• Kaninb­unny
    Thu 8 Apr 2021 12:47
    22153 visningar
    322 svar
    -1 +1
    322
    22153

    Oetiskt med äggdonation

    Hej FL. Jag skulle vilja starta den allmän debatt om det här med äggdonation.

    Det är väldigt många som har svårt att få barn på egen hand och tar till ivf bland annat.

    När det kommer till spermie-och/eller äggdonation får det mig att må väldigt dåligt. Som jag har förstått det har inte barnet ifråga alltid rätten på sin sida att få reda på sitt ursprung, alltså vem som är donator.

    Känt är ju att adopterade barn ofta mår dåligt när de känner sig rotlösa och inte lyckas hitta sina rötter, även om de ser sina adoptivföräldrar som sina föräldrar naturligtvis. Det har gjort att de löper större risk för psykisk ohälsa.

    Inte heller är det etiskt rätt att köpa njurar av folk, och jag förstår inte varför det skulle vara okej att köpa ägg eller sperma av folk då det dessutom går ut över ett oskyldig barn. Jag kan förstå att man vill ha barn, men kan inte förstå hur man kan vara beredd att gå över lik för detta. Hade personligen aldrig klarat av att köpa ägg eller sperma av en okänd person utomlands just av den anledningen. Varför gör man det? Hur kan man tycka att det är okej? Och vad har barnet för rättigheter i detta?

  • Svar på tråden Oetiskt med äggdonation
  • Thu 8 Apr 2021 13:19
    #1

    Ägg och spermier är bara råmaterial till ett barn så jag ser inte alls samma problem med det som vid adoption.
    Vid ägg/spermiedonation så har barnet vuxit i mammans mage och fötts av mamman och uppfostrats av en mamma och ev en pappa eller en mamma till redan från start.
    Har man fötts av andra människor på annan plats är man så klart nyfiken på vad som orsakade att man inte var "önskad". 
    Vid en donation är man ju otroligt önskad och efterlängtad.

    Att däremot starta handel med delar från levande människor som kan orsaka säljaren livshotande skador är en helt annan femma. Tänk dig så många människor i slumområden som skulle utnyttjas, folk som skulle bli nedslagna och man tar delar ifrån dem likt man dödar elefanter enbart för deras elfenben.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Thu 8 Apr 2021 13:25
    #2

    Ser inget oetiskt eller kontroversiellt i detta alls. Förstår inte alls på vilket sätt detta ?går ut över? ett barn. Detta är barn som överhuvudtaget inte skulle existera utan donationen. Alltså icke jämförbart med adoption.

    Det är celler som doneras. Celler som sedan används av föräldrarna för att skapa det barn som de önskar.

    Det enda som kan vara av vikt i sammanhanget är väl ett medicinskt underlag som visar om det finns saker av vikt rent medicinskt att känna till pga genetiken. Vid donationer finns det inga andra föräldrar än de som bestämt sig för att skapa barnet att förhålla sig till, tillskillnad från vid adoption.

  • Kaninb­unny
    Thu 8 Apr 2021 13:25
    #3
    Mandel skrev 2021-04-08 13:19:22 följande:

    Ägg och spermier är bara råmaterial till ett barn så jag ser inte alls samma problem med det som vid adoption.

    Vid ägg/spermiedonation så har barnet vuxit i mammans mage och fötts av mamman och uppfostrats av en mamma och ev en pappa eller en mamma till redan från start.

    Har man fötts av andra människor på annan plats är man så klart nyfiken på vad som orsakade att man inte var "önskad". 

    Vid en donation är man ju otroligt önskad och efterlängtad.

    Att däremot starta handel med delar från levande människor som kan orsaka säljaren livshotande skador är en helt annan femma. Tänk dig så många människor i slumområden som skulle utnyttjas, folk som skulle bli nedslagna och man tar delar ifrån dem likt man dödar elefanter enbart för deras elfenben.


    Man dör inte av att ha en njure och många gånger sker detta på kliniker under sterila former.

    Man dör inte av att sälja sex heller om man skyddar sig, men hur etiskt är det av mannen att köpa detta?

    Tänk dig själv att du blivit till genom exempelvis äggdonation. Din biologiska mamma kanske bor i Finland, Ryssland, Rumänien osv. Du kommer alltid undra vem är hon, hur är hon, liknar jag henne?

    Och du har ingen som helst möjlighet att kontakta henne. Det är precis samma sak som vid en adoption förutom att du har en biologisk pappa men din bio-mamma finns någonannanstans. Vidare blir man ekonomiskt ersatt för detta.

    För att en kvinna bär barnet i kroppen och föder detta gör henne inte till biologisk mamma. Tänk på surrogatmödradkap exempelvis.

    Kan personligen inte förstå att barnet inte har mer rättigheter än såhär.
  • Thu 8 Apr 2021 13:26
    #4

    Förövrigt får man vare sig köpa ägg eller njurar i sverige. Däremot kan man donera.

  • Kaninb­unny
    Thu 8 Apr 2021 13:27
    #5
    +2
    Drottningen1970 skrev 2021-04-08 13:25:09 följande:

    Ser inget oetiskt eller kontroversiellt i detta alls. Förstår inte alls på vilket sätt detta ?går ut över? ett barn. Detta är barn som överhuvudtaget inte skulle existera utan donationen. Alltså icke jämförbart med adoption.

    Det är celler som doneras. Celler som sedan används av föräldrarna för att skapa det barn som de önskar.

    Det enda som kan vara av vikt i sammanhanget är väl ett medicinskt underlag som visar om det finns saker av vikt rent medicinskt att känna till pga genetiken. Vid donationer finns det inga andra föräldrar än de som bestämt sig för att skapa barnet att förhålla sig till, tillskillnad från vid adoption.


    Du är till hälften en annan människas barn som du inte har möjlighet att kontakta. Hur timmar detta med allas rätt att känna till sitt ursprung? Hade du själv velat vara en produkt av detta? Hade aldrig velat leva så, att inte kunna ta reda på vem mamman är. Och bara för att föräldrarna velat detta är ingen garanti för att de är bra föräldrar.
  • Kaninb­unny
    Thu 8 Apr 2021 13:27
    #6
    Drottningen1970 skrev 2021-04-08 13:26:13 följande:

    Förövrigt får man vare sig köpa ägg eller njurar i sverige. Däremot kan man donera.


    Kvinnan får ersättning för att donera.
  • Kaninb­unny
    Thu 8 Apr 2021 13:28
    #7
    +1

    Vilket då inte heller borde kallas för äggdonation utan för äggförsäljning. Ett ägg är inte bara råmaterial. Det utgör hälften av en människas genetiska arv.

  • Thu 8 Apr 2021 13:30
    #8
    Kaninbunny skrev 2021-04-08 13:25:15 följande:

    Man dör inte av att ha en njure och många gånger sker detta på kliniker under sterila former.

    Man dör inte av att sälja sex heller om man skyddar sig, men hur etiskt är det av mannen att köpa detta?

    Tänk dig själv att du blivit till genom exempelvis äggdonation. Din biologiska mamma kanske bor i Finland, Ryssland, Rumänien osv. Du kommer alltid undra vem är hon, hur är hon, liknar jag henne?

    Och du har ingen som helst möjlighet att kontakta henne. Det är precis samma sak som vid en adoption förutom att du har en biologisk pappa men din bio-mamma finns någonannanstans. Vidare blir man ekonomiskt ersatt för detta.

    För att en kvinna bär barnet i kroppen och föder detta gör henne inte till biologisk mamma. Tänk på surrogatmödradkap exempelvis.

    Kan personligen inte förstå att barnet inte har mer rättigheter än såhär.


    Du missar poängen. Det finns ingen mamma i finland, ryssland, rumänien etc. Det finns en kvinna som har donerat genetiskt material så att en mamma och pappa i sverige kunnat skapa ett barn. Precis på samma sätt som att någon donerat blod som jag tagit emot. Det innebär inte att bloddonatorn är min mamma/pappa...
  • Anonym (Inte oetisk­t)
    Thu 8 Apr 2021 13:34
    #9

    Hej,

    Nu behandlar jag detta som en riktig fråga och inte som det troll det förmodligen egentligen är.

    Barnen har rättigheter, och får också information om sitt ursprung om de kommit till via donerat ägg. Kliniker uppmuntrar också till att berätta som det är för barnet, att familjen så gärna ville ha barn men inte kunde, och därför fått hjälp av celler från annan part.

    Precis som föregående svar skriver är det dessutom en väldigt skillnad mellan adoption versus att vara uppväxt redan från äggstadie i sin familj..

    Som ett ytterligare tillägg: de som skaffar barn genom donerat ägg gör det antagligen för att de är villiga och kapabla att betala och gå igenom behandlingar till förmånen att kunna få barn. Förstå vad efterlängtat och uppskattat ett sådant barn är. Och att föräldrarna antagligen både har ekonomi och pannben att klara ett barn. Jämför den bilden med folk som förökar sig som kaniner utan att förutsättningar varken ekonomiskt, tidsmässigt eller ens intresse av att ta hand om sina små.

    Nä all heder åt alla som kämpar där ute för att ge barn en bra uppväxt, oavsett om det är genom sina egna den "normala" vägen, eller donerade ägg, eller adopterade barn. Försök inte klandra en av de grupper som antagligen sliter hårdast för att få chansen till familj att vara oetiska, när andra (rimligtvis inom kategorin som lätt får barn naturligt) skapar barn vind för våg utan en tanke på hur de ska tas hand om (vet att detta inte är vanligt i någon grupp, meningen är inte att klandra som så. Bara att de som går igenom procedurer och kämpar i år för barn antagligen också kämpar för sitt barn på samma sätt när det väl är i livet). De som inte tar hand om sin avkomma är de oetiska. Inte de som kämpar helhjärtat. Gäller oavsett hur livet uppkommit.

  • Thu 8 Apr 2021 13:37
    #10
    Kaninbunny skrev 2021-04-08 13:27:17 följande:

    Du är till hälften en annan människas barn som du inte har möjlighet att kontakta. Hur timmar detta med allas rätt att känna till sitt ursprung? Hade du själv velat vara en produkt av detta? Hade aldrig velat leva så, att inte kunna ta reda på vem mamman är. Och bara för att föräldrarna velat detta är ingen garanti för att de är bra föräldrar.


    Håller absolut inte med. En ägg eller spermadonator är inte förälder på något sätt överhuvudtaget. Genetik är helt irrelevant i sammanhanget.

    Hur man blir till har inget att göra med hur relationerna ser ut eller hur bra en förälder är.

    Skulle inte se minsta problem med att ha blivit till med hjälp av donation. Det har bara varit ett verktyg för att mina föräldrar skulle kunna skapa mig. Inte ett dugg märkvärdigare än om mamma exempelvis skulle behövt äggstimulering eller någon annan medicinsk hjälp.

    Ser verkligen noll noll noll problem med donationer och anser till skillnad från dig att det inte finns några andra föräldrar än de som skapat barnet med i bilden. Finns inga rötter eller bakgrund att rota i.
Svar på tråden Oetiskt med äggdonation