• Thu 8 Apr 2021 07:17
    1679 visningar
    71 svar
    -2
    71
    1679

    12-åring vän med 18-åring okej?

    Jag har en 12-årig bonusdotter, med inte så många kompisar, som sedan en tid tillbaka är ?bästa vän?, på distans, med en 18-årig tjej/kvinna. Den äldre tjejen bor långt bort och de har aldrig träffats på riktigt, men videopratar timvis nästan varje dag.

    Om det varit en 18-årig kille istället så skulle alla såklart skrikit ?pedofil?. 12-åringens mamma tycker detta är helt okej och att det är kul att dottern hittat någon hon ?kan prata om allt? med.

    Själv är jag inte lika godtrogen och kan inte släppa tanken att det kanske är en kvinnlig pedofil vi har att göra med. De finns ju, och är betydligt vanligare än många tror.

    Är det jag som är överdrivet misstänksam, eller vad anser ni andra om denna ?vänskap??

  • Svar på tråden 12-åring vän med 18-åring okej?
  • Anonym (lll)
    Thu 8 Apr 2021 07:19
    #1
    +1

    Du kanske kan vara med lite i bakgrunden och höra vad de pratar om? Det är säkert inget att oroa sig för, kvinnliga pedofiler är oerhört ovanliga. Men det kan kanske handla om en väldigt barnslig 18-åring tex. Då kan det vara helt ok att de är kompisar. 

  • Anonym (S)
    Thu 8 Apr 2021 07:45
    #2
    +1

    Var glad att bonusdottern har någon att prata med. Det är lite som ett mentorskap som jag ser det. Du behöver inte oroa dig, särskilt som ingen av barnets föräldrar gör det.

  • Anonym (C)
    Thu 8 Apr 2021 08:00
    #3
    -1

    Pedofili är lika vanligt bland kvinnor som bland män. Det är en personlighetsstörning som drabbar lika oavsett kön men det är oftast män som upptäcks eftersom det är mer uppenbart. Samtidigt så ser samhället genom fingrarna på kvinnors pedofil. 

    Nej, jag hade inte tillåtit detta om jag var förälder.
    För vem är denna person i verkligheten? Kan lika gärna vara en 64-årig kvinnlig pedofil eller en 11 åring som gillar rollspel.

    "Mentorskap" är klassisk pedofilargumentation. De dillar ständigt om att de ska "lära barnen" om kärlek, livet och jada, jada.

    Du kan bara göra en enda sak: googla och läs på om grooming och pedofili, efebofili ( som det handlar om här) och Hebefili (tonåringar efter puberteten).

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 8 Apr 2021 08:06
    #4
    -2

    Nej, såklart är det inte okej!!!!
    Oavsett om det handlar om pedofili eller inte. 12-åringen är ett barn, och 18-åringen är vuxen(enligt lagen). 

  • Anonym (C)
    Thu 8 Apr 2021 08:12
    #5
    -2
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-08 08:06:00 följande:
    Nej, såklart är det inte okej!!!!
    Oavsett om det handlar om pedofili eller inte. 12-åringen är ett barn, och 18-åringen är vuxen(enligt lagen). 
    Exakt så.
    En 18 åring fungerar mycket annorlunda jämfört med en 12-åring. När en påstådd 18-åring riktar intresse mot ett barn SKA man dra öronen åt sig.
    Vuxnas uppgift är att skydda barn mot uppenbara faror. Det här är en uppenbar fara.

    Tvekar du fortfarande kan/bör du ringa till polisen och  rädda barnen och rådfråga dem.


  • Anonym (\)
    Thu 8 Apr 2021 08:21
    #6

    Bästa vän och att de har så tät kontakt låter underligt, tycker man ska vara vaksam i det fallet. Dock tror jag att det på ett sätt blivit vanligare att unga har kontakt trots åldersskillnader i och med alla spel och sociala medier som finns.

    Minns själv när jag var 18-19 och klanledare i ett onlinespel. En 12-åring i klanen ville jämt spela tillsammans och köra skypesamtal, vi gjorde det vid några tillfällen men sen började det kännas lite olustigt för tänkte förstås också på att det lätt kunde misstolkas av hans föräldrar.

  • Anonym (C)
    Thu 8 Apr 2021 08:23
    #7
    Anonym () skrev 2021-04-08 08:21:14 följande:
    Bästa vän och att de har så tät kontakt låter underligt, tycker man ska vara vaksam i det fallet. Dock tror jag att det på ett sätt blivit vanligare att unga har kontakt trots åldersskillnader i och med alla spel och sociala medier som finns.

    Minns själv när jag var 18-19 och klanledare i ett onlinespel. En 12-åring i klanen ville jämt spela tillsammans och köra skypesamtal, vi gjorde det vid några tillfällen men sen började det kännas lite olustigt för tänkte förstås också på att det lätt kunde misstolkas av hans föräldrar.
    Spel är en sak men här handlar det inte om spel. Missade du kanske det?
  • Thu 8 Apr 2021 08:40
    #8

    Många tjejer har ett starkt "mamma"-begär. Varje gång vi får en bebis hemma står tjejkompisarna till dom äldre barnen på kö för att vakta och ta hand om ungen. Särskild dom som är ensambarn har jag märkt.

    Jämställdhet i all ära men 18-åriga pedofilbrudar har jag lite svårt att materialisera i mitt lilla huvud. Jag vill nog ha en källhänvisning på det påståendet.

    Under förutsättning att ni VET att det är en tjej hon pratar med så kan ni nog vara lugna.

  • Thu 8 Apr 2021 08:40
    #9

    De pratar alltså via någon form av videosamtal, så att den äldre tjejens ålder stämmer (iaf ungefär) är bonusdottern säker på. Det sker alltid i egna rummet med stängd dörr.

    Jag vet inte vad jag ska tro om detta, men jag (i motsats till min sambo) är aningens orolig.

  • Anonym (a)
    Thu 8 Apr 2021 08:51
    #11
    -3

    Det kan ju också röra sig om en förälskelse utan att det för den delen behöver handla om pedofili. Kanske den 18-åriga kvinnan är kär i 12-åringen, men utan att tända på barnkroppar, utan helt på just denna 12-årings personlighet. De kanske inte har något sexuellt för sig alls, men är förälskade i varandra.

Svar på tråden 12-åring vän med 18-åring okej?