• Anonym (repsk­öld)
    Wed 7 Apr 2021 17:26
    3271 visningar
    129 svar
    -1
    129
    3271

    Inte överens om straff/konsekvens - barnen bröt sig in genom altandörren

    Påhittiga ungar som glömt sina nycklar kom på den briljanta idén att försöka öppna en altandörr utifrån, och lyckades. De lyckade ju också samtidig så klart halvt ha sönder handtaget på utsidan. De har fått en ordentlig uppsträckning om det hela.

    Nu är jag och deras pappa/min sambo inte riktigt överens om vad som bör hända utöver samtalet om vikten att komma ihåg sina nycklar och att inte ha sönder saker. Jag tycker att det räcker så och att vi byter ut altandörrarna mot bättre sådana. De som sitter i huset, tre stycken, är förmodligen lika gamla som själva huset och som synes inte så väldigt inbrottssäkra. Sambon anser att barnen ska betala en ny dörr med sina veckopengar och kanske extrajobb beroende på vad det kan kosta att byta dörr/lås, men han tycker inte vi ska byta de andra dörrarna med motivationen att om barnen gör samma sak igen får de igen betala en ny dörr/lås.

    Vad tänker ni?

  • Svar på tråden Inte överens om straff/konsekvens - barnen bröt sig in genom altandörren
  • Anonym (eee)
    Wed 7 Apr 2021 17:29
    #1
    +1

    Ologisk argumentation från honom tycker jag. 
    1. Byt alla för att ingen annan heller ska kunna bryta sig in (ni är husägare - ni betalar)
    2. Byt bara den trasiga och ni betalar, men säg åt barnen att OM en dörr till går sönder - då är det de som för betala den.

    Med andra ord ska inga barn betala någon dörr nu (om det inte är så att de ofta har sönder saker, då kanske det vore en bra konsekvens) 

  • Wed 7 Apr 2021 17:30
    #2

    Hur gamla är de?

  • Wed 7 Apr 2021 17:42
    #4

    Ett mellanting. Skulle försäkringsbolaget ersätta er för en sprillans ny, modern inbrottssäker dörr när en gammal rutten gått sönder genom ett inbrott? Nix pix. Möjligtvis rimligt att de ersätter värdet av den gamla ruttna. Finns ingen anledning att de ska stå för er uppgradering. Det är orättvist. Viktigt i sammanhanget är ju också hur gamla barnen är eftersom det påverkat deras förmåga till konsekvensanalys.

    Sen undrar man ju vad som ligger bakom att de inte ringde er när de glömt nycklarna. Hade ni skällt på dom så att de därför helst undvek att ringa? Har ni inte försett de med telefon? I såna fall ligger skulden även hos er föräldrar.

  • Wed 7 Apr 2021 17:44
    #5
    Saicko skrev 2021-04-07 17:36:03 följande:

    Jag tycker som din man med att dom gott kan få betala för en ny dörr.

    Man lär sig inte om man inte får något kännbart straff.

    Däremot tycker jag det där med straffarbete utöver att dom betalat låter jävligt långsökt. Fråga han om det är så han har växt upp o se om det har ökat eller minskat relationen han har med sin pappa?

    Jag tycker det absolut ska bestraffas, men välj ett sätt och inte en massa. Då blir det lätt i slutändan att ungen bara blir utsatt för en massa straff.


    Skumt. Jag har lärt mig hur mycket som helst utan att bli bestraffad. Jag varken stjäl bilar, slår ned gamla tanter eller gör inbrott...
  • Anonym (repsk­öld) Trådstartaren
    Wed 7 Apr 2021 17:44
    #6
    Anonym (eee) skrev 2021-04-07 17:29:52 följande:

    Ologisk argumentation från honom tycker jag. 
    1. Byt alla för att ingen annan heller ska kunna bryta sig in (ni är husägare - ni betalar)
    2. Byt bara den trasiga och ni betalar, men säg åt barnen att OM en dörr till går sönder - då är det de som för betala den.

    Med andra ord ska inga barn betala någon dörr nu (om det inte är så att de ofta har sönder saker, då kanske det vore en bra konsekvens) 


    Barnen har inte för vana att ta sönder saker, nej.
  • Wed 7 Apr 2021 17:45
    #7

    Antingen straffarbete eller betala, inte både-och. Och efterskänk gärna en del av "skulden" senare, det viktiga är att da lär sig att dumheter och skadegörelse får konsekvenser. Bara skäll biter inte lika bra.

  • Anonym (K)
    Wed 7 Apr 2021 17:45
    #8

    1. Skilj på straff och konsekvens. Kalla saker för vad det är.
    Konsekvens är när det blir kallt inomhus och du fryser när du kraschat fönsterrutan.
    Straff är när du tvingas skura golvet, laga middag och stryka gardiner som en sorts "betalning" för den kraschade rutan.

    Konsekvens är resultatet av en händelse. Det blir kallt med trasiga fönster.
    Straff är när någon annan bestämmer hur du ska "betala" olyckshändelsen du orsakade.

    2. Fundera på vad ni vill uppnå med straff. För att visa vem som bestämmer? För att de ska lära sig något?
    Fundera på hur ni växer och lär er. Växer ni när cheferna straffar er, tex genom att bestämma att ni får skura toaletterna som straff för sen ankomst? (Straff)
    Eller växer ni av mindre lön pga löneavdrag för sen ankomst? (konsekvens).

    3. Hur agerade era föräldrar gentemot er när ni var orsaken till olyckor.

  • Anonym (repsk­öld) Trådstartaren
    Wed 7 Apr 2021 17:45
    #9
    Fiona M skrev 2021-04-07 17:30:52 följande:

    Hur gamla är de?


    De fyller 10 i år, tvillingar.
  • Anonym (Ib)
    Wed 7 Apr 2021 17:46
    #10
    Anonym (repsköld) skrev 2021-04-07 17:26:03 följande:

    Påhittiga ungar som glömt sina nycklar kom på den briljanta idén att försöka öppna en altandörr utifrån, och lyckades. De lyckade ju också samtidig så klart halvt ha sönder handtaget på utsidan. De har fått en ordentlig uppsträckning om det hela.

    Nu är jag och deras pappa/min sambo inte riktigt överens om vad som bör hända utöver samtalet om vikten att komma ihåg sina nycklar och att inte ha sönder saker. Jag tycker att det räcker så och att vi byter ut altandörrarna mot bättre sådana. De som sitter i huset, tre stycken, är förmodligen lika gamla som själva huset och som synes inte så väldigt inbrottssäkra. Sambon anser att barnen ska betala en ny dörr med sina veckopengar och kanske extrajobb beroende på vad det kan kosta att byta dörr/lås, men han tycker inte vi ska byta de andra dörrarna med motivationen att om barnen gör samma sak igen får de igen betala en ny dörr/lås.

    Vad tänker ni?


    Möts på halva vägen.

    Tycker de ska få straffarbete. Att låta dem betala hela altandöreen är kanske onödigt hårt och de lär sig mer av arbete.
  • Wed 7 Apr 2021 17:47
    #11

    Hur gamla är barnen? Hur mycket kostar en ny dörr och vad har de i veckopeng? Om det kostar någon några hundralappar är det kanske rimligt men om barnen blir utan veckopeng i många månader så är det alldeles för hårt.

Svar på tråden Inte överens om straff/konsekvens - barnen bröt sig in genom altandörren