• Thu 8 Apr 2021 21:54
    570 visningar
    5 svar
    5
    570

    Hur beräknas semesterlönen?

    Hej!

    Jag arbetar 100 procent men planerar att snart börja jobba 80 procent. Jag undrar om det är ekonomiskt fördelaktigt att gå ner i tid efter semestern eller om det inte har någon större betydelse? Det jag undrar är om min semesterlön baseras på hur mycket jag jobbar när semestern börjar eller om det räknas på annat sätt?

    Jag arbetar kommunalt och får förskottssemester. Jag tänker att semesterlönen inte borde kunna baseras på årslönen då eftersom den är okänd, men jag har kanske fel? Det vore ju samtidigt märkligt om man kunde gå upp i tid precis innan semestern och få semesterlönen baserad på det.

    Hoppas någon kan hjälpa till att reda ut!

  • Svar på tråden Hur beräknas semesterlönen?
  • Gameof­throne­s
    Thu 8 Apr 2021 22:47
    #1

    Ring lönekontoret där tillhör och därav får man ett korrekt svar.

  • Fri 9 Apr 2021 19:45
    #2

    Det kan bero på kollektivavtal. Vanligt är nog att man får betalt baserat på den sysselsättningsgrad man har under semestern, det är alltså fördelaktigt att gå ner i tid efter semestern. Det kan dock spela in om du ska vara ledig en dag i veckan eller bara jobba kortare dagar.

  • Fri 9 Apr 2021 22:09
    #3

    Ja, det är nog så, tack för svar!

    , ????

  • Fri 9 Apr 2021 22:10
    #4

    Och jag kommer att jobba kortare dagar om du tänker att det spelar roll.

  • Anonym (Ellen­)
    Mon 12 Apr 2021 08:58
    #5

    Det beror helt på kollektivavtalet.
    - det kan vara så att du har semesterpeng på det du jobbar den period du tar semester, då kan man vilja skjuta på deltidsledigheten
    - det kan vara så att man får en genomsnittslig peng baserat på hela året och då spelar det ingen roll
    - det kan vara så att du i år tar ut semester som du tjänade in förra året, och i det fallet är det din tjänstgöring föregående år som påverkar

    Så kontakta ditt lönekontor eller HR!

Svar på tråden Hur beräknas semesterlönen?