• Sat 10 Apr 2021 07:21
    3927 visningar
    39 svar
    39
    3927

    Våga provanställning?

    Har sökt ett nytt arbete och blivit erbjuden detta. Saken är den att de vill inte förhandla ner eller bort provanställningstiden. Jag lämnar ett arbete med 20 års anställningstid och har drygt 11 års erfarenhet i rollen, med fina referenser. Känns inte tryggt alls!

    Hur hade ni gjort?

    Fackförbunden råder inte till att gå med på provanställning och tycker att man ska förhandla bort eller åtminstone ner den. Men det går inte i detta fall.

    Någon som har erfarenhet av och lyckats förhandla ner/bort provanställning?

  • Svar på tråden Våga provanställning?
  • Sat 10 Apr 2021 07:30
    #1

    Kan du få tjänstledigt f.a prova annan tjänst och på så sätt säkra upp över provanställningstiden? Hur lång tid gäller det?

  • Sat 10 Apr 2021 07:32
    #2

    Tycker snarare det är konstigt att inte ha provanställning. Hade du anställt någon helt främmande människa på stående fot så?

    Har fått provanställning som börjar snart, tycker inte alls det är konstigt. Du får väl sköta dig helt enkelt.

  • Sat 10 Apr 2021 07:33
    #3

    Kan tyvärr inte hjälpa med din fråga, men tänker såhär istället: Du har inte möjlighet att vara tjänstledig från ditt nuvarande jobb, så att du har kan gå tillbaka om det inte går bra på det nya?

  • Sat 10 Apr 2021 07:53
    #4

    Mitt nuvarande arbete tillåter bara tjänsteledighet vid studier.

  • Sat 10 Apr 2021 08:04
    #5

    Vet inte vilken sektor du har sökt arbete inom, men enligt egen erfarenhet av flera statliga tjänster är en provanställning till 99,5% en fast anställning. För att fucka upp denna typ av anställning behöver man göra något riktigt grovt för att få kicken. Typ ekonomisk brottslighet, sexuellt ofredande etc etc. Och det hade du väl ändå inte tänkt pyssla med. Go for it säger jag.

  • Sat 10 Apr 2021 08:08
    #6
    Cross83 skrev 2021-04-10 07:53:00 följande:

    Mitt nuvarande arbete tillåter bara tjänsteledighet vid studier.


    Ajdå. Det är ju knepigt även för att du själv kanske inte trivs på nya jobbet. Provanställning går ju åt båda hållen. Vi har en kollega som började nytt jobb men kom tillbaka till oss igen ganska snabbt eftersom gräset inte var grönare.

    Finns det skäl att tro att du inte skulle få stanna efter provanställningens slut? Generellt är det, enligt min erfarenhet, väldigt ovanligt att inte fortsätta en provanställning. På mitt jobb har det aldrig hänt under mina ca 15 år här. Men vi tillämpar det ändå alltid. (Vi är få, eller ibland bara en, inom varje kompetensområde. Då har man inte råd med en felanställningar.) Men då erbjuder vi ju också tjänstledighet vid ny tjänst... :-/
  • Sat 10 Apr 2021 08:15
    #7

    Fast jag håller inte med om att provanställning gagnar bägge parter.

    Det gagnar endast arbetsgivaren som kan säga upp utan anledning. Som arbetstagare kan jag säga upp mig om ett arbete inte passar mig.

  • sextio­talist
    Sat 10 Apr 2021 08:41
    #8
    +1

    Jag har aldrig bytt arbete om det var provanställning. Och faktiskt inte heller mött det när jag bytt arbete.

  • Sat 10 Apr 2021 09:00
    #9
    Cross83 skrev 2021-04-10 08:15:55 följande:

    Fast jag håller inte med om att provanställning gagnar bägge parter.

    Det gagnar endast arbetsgivaren som kan säga upp utan anledning. Som arbetstagare kan jag säga upp mig om ett arbete inte passar mig.


    Jag menade inte att provanställningen gagnar dig utan att ditt nuvarande jobbs ovilja att ge tjänstledigt drabbar dig även om det är du själv som vill avbryta provanställningen, inte bara om ditt nya jobb säger upp dig. Den risken finns ju kvar även om du skulle lyckas förhandla bort provanställningen.
  • Sat 10 Apr 2021 09:08
    #10
    +1

    Gå inte med på det. Om dom vill ha dig får dom erbjuda dig ett fast jobb. Provanställning är bara bra för arbetsgivaren.

Svar på tråden Våga provanställning?