• Liiten2021

    Skulle ni våga åka till Leksands sommarland i början av augusti?

    Som rubriken lyder.

    Vi är inte vaccinerad . Jag kommer vara gravid i v 32.

    Vi kommer bo i stuga . Barnen är mellan 1-15 år.

    Förra sommaren hade jag inte vågat men vågar man denna? Behöver råd.

    Vi har hittills stannat hemma förutom handling . När man fortsätta i sommar?

    /Hanna

  • Svar på tråden Skulle ni våga åka till Leksands sommarland i början av augusti?
  • Anonym (japp)

    Japp, kommer att åka till Astrid Lindgrens värld och Liseberg, om det är öppet.

  • FrökenSvea
    Liiten2021 skrev 2021-04-08 11:35:05 följande:

    Som rubriken lyder.

    Vi är inte vaccinerad . Jag kommer vara gravid i v 32.

    Vi kommer bo i stuga . Barnen är mellan 1-15 år.

    Förra sommaren hade jag inte vågat men vågar man denna? Behöver råd.

    Vi har hittills stannat hemma förutom handling . När man fortsätta i sommar?

    /Hanna


    Nej, covid-19 är ett lika stort problem nu som förra sommaren. Vi gör andra saker i sommar än att befinna oss på platser där det kan uppkomma folkmassor. Är du dessutom höggravid då så tillhör du ju riskgrupp och ska vara extra försiktig.
  • Beya

    Funderar på detsamma. Tror det är bäst att avstå, speciellt om man är gravid.

  • LadyJane

    Pandemin beräknas pågå tre år. Så nej.

    Se till att du övertalar så många som möjligt att vaccinera sig. Just nu är det alltför många som gått på antivaxxpropagandan för att pandemin verkligen kommer att pågå flera år till...

  • Anonym (Nope)

    Inte under midsommar iallefall som varar en hel månad i Dalarna så du vet... Va där en gång när jag Bode i mora å vi åkt igenom stan å massor med alkoholpåverkade män började slita upp bilen... Dalarna är fint men stanna där ifrån under sommaren pandemi eller ej

  • hawthorne

    Varför ska du dit?

    Du är gravid och kommer att tillhöra riskgruppen.

    Vaccin skyddar inte mot smitta, den skyddar mot svår sjukdom.  Man vet inte ännu om vaccinerade kan smitta.

    Så jag undrar varför du funderar på att strunta i pandemin och gå på tvärs mot rekommendationerna. Skulle det vara värt det om du eller någon i din familj blir svårt sjuk?

    De nya mutationerna är mer smittsamma, dödligare och drabbar yngre människor.

    Varför?

  • Ticketocka

    Gravid i vecka 32, nej.

    Annars hade jag åkt, om de har öppet i enlighet med FHMs rekommendationer och restriktioner.

  • riboflavin

    Det beror ju helt på hur smittspridningen ser ut just då och de vidtagna åtgärder på plats för att minska risken för smittspridning.

    Om allt flyter på så kommer den generella befolkningen i "går på sommarland"-ålder precis ha påbörjat vaccineringen (personer över 18) och minst 9 av 10 av de troliga besökarna kommer därmed helt sakna skydd. Så jag hade avvaktat för att se hur stor smittspridningen är i "närområdet" veckorna före (med närområde menar jag att få skåningar lär köra dit men att den typen av ställen lockar människor långväga).


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Skulle ni våga åka till Leksands sommarland i början av augusti?