. Hyresvärden kan ju inte veta om ni kanske har en nyckel kvar och sen går in om länsar lägenheten.

    Den hur dyrt det är beror ju på vilken typ av lås fastighetsägaren har i sina dörrar. Vissa är rätt dyra.
    Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
  • Anonym (Kibi)
    Mon 26 Jul 2021 12:43
    #7
    Glinda från Oz skrev 2021-07-15 20:49:56 följande:

    Där jag bor kostar det 3000. 6200 låter helt sjuk en cylinder kostar 350-400 kronor och är superlätt att byta ut. Till och med jag som är superohändig klarar det, tyvärr får man inte göra det själv. 


    Inte så konstigt, lägenhetsnyckeln brukar ju även fungera till porten in, ibland till andra dörrar i huset som till tvättstugan etc.

    Om man då byter själv så kommer ju de nya nycklarna enbart fungera till sin egen lägenhetsdörr.
    mihomurphy skrev 2021-04-07 16:25:06 följande:

    Hej

    Jag och min partner bor i en hyresrätt som vi ska snart göra en direktbyte med. Min partner tappade bort två nycklar och taggar till lägenheten och när jag felanmälde det, så säger hyresvärden att dom måste byta ut nyckelcylinder och fixa 3 nya nycklar för att annars kommer den nya hyresgästen inte känna sig trygg. Jag tycker det låter helt sjukt att dom måste byta ut nyckelcylinder p.g.a. det och har nu fått en faktura på ca 6200kr. Hemförsäkring täcker tydligen inte när man tappat bort nycklar.

    Detta har jag fått faktura på:

    851kr för arbetet

    839kr för resan fram och tillbaka

    2217kr för cylinder

    613kr för 3 nycklar

    526 kr för två taggar

    1130 kr för moms

    Är det nån annan som har vart med om det? Kan man inte göra nått åt det?


    Skulle du själv vilja flytta till en ny lägenhet och få veta att 2 nycklar som går till din dörr är borttappade alternativt de förra hyresgästerna fortfarande har kvar dessa nycklar och taggar?

    Givetvis måste allt bytas ut!
  • Glinda från Oz
    Mon 26 Jul 2021 13:09
    #8
    Anonym (Kibi) skrev 2021-07-26 12:43:32 följande:

    Inte så konstigt, lägenhetsnyckeln brukar ju även fungera till porten in, ibland till andra dörrar i huset som till tvättstugan etc.

    Om man då byter själv så kommer ju de nya nycklarna enbart fungera till sin egen lägenhetsdörr!


    Har jag sagt något annat? Jag säger att en cylinder inte är dyr och att man inte får byta själv. Jag hade mycket hellre hämtat en cylinder på hyresvärdens huvudkontor och sluppit arbetskostnaden men så får man inte göra.

    Här fungerar nyckeln endast till ytterdörren, vi har elektroniska brickor till övriga utrymmen.
  • Mon 26 Jul 2021 13:12
    #9

    När det är ett nyckelsystem så är det tyvärr rätt dyrt, det brukar gå på runt 5000kr.

  • Mon 26 Jul 2021 13:16
    #10
    mihomurphy skrev 2021-04-07 16:25:06 följande:

    Hej

    Jag och min partner bor i en hyresrätt som vi ska snart göra en direktbyte med. Min partner tappade bort två nycklar och taggar till lägenheten och när jag felanmälde det, så säger hyresvärden att dom måste byta ut nyckelcylinder och fixa 3 nya nycklar för att annars kommer den nya hyresgästen inte känna sig trygg. Jag tycker det låter helt sjukt att dom måste byta ut nyckelcylinder p.g.a. det och har nu fått en faktura på ca 6200kr. Hemförsäkring täcker tydligen inte när man tappat bort nycklar.

    Detta har jag fått faktura på:

    851kr för arbetet

    839kr för resan fram och tillbaka

    2217kr för cylinder

    613kr för 3 nycklar

    526 kr för två taggar

    1130 kr för moms

    Är det nån annan som har vart med om det? Kan man inte göra nått åt det?


    Du tycker att det är sjukt att man måste byta låscylindrar när nycklar är på vift? Jag tycker snarare att det är sjukt att man inte fattar att det är självklart. Skulle du själv vilja flytta in i en lägenhet där inte alla nycklar finns? Den tidigare hyresgästen kan ju komma in när som helst.
Svar på tråden Borttappad nyckel