• Anonym (W)
    Wed 7 Apr 2021 16:56
    903 visningar
    61 svar
    -6
    61
    903

    Äta en massa skräp

    Menar då inte i form av McD och pizza mm utan om vanlig pasta, ris, socker, bröd..

    Varför äter du det?

    Det är ju just dessa former av kolhydrater som gör att du riskerar diabetes oavsett om du är smal/normalviktig eller överviktig.

    Risken ökar än mer om du är sådan som inte rör på dig.

    Så varför stoppar vi i oss en massa mat som egentligen är dåligt för oss?

    Att göra det någon enstaka gång är ok men att stoppa i sig det var dag och då kanske i var måltid...

  • Svar på tråden Äta en massa skräp
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 7 Apr 2021 17:02
    #1

    Men varför bryr du dig om vad andra äter?

  • Gameof­throne­s
    Wed 7 Apr 2021 17:04
    #2

    Ptja,

    Ungefär varför stoppar du dig i potatis? Jag är halvasiat uppvuxen med ris vi äter ris varje, varje dag.

    Vi har ett helt annat levererne i Asien än här.

    Vi äter hiskeligt mkt grönsaker med kött, tex.

    Jag har lite ris och mkt grönsaker med kött chiliolja hur nyttigt som helst.

  • Gameof­throne­s
    Wed 7 Apr 2021 17:05
    #3

    Allt handlar om måtta och unna dig på rätt sätt?

    Varför ställer du en sådan fråga?

  • sextio­talist
    Wed 7 Apr 2021 17:07
    #4
    Anonym (W) skrev 2021-04-07 16:56:46 följande:

    Menar då inte i form av McD och pizza mm utan om vanlig pasta, ris, socker, bröd..

    Varför äter du det?

    Det är ju just dessa former av kolhydrater som gör att du riskerar diabetes oavsett om du är smal/normalviktig eller överviktig.

    Risken ökar än mer om du är sådan som inte rör på dig.

    Så varför stoppar vi i oss en massa mat som egentligen är dåligt för oss?

    Att göra det någon enstaka gång är ok men att stoppa i sig det var dag och då kanske i var måltid...


    Vitt bröd äter jag för att min mage inte gillar fiberrikt. Socker har jag i te. Pasta äter jag. Nej, jag är inte orolig för mitt blodsocker, det är stabilt och har alltid legat på den nedre delen när jag kollat. Jag har faktiskt väldigt bra världen, även när det gäller kolesterolet och annat. 
    Jag kan äta två smörgåsar (vitt bröd) och en kopp te och hålla mig mätt på det i flera timmar. 

    Dessutom stämmer inte det du säger. Det är en gammal myt. Har man däremot diabetes typ 2 eller på gränsen, då ska man vara snäll mot kroppen och undvika mat som höjer blodsockret snabbt. Har men en väl fungerande insulinproduktion, så klarar man av att äta mat som ger snabb blodsockerstegring. 

    Jag misstänker att denna organisation har rätt bra koll
    diabetes.nu/socker-starkelse-fetma-diabetes/

  • Anonym (N)
    Wed 7 Apr 2021 17:10
    #5

    Sen när är potatis ris och bröd skräp.. 
    Om man äter tex en fiskbit med grönsaker och ris eller potatis, men en bit bröd till. Så är det absolut en nyttig måltid!

  • Anonym (Matil­da)
    Wed 7 Apr 2021 17:11
    #6

    2 miljarder asiater och 1 miljard afrikaner äter alltså fel mat? Ris är huvudsakliga födan där.

    Varför är det nyttigt för en kines att äta ris men inte för en svensk?

  • Anonym (Jag)
    Wed 7 Apr 2021 17:15
    #7

    Jag äter enbart fullkornspasta och fullkornsris. Inte alls mycket vanligt socker. Sockerfritt bröd och sockerfri musli. Du drar alla kolhydrater över samma kam vilket man inte kan göra. Långsamma är bättre än snabba, fullkorn bättre än vitt. Men sen är det helheten av vad man äter som spelar roll också. På min 50-årskoll på V.c hade jag bara bra värden.

  • Anonym (W) Trådstartaren
    Wed 7 Apr 2021 17:15
    #8
    -1
    Anonym (Matilda) skrev 2021-04-07 17:11:12 följande:

    2 miljarder asiater och 1 miljard afrikaner äter alltså fel mat? Ris är huvudsakliga födan där.

    Varför är det nyttigt för en kines att äta ris men inte för en svensk?


    Gissningsvis äter de ris som inte är processad, dvs sånt som inte gått igenom en massa innan vi äter det.

    Ju vitare desto sämre.

    Alla vet väl att tex snabbmakaroner är sämre att äta än fullkorn. Samma gäller ris.
  • Gameof­throne­s
    Wed 7 Apr 2021 17:17
    #9
    Anonym (Matilda) skrev 2021-04-07 17:11:12 följande:

    2 miljarder asiater och 1 miljard afrikaner äter alltså fel mat? Ris är huvudsakliga födan där.

    Varför är det nyttigt för en kines att äta ris men inte för en svensk?


    Hahaha,

    Dagens mening! Asså!
  • Anonym (W) Trådstartaren
    Wed 7 Apr 2021 17:20
    #10
    Gameofthrones skrev 2021-04-07 17:04:49 följande:

    Ptja,

    Ungefär varför stoppar du dig i potatis? Jag är halvasiat uppvuxen med ris vi äter ris varje, varje dag.

    Vi har ett helt annat levererne i Asien än här.

    Vi äter hiskeligt mkt grönsaker med kött, tex.

    Jag har lite ris och mkt grönsaker med kött chiliolja hur nyttigt som helst.


    Precis ni har ett annat leverne.

    Äter sällan potatis och är mer för pasta och ris men då fullkorn och råris.
Svar på tråden Äta en massa skräp