• Thu 8 Apr 2021 17:27
    1311 visningar
    8 svar
    8
    1311

    Fördelar med att vara gift?

    Hej.

    Jag funderar lite kring detta med att gift när man har barn.

    Vilka är fördelarna?

    Jag har ett barn sedan innan, jag och min sambo har en treåring och väntar vårat andra gemensamma barn till sommaren.

    Vi har pratat om att gifta oss, men inte kommit till skott, SÅ hjälp mig,

    "Varför" bör vi gifta oss för våran och för barnens skull?

    Hoppas ni förstår, vill alltså höra allt som är bra med att vara gift vs. Ogift.

    Tack ????????

  • Svar på tråden Fördelar med att vara gift?
  • Thu 8 Apr 2021 17:44
    #1

    Den enda faktiska skillnaden är att ni ärver varandra i första hand som gifta.

    Är ni inte gifta så går detta att lösa genom testamenten, men inte för "laglotten" som varje barn har rätt att ärva direkt vid icke gift förälders bortgång.

    I övrigt så har äktenskapet rent praktiskt spelat ut sin roll i dagens samhälle.

    Förutom för giriga hämdlystna kräk som önskar sko sig ekonomiskt vid skilsmässa då...

  • Fröken­Svea
    Thu 8 Apr 2021 18:27
    #2

    Ja, det är bara arvsrätten som förändras, och att pappan inte behöver skicka in något faderskapsintyg. I övrigt inga fördelar. Giftermålet är ju bara en juridisk överenskommelse.

  • Thu 8 Apr 2021 18:51
    #3
    +2

    Pappan blir laglig och juridisk pappa till barnet som det ska vara, utan ditt godkännande. Fattar inte att män skaffar barn utan att börja med den rättigheten som fås genom först giftermål.

  • Thu 8 Apr 2021 21:03
    #4

    Han ska ju givetvis skriva på papper och därmed får han ju halva vårdnaden, precis som han gjorde med det barn vi redan har gemensamt.

  • Thu 8 Apr 2021 21:03
    #5

    Han ska ju givetvis skriva på papper och därmed får han ju halva vårdnaden, precis som han gjorde med det barn vi redan har gemensamt.

  • Thu 8 Apr 2021 21:36
    #6
    +1
    smultronrosa skrev 2021-04-08 21:03:29 följande:

    Han ska ju givetvis skriva på papper och därmed får han ju halva vårdnaden, precis som han gjorde med det barn vi redan har gemensamt.


    Toppen, men man anar inte hur många blivande mammor som vägrar honom detta om han t ex var otrogen nar hon var i nionde månaden...
  • Fri 9 Apr 2021 20:22
    #7

    Tow2mater:

    Ja jag förstår din poäng, behöver ju inte vara otrohet inblandat heller, men det finns många rötägg..

  • Sat 10 Apr 2021 11:15
    #8
    +1
    smultronrosa skrev 2021-04-08 21:03:29 följande:

    Han ska ju givetvis skriva på papper och därmed får han ju halva vårdnaden, precis som han gjorde med det barn vi redan har gemensamt.


    Nu handlar ju trådens frågeställning om fördelarna med att vara gift.

    Rent juridiskt är det ENORM skillnad på att från första stund i juridisk mening ses som en jämlike i föräldraskapet, jämfört med att vara utelämnad till sin partners goda vilja att tillåta dig få likvärdiga rättigheter och skyldigheter mot barnet.

    Denna otroligt viktiga aspekt missade jag fullständigt i mitt tidigare inlägg.

    Denna problematik är ett ypperligt exempel på just hur utdaterad och i desperat behov av reformering familjejuridiken och juridiken kring föräldraskapet är.
Svar på tråden Fördelar med att vara gift?