• Anonym (Lilla My)
    Thu 8 Apr 2021 12:24
    2669 visningar
    12 svar
    12
    2669

    Minipiller gjort mig till ett monster

    Alltså jag har börjat med minipiller desogestrel sandoz. 1.5 månad och jag är så arg och irriterad så jag orkar inte med mig själv, vissa dagar gråter jag o orkar inget o vissa mår jag så dåligt som jag gjorde vid förlossningsdepression jag fick 2018. Jag fick barn för 2.5 månad sedan och tänkte att det vore skönt med ett preventivmedel som man inte behöver tänka så mycket på. Men jagcklararcinte av det. Jag kan bli så arg att jag kastar saker och vill absolut inte att min sambo ska ta i mig så sex blir det ju inte mycket. Torr som fönster i underlivet och svamp. Min barnmorska tycker jag ska stå ut för det brukar bli bättre efter 3-4 mån och hon tyckte jag skulle söka mig till vårdcentralen för att få antidepressiva mot mitt humör. Ska man verkligen må såhär av preventivmedel. Jag klarar inte av att må såhär i flera månader till o vill helst inte ta antidepressiva heller. Hur har ni andra gjort har ni stått ut? Jag har provat 2 olika minipiller och mådde ännuvärre av de första. Hur är det med spiral om man mår såhär? Mår man bättre av den psykiskt? Jag hade den för några år sen o kommer inte ihåg hur jag mådde men blödde varje dag i 6 månader så vill hällst inte ha den heller. Finns det några minipiller som man mår bra av? Sa t bm att jag tänkte sluta men hon blev jätte sur o sa att jag skulle stå ut. Tror att jag inte kan stå ut bara. Någon som har några bra tips eller sitter i samma situation kanske?

  • Svar på tråden Minipiller gjort mig till ett monster
  • Thu 8 Apr 2021 14:24
    #1

    Du bestämmer själv över ditt liv o din kropp. Visst vill vården att man knaprar p piller men funkar det inte så är de ju till ingen nytta som du själv skriver. Är du ens sexellt aktiv i denna fas av ditt liv, med en i stort sett nyfödd bäbis. Det finns kondom, fertilitetsförståelse, pessar, manlig sterilisering. Du behever kunna fungera som människa och inte minst som mamma nu och inte behöva stå ut med hormonstormar mer än de som postpatrum tiden ändå ger. Lita på dig själv.

  • Thu 8 Apr 2021 14:28
    #2

    Att behöva ta medicin för att dämpa biverkningar är ju ett sjukt tankesätt. Gå till Vulverine.se/facebook/instagram för lära dig om fertilitetsförståelse och vad som händer i kroppen med eller utan p piller

  • En manlig man
    Fri 9 Apr 2021 11:08
    #3

    Men sluta direkt. Varför äta piller om det får dig att må dåligt, bete dig illa och inte ha sexlust. Vad är poängen??

    Be din man att dra ut istället när han kommer. Vill han spruta i dig får det väl bli i munnen istället. Eller kör analsex ofta så blir det som vanligt knull. Mitt ex och jag körde oskyddat i över 20 år utan oönskad graviditet så det fungerar. Om olyckan är framme finns dagen efter piller eller i värsta fall abort.

  • Anonym (pelle pung)
    Sun 11 Apr 2021 10:58
    #4
    En manlig man skrev 2021-04-09 11:08:47 följande:

    Men sluta direkt. Varför äta piller om det får dig att må dåligt, bete dig illa och inte ha sexlust. Vad är poängen??

    Be din man att dra ut istället när han kommer. Vill han spruta i dig får det väl bli i munnen istället. Eller kör analsex ofta så blir det som vanligt knull. Mitt ex och jag körde oskyddat i över 20 år utan oönskad graviditet så det fungerar. Om olyckan är framme finns dagen efter piller eller i värsta fall abort.


    Poängen är förmodligen att inte bli gravid. Du vet inte om det, men kvinnor utsätter sig för precis det som ts beskriver, varje dag, överallt, för att män ska få knulla. Oftast utan minsta uns av tacksamhet eller ens skuldkänsla från mannens sida. Allt för mannens skull.

    Sen verkar du inte ha en aning om hur dagen efter- piller fungerar. Om olyckan är framme och ts blir gravid hjälper ju inte det. Dagen efter-piller förebygger bara graviditet, har hon hunnit BLI gravid stoppar det ju inte graviditeten. Sånt får man ju lära sig på högstadiet, och sov du på de lektionerna finns ju google.
  • Anonym (Q)
    Sun 11 Apr 2021 11:27
    #5
    Anonym (pelle pung) skrev 2021-04-11 10:58:11 följande:

    Poängen är förmodligen att inte bli gravid. Du vet inte om det, men kvinnor utsätter sig för precis det som ts beskriver, varje dag, överallt, för att män ska få knulla. Oftast utan minsta uns av tacksamhet eller ens skuldkänsla från mannens sida. Allt för mannens skull.

    Sen verkar du inte ha en aning om hur dagen efter- piller fungerar. Om olyckan är framme och ts blir gravid hjälper ju inte det. Dagen efter-piller förebygger bara graviditet, har hon hunnit BLI gravid stoppar det ju inte graviditeten. Sånt får man ju lära sig på högstadiet, och sov du på de lektionerna finns ju google.


    Wow. Du sätter verkligen offerkoftan på oss kvinnor. Är vi verkligen så menlösa utan någon som helst vilja som gör allt för männens skull?

    Jag tar p-piller för att JAG vill knulla och för att JAG inte gillar kondom. Jag gillar att ha sex. Vilket jag faktiskt tror att många kvinnor där ute gör och många kvinnor väljer att ta p-piller för att de vill.

    Du får ursäkta. Men jag är trött på att hela tiden läsa snyfthistorien om oss kvinnor där det låter som att vi alltid gör allt för männen och att det är så jäkla synd om oss hela tiden.
  • Anonym (pelle pung)
    Sun 11 Apr 2021 13:15
    #6
    Anonym (Q) skrev 2021-04-11 11:27:56 följande:

    Wow. Du sätter verkligen offerkoftan på oss kvinnor. Är vi verkligen så menlösa utan någon som helst vilja som gör allt för männens skull?

    Jag tar p-piller för att JAG vill knulla och för att JAG inte gillar kondom. Jag gillar att ha sex. Vilket jag faktiskt tror att många kvinnor där ute gör och många kvinnor väljer att ta p-piller för att de vill.

    Du får ursäkta. Men jag är trött på att hela tiden läsa snyfthistorien om oss kvinnor där det låter som att vi alltid gör allt för männen och att det är så jäkla synd om oss hela tiden.


    Offerkofta?? Tycka synd om??

    Du tror väl inte att ts VILL må så där dåligt?

    Att hon skulle ha tagit tabletterna om hon varit singel?
  • Anonym (Klara­)
    Sun 11 Apr 2021 13:15
    #7
    Anonym (Q) skrev 2021-04-11 11:27:56 följande:

    Wow. Du sätter verkligen offerkoftan på oss kvinnor. Är vi verkligen så menlösa utan någon som helst vilja som gör allt för männens skull?

    Jag tar p-piller för att JAG vill knulla och för att JAG inte gillar kondom. Jag gillar att ha sex. Vilket jag faktiskt tror att många kvinnor där ute gör och många kvinnor väljer att ta p-piller för att de vill.

    Du får ursäkta. Men jag är trött på att hela tiden läsa snyfthistorien om oss kvinnor där det låter som att vi alltid gör allt för männen och att det är så jäkla synd om oss hela tiden.


    I love it.

    Jag ser inte mig själv som offer för att jag talar om det ansvar jag behövt ta när det gäller skydd i relationer, de biverkningar jag fått tampas med under otaliga år, hur min sexlust fått stå åt sidan pga av laborerande av olika hormonella preventivmedel för att han ska få en skön stund utan gummi, hur min kropp mådde under och efter förlossning samt den vidriga pms som försätter mig i sorg och nedstämdhet halva tiden av mitt liv.

    Jag vill inte ha en klapp på ryggen och en tår i ögat. Men jag vill ha förståelse och medkänsla. Att detta inte tas för givet. Respekt för att jag får dra ett tyngre biologiskt kass än han och att han gör sitt bästa för att avlasta mig.dvs att min partner nu tar allt ansvar för skydd och att det inte ska bli fler barn.

    Som sagt jag vill inte ha medömkan, men att min partner ser och respekterar mig.
  • Sun 11 Apr 2021 13:19
    #8

    NEJ du ska inte behöva må så här!

    Om jag ska ge ett enda gott råd till alla nyförlösta kvinnor så är det att vara extra snäll mot sin kropp nu. Proppa inte i dig massa hormoner och laborera inte med koppar i kroppen. Vila kroppen! Skydd kan mannen stå för. Kondom funkar ypperligt bra och ger inga bieffekter (om man inte är gummiallergiker). Fokusera på ditt mående och barnets behov så får mannen ta ansvar för ert sexliv

  • Sun 11 Apr 2021 13:20
    #9

    Men sluta med pillerna genast!

    Att lära sig sin cykel och känna igen sekret är ganska enkelt. Och går ett komplettera med kondom om man är sugen under ägglossning.

    Inga oönskade graviditeter på 12 år.

  • Anonym (Q)
    Sun 11 Apr 2021 13:22
    #10
    Anonym (pelle pung) skrev 2021-04-11 13:15:05 följande:

    Offerkofta?? Tycka synd om??

    Du tror väl inte att ts VILL må så där dåligt?

    Att hon skulle ha tagit tabletterna om hon varit singel?


    Precis så är det. Offerkofta. Ingenstans läser jag om att hennes man är grunden till att hon tar p-piller. Gör du?

    Om hon inte vill ta tabletterna så bör hon inte ta dem. Att hon sedan väljer att lägga hennes fortsatta användande på hennes kille är hennes problem. Vi har alltid en vilja och ett val. Att man sedan väljer att skylla sina val på andra människor är bara tragiskt.
  • Sun 11 Apr 2021 13:44
    #11
    Anonym (Q) skrev 2021-04-11 13:22:53 följande:

    Precis så är det. Offerkofta. Ingenstans läser jag om att hennes man är grunden till att hon tar p-piller. Gör du?

    Om hon inte vill ta tabletterna så bör hon inte ta dem. Att hon sedan väljer att lägga hennes fortsatta användande på hennes kille är hennes problem. Vi har alltid en vilja och ett val. Att man sedan väljer att skylla sina val på andra människor är bara tragiskt.


    Fast det där argumentet funkar inte. Såklart man alltid kan säga att det är ett fritt val, men hur fritt är valet när det inte finns några vettiga alternativ? När det fria valet i slutändan ändå alltid landar på det mest effektiva men mest orättvisa alternativet?

    Lite som man säger till uppgivna kvinnor som klagar på sina lata män -ah men sluta städa åt honom då, valet är ditt. Du väljer ju själv att fixa detta- något som kvinnan också vet men hon vet samtidigt att om inte hon gör det, då faller allt och det i slutändan blir än mer städjobb för henne att ta sig ann i slutändan.

    Liknande här. Nej man behöver inte äta hormoner. Men vilka alternativ finns det då för att skydda mot en graviditet under en lång relation? Kondom? 20 år med kondomanvändande? Ja, vi har det så men det ligger ju likt förbannat på mig att säga till min man när han i stundens hetta vill äventyra det hela och köra utan för att de är skönast. Att påminna honom om att köpa gummi då vi stått många gånger utan och båda känna frustration. Den dag p-piller kommer för män kommer det jämnas ut. Men där är vi inte idag.
  • Anonym (H)
    Thu 6 May 2021 12:20
    #12

    Skaffade spiral för snart två veckor sedan. Har ingen biverkning alls. Nu valde jag Mirena, men väljer du Jaydess har den en väldigt låg hormonhalt. Du kan ju prova.

    Sluta genast med de du du tar i alla fall!

Svar på tråden Minipiller gjort mig till ett monster