• Sat 10 Apr 2021 17:27
    2578 visningar
    39 svar
    39
    2578

    Flytta tillbaka till sina rötter

    Jag kommer ursprungligen från Blekinge, men flyttade för tjugo år sedan till Stockholm. Har dock i perioder tyckt att det varit jobbigt att bo så långt från sina föräldrar, systrar och syskonbarn. Sedan jag och min sambo fick barn för sju år sedan har denna känsla bara förstärkts. Just nu sitter jag på ett tåg med mina barn tillbaka till Stockholm efter en underbar påsklovsvecka på min hemort. Har känt i flera dagar nu att det är dags att flytta tillbaka. Dags att kunna umgås med de man håller kär. Dags att kunna köpa ett hus som inte kostar 12 miljoner. Dags att ha nära till natur och hav. Etc etc etc. Problemet är dock att min sambo inte vill flytta. Vet inte vad jag ska göra? Känns otroligt orättvist eftersom han knappt har någon kontakt med sin familj. Han har också ett jobb som han kan utföra mestadels på distans. Tips gällande bra argument att lägga fram vid en nödvändig diskussion tas tacksamt emot.

  • Svar på tråden Flytta tillbaka till sina rötter
  • Sat 10 Apr 2021 21:11
    #11

    Jag tycker det är viktigt att även barnen får vara med i diskussionen. Även om de kan lovorda tanken på kusiner, mormor etc så har de definitivt egna tankar om vad som kan vara ledsamt och tråkigt med en flytt, saker som för deras del kan vara oerhört allvarligt även om du som förälder kan ha 100 motargument och inte tycker det är så farligt. För dom kan det vara hjärtekrossande att inte längre få spela fotboll med bästisen och mista bästa fröken. Då hjälper inte mormors bullar om du förstår.

    Så tänk på helheten

    Och för guds skull, tänk även på hur ni ska tackla möjligheten att bara du trivs men inte resten av familjen, hur gör ni om ni efter 2 år fortfarande inte har etablerat er och barnen inte längre tycker det är roligt och längtar hem?

  • Sat 10 Apr 2021 21:27
    #12
    complicit skrev 2021-04-10 18:59:59 följande:

    Men snälla, det går att flytta med barn utan att de blir mobbade! Folk flyttar hela tiden av olika orsaker, det är inte farligt att flytta.

    Ts har ju redan skrivit vad hon vinner på att flytta, och närhet till familj är faktiskt en viktig faktor. Jag kan inte se vad som skulle vara ett så stort problem med denna flytt? Dra upp barnen skriver du, men de skulle ju flytta till ett ställe som de både känner till och har anknytning till, mer anknytning än där de bor nu.


    Tack ?complicit?. Precis vad jag behöver höra.
  • Sat 10 Apr 2021 21:40
    #13
    Fjäril kär skrev 2021-04-10 21:11:06 följande:

    Jag tycker det är viktigt att även barnen får vara med i diskussionen. Även om de kan lovorda tanken på kusiner, mormor etc så har de definitivt egna tankar om vad som kan vara ledsamt och tråkigt med en flytt, saker som för deras del kan vara oerhört allvarligt även om du som förälder kan ha 100 motargument och inte tycker det är så farligt. För dom kan det vara hjärtekrossande att inte längre få spela fotboll med bästisen och mista bästa fröken. Då hjälper inte mormors bullar om du förstår.

    Så tänk på helheten

    Och för guds skull, tänk även på hur ni ska tackla möjligheten att bara du trivs men inte resten av familjen, hur gör ni om ni efter 2 år fortfarande inte har etablerat er och barnen inte längre tycker det är roligt och längtar hem?


    Självklart ska barnen vara med i diskussionen om en ev. flytt. Framtiden är ju såklart omöjlig att veta något om så om allt skiter sig får vi ta det då. Har en kompis som gjorde denna resa för några år sedan och där gick allt bra. Vet att jag kan höra av mig till henne för stöd, tips och info.
  • Sat 10 Apr 2021 21:47
    #14
    momjanet skrev 2021-04-10 18:20:55 följande:

    Jag läste det och jag läste också att du är nyhemkommen. Det var det jag kommenterade.

    Vilket du ser om du läser ordentligt.

    Nu handlar det inte om vad du tror utan du ska ha fakta på fötterna. Ta tex kontakt med friends och hör vad de säger om mobbing.

    För rent krasst är du beredd att dra upp hela din familj för något bara du känner. Istället för att gräva ner dig i vad du missar bör du istället fokusera på vad du vinner.


    Jag är absolut beredd på att ta med mig min familj till något som är bättre. Ärligt talat så vet jag inte vad jag vinner på att stanna här i storstan. Har försökt vänja mig i flera år, men det går inte längre. Sorry.
  • compli­cit
    Sat 10 Apr 2021 21:51
    #15
    momjanet skrev 2021-04-10 20:07:36 följande:

    Men snälla människa!

    Läs ordentligt det jag skriver.

    Läs in te det du önskar läsa.

    Jag skrev inte att alla barn som flyttar blir mobbade.

    Kan du vara saklig och ha en saklig dialog?

    Barn som har bott hela sitt liv på ett ställe har rotat sig med kompisar, skolor, förskolor osv. Det är bekymmersamt att du inte tycks se de behoven hos barn utan enbart har ett egoistiskt perspektiv och det som är bäst för dig.


    Du drog upp mobbning som ett argument att inte flytta, men det är ju ganska löjligt. Barn kan tyvärr bli mobbade för allt möjligt, men varför skulle en flytt vara en orsak? Jag har flyttat själv med barn och mina barns skolor har fått nya ungar varenda år, eller barn som flyttat bort och ingen har blivit mobbad.

    Nu är jag inte ts men vuxna bestämmer givetvis över sina barn och om vuxna känner att det är bättre att bo på plats y så är det så. Sedan är det klart att man ska involvera barnen men ett vuxenbeslut är ett vuxetbeslut. Ett barn varken kan eller ska bestämma vart familjen ska bo. Det behöver inte alltid handla om familj heller utan det kan vara ekonomi som spelar in, eller andra orsaker som gör att man måste eller vill flytta.

    Om vuxna är trygga i sina beslut så blir barnen det också.
  • compli­cit
    Sat 10 Apr 2021 21:52
    #16
    Hum Hum Humla skrev 2021-04-10 19:55:26 följande:

    Om de inte får med sig sin pappa på flytten så kan det ju vara ett stort problem. 


    Ja givetvis men nu svarade jag en person som tyckte att ts ska ringa friends och prata mobbing bara för att hon vill flytta.
  • Sat 10 Apr 2021 21:55
    #17
    +1

    Jag har själv som princip att inte övertala min partner till någonting. Jag tror inte att det blir bra eller är hälsosamt i en familj att bli övertalad.

    Däremot skulle jag ha satt mig ner med partnern och försökt komma på allt som skulle vara bra och dåligt med att flytta. Vad innebär det för er ekonomi? Vad innebär det för barnens utbildning? För er allas möjligheter att hålla på med era intressen? Ert sociala liv? Kan ni få bra jobb där, ha den karriären ni vill? Hur påverkar det er standard, boendekomfort, livskvalitet? Försök få ner allt som ni kan komma på. Sen kan var och en av er ringa in de tre-fem viktigaste sakerna. Jag tror att det kommer att stå er rätt klart om ni bör flytta eller inte.

    Är partnern fortfarande tveksam så försök få honom att säga vad det är som gör honom tveksamt. Försök sen se om det går att lösa.

    I värsta fall, om ni kommer fram till att familjens bästa är att stanna i Stockholm så kan ni ju fundera på om det finns andra sätt för er att vara mer i Blekinge. Ni kan kanske hyra, köpa eller byta bostad med någon över sommarloven. Om mannen ändå kan jobba på distans så går det kanske att vara där två månader varje år, men ha kvar ert huvudsakliga boende i Stockholm?

  • Sat 10 Apr 2021 22:03
    #18
    complicit skrev 2021-04-10 21:51:10 följande:

    Du drog upp mobbning som ett argument att inte flytta, men det är ju ganska löjligt. Barn kan tyvärr bli mobbade för allt möjligt, men varför skulle en flytt vara en orsak? Jag har flyttat själv med barn och mina barns skolor har fått nya ungar varenda år, eller barn som flyttat bort och ingen har blivit mobbad.

    Nu är jag inte ts men vuxna bestämmer givetvis över sina barn och om vuxna känner att det är bättre att bo på plats y så är det så. Sedan är det klart att man ska involvera barnen men ett vuxenbeslut är ett vuxetbeslut. Ett barn varken kan eller ska bestämma vart familjen ska bo. Det behöver inte alltid handla om familj heller utan det kan vara ekonomi som spelar in, eller andra orsaker som gör att man måste eller vill flytta.

    Om vuxna är trygga i sina beslut så blir barnen det också.


    Tack för att du stöttar mig. Håller helt med i dina argument. Att ringa Friends i detta fall verkar ju ganska hysteriskt. Och folk flyttar som sagt hela tiden.
  • Sat 10 Apr 2021 22:06
    #19
    Hum Hum Humla skrev 2021-04-10 19:55:26 följande:

    Om de inte får med sig sin pappa på flytten så kan det ju vara ett stort problem. 


    Barnens pappa behöver ju vara med på tåget, annars går det ju inte. Kan ju inte flytta själv.
  • Sun 11 Apr 2021 07:43
    #20

    Jag är i samma situation TS. Jag bor i Skåne 40 mil från min släkt. Jag har länge önskat flytta tillbaka och den känslan har blivit starkare sen vi fick barn för 5 år sedan. Det känns alltid mer när man varit där och sen kommer hem igen. Vad det är man saknar. Sen kommer man in i vardagslunken men känslan om att man vill flytta finna alltid. Kunna ta en fika med mormor och morfar, följa med kusinen till stallet, födelsedagar man missar när alla utom vi är där osv. Det är tungt. Och nu under Corona har det varit jättejobbigt. Har inte varit där på över ett år. Min man har sagt att han kan tänka sig flytta, han är också nära min familj men här är det arbetsmarknaden som är problemet. Där vi bor nu är det mycket lättare att få jobb. Jag vet inte hur du ska göra TS men ni måste ju vara överens. Känner din man att han inte har något att flytta TILL så blir det svårt. Vad skulle bli bättre för honom personligen? Skulle han göra det bara för dig? Och vad händer om han inte trivs? Det är svårt. För du trivs ju inte nu. Har en kollega som flyttade till Skåne från norra Sverige med sin familj för att hon ville komma nära sin familj. Han kom från Norrland. Han flyttade tillbaka själv efter ett år och de skilde sig. Han trivdes aldrig och ville tillbaka och så fick de skjutsa barnen mellan sig alla de där milen istället. Men det kan gå bra också såklart men det är jätteviktigt att man är överens. Kan han jobba på distans är det ju mycket enklare rent praktiskt i alla fall.

Svar på tråden Flytta tillbaka till sina rötter