• Thu 8 Apr 2021 15:21
    1717 visningar
    8 svar
    8
    1717

    Nära i ålder mellan barnen

    Hej! Jag har just fått reda på att jag är gravid, igen. Med en strax 3 åring och en 6 månaders hemma. Detta skulle betyda 3 barn på 3,5 år- och bara 14 månader mellan de yngsta. Är i v9 nu och vet inte vad vi ska göra. Orkar vi? Jag hade inte fått min mens tillbaka så trodde inte att det ens gick att bli gravid. Känner mig chockad, korkad och rädd.

  • Svar på tråden Nära i ålder mellan barnen
  • Gameof­throne­s
    Thu 8 Apr 2021 15:28
    #1

    Orkar man med 2 småttingar så orkar man med en till.

    Det är bra att det blir tätt så slipper man "börja om" man har liksom allt som man behöver, ärva kläder, syskon kärlek! (skrattar)

    Jag har själv 3 barn =)

  • Thu 8 Apr 2021 16:03
    #2

    Hur mycket i ålder är det mellan dina? Hur orkade din kropp?

  • S23
    Thu 8 Apr 2021 16:08
    #3

    Problemet är ju att du vid första mensen redan haft ägglossning två veckor tidigare. Och det är ju svårt att veta när det är.

    Det är klart du klarar detta! Även om det kanske blir tufft.

    Jag tänker att det inte blir några större problem med tre barn inom 3,5 år. 3-åringen kommer vara väldigt självgående när nästa bebis kommer. Däremot blir det kanske tufft med den yngsta och nya bebis då det skiljer lite.

    Men självklart kommer ni klara det.

    Försök lära 6-månaders att klara så mycket som möjligt själv när det går. Typ klättra upp själv på pall till handfat så att du kanske slipper lyfta allt för mycket de sista månaderna av graviditet iaf.

    Och var inte rädd för att bli sjukskriven under graviditeten om det är nödvändigt.

    Kanske är det bra för dig att återgå till jobb nu som gravid om du inte har ett fysiskt tungt sådan? Och pappan är hemma med minsta? För att spara på din kropp?

  • Thu 8 Apr 2021 16:13
    #4

    Se till att äta extra vitaminer börja med järn redan nu eftersom det förmodligen är lågt efter förlossningen, kroppen behöver extremt mycket näring vid täta graviditeter :) Hur kroppen orkar vet jag inte men den bara gör det ändå har en 9 månaders och är gravid i vecka 16 och hade ett missfall däremellan, järn och d vitamin har hjälpt massor med tröttheten

  • Thu 8 Apr 2021 17:26
    #5

    Jag känner en som fick 5 barn inom 3,5 år och dessutom hade minst 2 till sen innan under 8 års ålder. Hon beklagar sig aldrig så det går.  Glad

  • Fri 9 Apr 2021 08:48
    #6

    Jag har tre barn på fyra år, knappt två år mellan de två äldsta o sen lite drygt två år mellan mellanbarnet o yngsta. En stor skillnad jag upplevde när trean kom var att de två äldsta då hade varandra när jag höll på med minstingen. Nu får ju du betydligt tätare mellan de två yngsta men jag tror ändå att det är till hjälp att lilla storasyskonet har stora att vara med.

    Mina barn är nu stora 11,9 och 7 år. En fördel jag upplevt med att de är så tätt är att samma aktiviteter passar alla, dvs utflyktsmål och semestrar är lätt att hitta något som passar alla tre, de kan se på samma filmer ibland och har någotsånär samma tider på vardagarna. De har dessutom roligt med varandra och kan umgås med gemensamma kompisar.

  • Sat 24 Apr 2021 12:07
    #7

    När jag växte upp hade både min och många kompisars familjer 3 barn på 3,5 år. Det verkade funka bra och ansågs väl inte som att det var så tätt mellan barnen då.

    Jag har själv 13 månader mellan mina, tyckte att det var svårt första halvåret-året, men då hade vi också båda hemma på heltid och lilla hade kolik. Nu ska ni snart få nr 3, så det blir 3 barn på 2 år och 8 månader. Tycker det känns bra, de stora kan leka ihop nu och på sikt kommer de alla att kunna leka rätt bra ihop.

  • Sat 24 Apr 2021 19:45
    #8

    Jag har 1 år och 8 månader mellan mina pojkar och är nu gravid med nr 3 och kommer vara samma åldersskillnad mellan yngsta och bebis, dvs 1år och 8 mån, känner mig tröttare och känt av fogarna tidigare men förutom de så mår jag bra i kroppen, är i v 19 nu. Tror inte skillnaden mellan 2-3 kommer vara så jätte stor faktiskt.

    Glömde nämna att äldsta barnet blir 3 nu i maj och är beräknad i september så :)

Svar på tråden Nära i ålder mellan barnen