• Sat 10 Apr 2021 17:27
    2665 visningar
    39 svar
    39
    2665

    Flytta tillbaka till sina rötter

    Jag kommer ursprungligen från Blekinge, men flyttade för tjugo år sedan till Stockholm. Har dock i perioder tyckt att det varit jobbigt att bo så långt från sina föräldrar, systrar och syskonbarn. Sedan jag och min sambo fick barn för sju år sedan har denna känsla bara förstärkts. Just nu sitter jag på ett tåg med mina barn tillbaka till Stockholm efter en underbar påsklovsvecka på min hemort. Har känt i flera dagar nu att det är dags att flytta tillbaka. Dags att kunna umgås med de man håller kär. Dags att kunna köpa ett hus som inte kostar 12 miljoner. Dags att ha nära till natur och hav. Etc etc etc. Problemet är dock att min sambo inte vill flytta. Vet inte vad jag ska göra? Känns otroligt orättvist eftersom han knappt har någon kontakt med sin familj. Han har också ett jobb som han kan utföra mestadels på distans. Tips gällande bra argument att lägga fram vid en nödvändig diskussion tas tacksamt emot.

  • Svar på tråden Flytta tillbaka till sina rötter
  • Magica­l
    Sat 10 Apr 2021 17:32
    #1

    Du får ta upp det nu då, efter resan. Säga att de här tankarna verkligen har förstärkts av att vara där på lovet. Kan du motivera att det vore bra för barnen också, så att det inte "bara" handlar om dig kanske din partner kan lyssna lite mer? Sen är det givetvis en process om den ena inte vill. Man behöver kanske undersöka jobbmöjligheter osv. 

  • Sat 10 Apr 2021 17:38
    #2

    Gör en lista av fördelar/nackdelar med att flytta samt med att stanna, dvs två listor för vardera alternativ. Då är det lätt att lägga fram fakta för honom, och de emotionella skälen väger väldigt mycket i ett sånt läge eftersom det handlar om att vara lycklig här i livet.

  • Sat 10 Apr 2021 17:49
    #3
    -1 +1

    Det är inte bara en make som du ska övertala utan även barn. Han kan säkert jobba på distans men att pendla Blekinge-Stockholm är inte ett realistiskt alternativ.

    Att flytta som barn kan bli hur bra som helst och det kan vara så pissjobbigt att ha en annan dialekt osv. Risken för mobbing är mycket stor. DET ska du ta med i beräkningen och riskbedömningen.

    Jag säger så här: var glad att du inte är Amerikan, gift, skaffat barn och senare skild från en som visar sig vara mycket allvarligt psykiskt sjuk. Vad är resultatet? Att personen är kvar i Sverige, med barnen eftersom man inte bara flyttar hit och dit trots att man längtar ihjäl sig efter att flytta hem.

    Du har känt i flera dagar. Du kan allvarligt inte rusa iväg efter några dagars hemlängtan. När det gått felra månader eller år, då kan du på allvar fundera över hur du övertygar hela din familj att flytta dit du vill.

  • Sat 10 Apr 2021 17:57
    #4
    Magical skrev 2021-04-10 17:32:06 följande:

    Du får ta upp det nu då, efter resan. Säga att de här tankarna verkligen har förstärkts av att vara där på lovet. Kan du motivera att det vore bra för barnen också, så att det inte "bara" handlar om dig kanske din partner kan lyssna lite mer? Sen är det givetvis en process om den ena inte vill. Man behöver kanske undersöka jobbmöjligheter osv. 


    Tack för input. Jo, jag kommer ta upp det i helgen. Hoppas komma in på högskolan i Malmö för att plugga till studievägledare. Ska även kolla upp jobbmöjligheter. Sambon kan ju fortsätta ha kvar sitt jobb i Stockholm fast delvis på distans. En flytt gagnar barnen absolut. De kan träffa sina kusiner oftare, gå på kalas som vi annars alltid missar m.m.
  • Sat 10 Apr 2021 18:16
    #5
    momjanet skrev 2021-04-10 17:49:15 följande:

    Det är inte bara en make som du ska övertala utan även barn. Han kan säkert jobba på distans men att pendla Blekinge-Stockholm är inte ett realistiskt alternativ.

    Att flytta som barn kan bli hur bra som helst och det kan vara så pissjobbigt att ha en annan dialekt osv. Risken för mobbing är mycket stor. DET ska du ta med i beräkningen och riskbedömningen.

    Jag säger så här: var glad att du inte är Amerikan, gift, skaffat barn och senare skild från en som visar sig vara mycket allvarligt psykiskt sjuk. Vad är resultatet? Att personen är kvar i Sverige, med barnen eftersom man inte bara flyttar hit och dit trots att man längtar ihjäl sig efter att flytta hem.

    Du har känt i flera dagar. Du kan allvarligt inte rusa iväg efter några dagars hemlängtan. När det gått felra månader eller år, då kan du på allvar fundera över hur du övertygar hela din familj att flytta dit du vill.


    Om du läser mitt inlägg lite mer ordentligt så skriver jag att denna känsla funnits från och till under alla år jag bott i Stockholm. Den har dock blivit starkare och mer återkommande sedan barnen kom. Har nu nått en gräns när jag känner att det får vara nog. Absolut att mobbing är en faktor att ta i beräknande, men tror att den risken inte är lika stor när man är sju år som när man är tonåring. Tycker att de lider större skada av att inte få träffa mormor, morfar, hänga med min systers katter och hästar, leka med kusinerna, bada i havet, gå i skogen osv.
  • Sat 10 Apr 2021 18:20
    #6
    Mortiscia80 skrev 2021-04-10 17:38:20 följande:

    Gör en lista av fördelar/nackdelar med att flytta samt med att stanna, dvs två listor för vardera alternativ. Då är det lätt att lägga fram fakta för honom, och de emotionella skälen väger väldigt mycket i ett sånt läge eftersom det handlar om att vara lycklig här i livet.


    Listor är alltid bra. Tack för din fina mening om att livet handlar om att vara lycklig. Just nu är jag nämligen inte det.
  • Sat 10 Apr 2021 18:20
    #7
    -1
    Tvillingarna14 skrev 2021-04-10 18:16:50 följande:
    Om du läser mitt inlägg lite mer ordentligt så skriver jag att denna känsla funnits från och till under alla år jag bott i Stockholm. Den har dock blivit starkare och mer återkommande sedan barnen kom. Har nu nått en gräns när jag känner att det får vara nog. Absolut att mobbing är en faktor att ta i beräknande, men tror att den risken inte är lika stor när man är sju år som när man är tonåring. Tycker att de lider större skada av att inte få träffa mormor, morfar, hänga med min systers katter och hästar, leka med kusinerna, bada i havet, gå i skogen osv.
    Jag läste det och jag läste också att du är nyhemkommen. Det var det jag kommenterade.
    Vilket du ser om du läser ordentligt.

    Nu handlar det inte om vad du tror utan du ska ha fakta på fötterna. Ta tex kontakt med friends och hör vad de säger om mobbing.

    För rent krasst är du beredd att dra upp hela din familj för något bara du känner. Istället för att gräva ner dig i vad du missar bör du istället fokusera på vad du vinner.
  • compli­cit
    Sat 10 Apr 2021 18:59
    #8
    momjanet skrev 2021-04-10 18:20:55 följande:

    Jag läste det och jag läste också att du är nyhemkommen. Det var det jag kommenterade.

    Vilket du ser om du läser ordentligt.

    Nu handlar det inte om vad du tror utan du ska ha fakta på fötterna. Ta tex kontakt med friends och hör vad de säger om mobbing.

    För rent krasst är du beredd att dra upp hela din familj för något bara du känner. Istället för att gräva ner dig i vad du missar bör du istället fokusera på vad du vinner.


    Men snälla, det går att flytta med barn utan att de blir mobbade! Folk flyttar hela tiden av olika orsaker, det är inte farligt att flytta.

    Ts har ju redan skrivit vad hon vinner på att flytta, och närhet till familj är faktiskt en viktig faktor. Jag kan inte se vad som skulle vara ett så stort problem med denna flytt? Dra upp barnen skriver du, men de skulle ju flytta till ett ställe som de både känner till och har anknytning till, mer anknytning än där de bor nu.
  • Sat 10 Apr 2021 19:55
    #9
    complicit skrev 2021-04-10 18:59:59 följande:
    Men snälla, det går att flytta med barn utan att de blir mobbade! Folk flyttar hela tiden av olika orsaker, det är inte farligt att flytta.

    Ts har ju redan skrivit vad hon vinner på att flytta, och närhet till familj är faktiskt en viktig faktor. Jag kan inte se vad som skulle vara ett så stort problem med denna flytt? Dra upp barnen skriver du, men de skulle ju flytta till ett ställe som de både känner till och har anknytning till, mer anknytning än där de bor nu.
    Om de inte får med sig sin pappa på flytten så kan det ju vara ett stort problem. 
  • Sat 10 Apr 2021 20:07
    #10
    complicit skrev 2021-04-10 18:59:59 följande:
    Men snälla, det går att flytta med barn utan att de blir mobbade! Folk flyttar hela tiden av olika orsaker, det är inte farligt att flytta.
    Ts har ju redan skrivit vad hon vinner på att flytta, och närhet till familj är faktiskt en viktig faktor. Jag kan inte se vad som skulle vara ett så stort problem med denna flytt? Dra upp barnen skriver du, men de skulle ju flytta till ett ställe som de både känner till och har anknytning till, mer anknytning än där de bor nu.
    Men snälla människa!
    Läs ordentligt det jag skriver.
    Läs in te det du önskar läsa.

    Jag skrev inte att alla barn som flyttar blir mobbade.
    Kan du vara saklig och ha en saklig dialog?

    Barn som har bott hela sitt liv på ett ställe har rotat sig med kompisar, skolor, förskolor osv. Det är bekymmersamt att du inte tycks se de behoven hos barn utan enbart har ett egoistiskt perspektiv och det som är bäst för dig.
Svar på tråden Flytta tillbaka till sina rötter