• Sat 10 Apr 2021 17:27
    2577 visningar
    39 svar
    39
    2577

    Flytta tillbaka till sina rötter

    Jag kommer ursprungligen från Blekinge, men flyttade för tjugo år sedan till Stockholm. Har dock i perioder tyckt att det varit jobbigt att bo så långt från sina föräldrar, systrar och syskonbarn. Sedan jag och min sambo fick barn för sju år sedan har denna känsla bara förstärkts. Just nu sitter jag på ett tåg med mina barn tillbaka till Stockholm efter en underbar påsklovsvecka på min hemort. Har känt i flera dagar nu att det är dags att flytta tillbaka. Dags att kunna umgås med de man håller kär. Dags att kunna köpa ett hus som inte kostar 12 miljoner. Dags att ha nära till natur och hav. Etc etc etc. Problemet är dock att min sambo inte vill flytta. Vet inte vad jag ska göra? Känns otroligt orättvist eftersom han knappt har någon kontakt med sin familj. Han har också ett jobb som han kan utföra mestadels på distans. Tips gällande bra argument att lägga fram vid en nödvändig diskussion tas tacksamt emot.

  • Svar på tråden Flytta tillbaka till sina rötter
  • GGN
    Sun 11 Apr 2021 08:44
    #21

    Vill han inte flytta så är det inte mycket du kan göra. Det är mer än familj som lockar. Han har väl inget alls i Blekinge som lockar.

    Jag är väldigt nära min familj men skulle aldrig flytta från Stockholm till hemorten, och det är faktiskt mycket för barnens skull.

  • Sun 11 Apr 2021 09:07
    #22

    Det absolut viktigaste är ju att din man har något att flytta TILL. Vilka fördelar finns det för honom med en flytt? Vad tjänar han på att flytta utifrån hans förutsättningar?

  • Sun 11 Apr 2021 09:28
    #23
    Tvillingarna14 skrev 2021-04-10 17:27:16 följande:

    Jag kommer ursprungligen från Blekinge, men flyttade för tjugo år sedan till Stockholm. Har dock i perioder tyckt att det varit jobbigt att bo så långt från sina föräldrar, systrar och syskonbarn. Sedan jag och min sambo fick barn för sju år sedan har denna känsla bara förstärkts. Just nu sitter jag på ett tåg med mina barn tillbaka till Stockholm efter en underbar påsklovsvecka på min hemort. Har känt i flera dagar nu att det är dags att flytta tillbaka. Dags att kunna umgås med de man håller kär. Dags att kunna köpa ett hus som inte kostar 12 miljoner. Dags att ha nära till natur och hav. Etc etc etc. Problemet är dock att min sambo inte vill flytta. Vet inte vad jag ska göra? Känns otroligt orättvist eftersom han knappt har någon kontakt med sin familj. Han har också ett jobb som han kan utföra mestadels på distans. Tips gällande bra argument att lägga fram vid en nödvändig diskussion tas tacksamt emot.


    hej !
    Jag känner igen mig så mycket i det du skriver. 
    Inflyttad till sthm för 9 år sedan. 
    Längtar till land, hav och skog, sambon vill inte.. 
  • Sun 11 Apr 2021 15:24
    #24
    complicit skrev 2021-04-10 21:51:10 följande:
    Du drog upp mobbning som ett argument att inte flytta, men det är ju ganska löjligt. Barn kan tyvärr bli mobbade för allt möjligt, men varför skulle en flytt vara en orsak? Jag har flyttat själv med barn och mina barns skolor har fått nya ungar varenda år, eller barn som flyttat bort och ingen har blivit mobbad.

    Nu är jag inte ts men vuxna bestämmer givetvis över sina barn och om vuxna känner att det är bättre att bo på plats y så är det så. Sedan är det klart att man ska involvera barnen men ett vuxenbeslut är ett vuxetbeslut. Ett barn varken kan eller ska bestämma vart familjen ska bo. Det behöver inte alltid handla om familj heller utan det kan vara ekonomi som spelar in, eller andra orsaker som gör att man måste eller vill flytta.
    Om vuxna är trygga i sina beslut så blir barnen det också.
    Det är inte på något sätt löjligt. Varför förringar du alla de barn som vittnar om just detta, att en annorlunda dialekt är något de fått lida mycket för.
    Självklart är det så att man kan bli mobbad för allt och lite till men här är en välkänd faktor. Det ska man med andra ord ha med sig i beräkningen.

    Tycker att det är otroligt olustigt det du säger, att man kan negligera de problem barn kan råka ut för.
    Mycket olustig inställning.
  • compli­cit
    Sun 11 Apr 2021 15:32
    #25
    +1
    momjanet skrev 2021-04-11 15:24:57 följande:

    Det är inte på något sätt löjligt. Varför förringar du alla de barn som vittnar om just detta, att en annorlunda dialekt är något de fått lida mycket för.

    Självklart är det så att man kan bli mobbad för allt och lite till men här är en välkänd faktor. Det ska man med andra ord ha med sig i beräkningen.

    Tycker att det är otroligt olustigt det du säger, att man kan negligera de problem barn kan råka ut för.

    Mycket olustig inställning.


    Så du tycker att folk aldrig ska flytta pga att barnen kaaaaanske blir mobbade?

    Barn kan bli mobbade på sina födelseorter också.

    Jag förringar inte mobbning men jag vänder mig mot att just mobbning skulle vara ett argument mot att flytta.

    (Barn byter dessutom väldigt lätt dialekt.)
  • Sun 11 Apr 2021 21:26
    #26
    Fjäril kär skrev 2021-04-11 09:07:27 följande:

    Det absolut viktigaste är ju att din man har något att flytta TILL. Vilka fördelar finns det för honom med en flytt? Vad tjänar han på att flytta utifrån hans förutsättningar?


    Han kommer kunna ha råd med villa och bil, få en trädgård, ha nära till hav och natur som han gillar. Min släkt som kan hjälpa till med barnen. Förstår inte riktigt varför så många verkar "hålla på" min sambo. Det är ju jag som mår dåligt över att bo i Stockholm, men det verkar inte vara så viktigt. Fattar så klart att båda ska vara överens, men när han själv inte har något nära band till sina föräldrar och bror, då tycker jag att det vore fantastiskt om han kunde följa med mig till Blekinge och prova på en annan typ av livsstil. Jag kommer göra allt för att han ska trivas. Om jag stannar kvar här uppe kommer jag bli bitter så in i helvete. 
  • Sun 11 Apr 2021 21:28
    #27
    MrsXy skrev 2021-04-11 09:28:02 följande:
    hej !
    Jag känner igen mig så mycket i det du skriver. 
    Inflyttad till sthm för 9 år sedan. 
    Längtar till land, hav och skog, sambon vill inte.. 
    Usch, förstår dig verkligen. Kram.
    Fjäril kär skrev 2021-04-11 09:07:27 följande:

    Det absolut viktigaste är ju att din man har något att flytta TILL. Vilka fördelar finns det för honom med en flytt? Vad tjänar han på att flytta utifrån hans förutsättningar?


    Han kommer kunna ha råd med villa och bil, få en trädgård, ha nära till hav och natur som han gillar. Min släkt som kan hjälpa till med barnen. Förstår inte riktigt varför så många verkar "hålla på" min sambo. Det är ju jag som mår dåligt över att bo i Stockholm, men det verkar inte vara så viktigt. Fattar så klart att båda ska vara överens, men när han själv inte har något nära band till sina föräldrar och bror, då tycker jag att det vore fantastiskt om han kunde följa med mig till Blekinge och prova på en annan typ av livsstil. Jag kommer göra allt för att han ska trivas. Om jag stannar kvar här uppe kommer jag bli bitter så in i helvete.
  • Sun 11 Apr 2021 22:32
    #28
    Tvillingarna14 skrev 2021-04-11 21:26:05 följande:

    Han kommer kunna ha råd med villa och bil, få en trädgård, ha nära till hav och natur som han gillar. Min släkt som kan hjälpa till med barnen. Förstår inte riktigt varför så många verkar "hålla på" min sambo. Det är ju jag som mår dåligt över att bo i Stockholm, men det verkar inte vara så viktigt. Fattar så klart att båda ska vara överens, men när han själv inte har något nära band till sina föräldrar och bror, då tycker jag att det vore fantastiskt om han kunde följa med mig till Blekinge och prova på en annan typ av livsstil. Jag kommer göra allt för att han ska trivas. Om jag stannar kvar här uppe kommer jag bli bitter så in i helvete. 


    Du vill ha argument för att kunna få honom att flytta och då måste du köra den kampanjen utifrån hans perspektiv och inte utifrån dig. Du har givetvis mängder av argument för att du vill flytta men fokus måste ju ligga på att han behöver inse vad du pratar om och se att han också tjänar på det.

    Vill du få honom med på tåget måste du ju få honom att se det du ser helt enkelt. Att han inte bara blir ett bortglömt bihang bara du mår bra och slipper bli bitter. Han ska inte göra detta för din skull för att du tjatar, då riskerar ju han att bli bitter, utan en flytt måste han ju vilja av egen kraft för att han ser sin egen privata vinst i en flytt. Det är ju därför det är viktigt att fokusera på honom ur hans perspektiv med hans eget jobb, sina intressen och sin umgängeskrets och vad han kan göra med allt sånt efter en flytt. Förstår du skillnaden?
  • sextio­talist
    Mon 12 Apr 2021 06:27
    #29

    Är din man en storstadsbo, så finns risken att han kommer vantrivas

  • Mon 12 Apr 2021 07:32
    #30
    Tvillingarna14 skrev 2021-04-11 21:28:45 följande:

    Usch, förstår dig verkligen. Kram.Han kommer kunna ha råd med villa och bil, få en trädgård, ha nära till hav och natur som han gillar. Min släkt som kan hjälpa till med barnen. Förstår inte riktigt varför så många verkar "hålla på" min sambo. Det är ju jag som mår dåligt över att bo i Stockholm, men det verkar inte vara så viktigt. Fattar så klart att båda ska vara överens, men när han själv inte har något nära band till sina föräldrar och bror, då tycker jag att det vore fantastiskt om han kunde följa med mig till Blekinge och prova på en annan typ av livsstil. Jag kommer göra allt för att han ska trivas. Om jag stannar kvar här uppe kommer jag bli bitter så in i helvete.


    Men då har du ju dina argument där!

    Jag tycker inte att det är så många som ?håller på? din sambo i tråden, men väldigt många har sagt till dig att om du vill lyckas få din man att flytta så gäller det inte bara att lägga fram vad du tycker är goda argument för, utan också ordentligt lyssna på hans ev. argument emot - och se till att inte argumentera mot dem utan att hitta lösningar på hand farhågor. Det här ska inte handla om en kamp mellan honom och dig som du försöker vinna genom att ha rätt, utan gemensamma försök att skapa ett liv som ni båda trivs i.

    Sen förstår jag dig, TS. Jag och min partner kommer inte bara från olika ställen i Sverige utan från olika länder. Vi bodde i hennes hemland först några år, sen i Sverige där vi fick barn. Vi har lärt oss varandras språk och båda älskar den andras land, men hemlängtan och saknad efter familjen finns ju alltid där för den som är utomlands. Till det kommer att barnet så klart mest lär sig svenska och svensk kultur så länge vi bor här, vilket är smärtsamt för min partner. Vi försökte vara i andra hemlandet så mycket det gick, flera månader om året, för att kompensera. Vi löste det genom att jag fick jobba på distans, eller att de åkte ensamma och jag kom så mycket jag kunde. Sen kom Covid-skiten och vi har inte kunna åka på besök alls eller träffa mormor på snart två år. Barnet börjar glömma släktingarna och språkutvecklingen halkar efter. Nu är det ett år kvar till barnet börjat fsk-klass och vi hoppas att landet öppnar sin gränser till sommaren och att vi kan spendera ett helt år där innan skolplikten börjar i Sverige. Sen blir det svårare, men då får vi antingen bo där flera år eller tilllbringa hela sommarloven där. Vad jag vill ha sagt med mitt exempel är att om vi fixar det med två olika länder så borde det gå att hitta en lösning när det är ett så kort avstånd som Stockholm-Blekinge.
  • Mon 12 Apr 2021 18:03
    #31
    Fjäril kär skrev 2021-04-11 22:32:00 följande:

    Du vill ha argument för att kunna få honom att flytta och då måste du köra den kampanjen utifrån hans perspektiv och inte utifrån dig. Du har givetvis mängder av argument för att du vill flytta men fokus måste ju ligga på att han behöver inse vad du pratar om och se att han också tjänar på det.

    Vill du få honom med på tåget måste du ju få honom att se det du ser helt enkelt. Att han inte bara blir ett bortglömt bihang bara du mår bra och slipper bli bitter. Han ska inte göra detta för din skull för att du tjatar, då riskerar ju han att bli bitter, utan en flytt måste han ju vilja av egen kraft för att han ser sin egen privata vinst i en flytt. Det är ju därför det är viktigt att fokusera på honom ur hans perspektiv med hans eget jobb, sina intressen och sin umgängeskrets och vad han kan göra med allt sånt efter en flytt. Förstår du skillnaden?


    Absolut att jag fattar vad du menar. Jag ska ikväll fråga vad han ser för fördelar och nackdelar med att flytta, men även vilka fördelar och nackdelar det finns med att stanna kvar. Min sambo är en typ som inte har några fritidsintressen (om man då inte räknar att konstant titta på telefonen eller sitta i soffan och kolla på TV med chips och helst en öl). Han har heller ingen större kontakt med sin bror och sina föräldrar ringer han nästan aldrig. Kompisar har han, men får väldigt sällan tummen ur att fixa lite umgängestid med dom. Kanske att du förstår mig lite bättre nu när jag sagt detta. Vad är det han lämnar egentligen? Absolut sitt jobb, men det är nog det enda. Jaja, vi får väl se hur denna rafflande story slutar. Önska mig lycka till.
  • Sun 25 Apr 2021 08:27
    #32
    Tvillingarna14 skrev 2021-04-11 21:26:05 följande:

    Han kommer kunna ha råd med villa och bil, få en trädgård, ha nära till hav och natur som han gillar. Min släkt som kan hjälpa till med barnen. Förstår inte riktigt varför så många verkar "hålla på" min sambo. Det är ju jag som mår dåligt över att bo i Stockholm, men det verkar inte vara så viktigt. Fattar så klart att båda ska vara överens, men när han själv inte har något nära band till sina föräldrar och bror, då tycker jag att det vore fantastiskt om han kunde följa med mig till Blekinge och prova på en annan typ av livsstil. Jag kommer göra allt för att han ska trivas. Om jag stannar kvar här uppe kommer jag bli bitter så in i helvete. 


    Det kanske helt enkelt är så att han vill bo i Stockholm :) att kräva att man ska flytta till andra sidan landet av dem orsaker du beskriver bedömer jag som egoistiska tyvärr :( inte så att jag vill vara för hård utan vill bara ge en ärlig realitycheck. Det är ingen bra idé att riva upp barnen om det inte föreligger något problem (vilket "mamma vill flytta hem" inte är).

    Ni behöver hitta era gemensamma nämnare och stärka dem samtidigt som ni kanske kan lösa en kompromiss i form av en sommarstuga som ni kan köra långhelgen ifrån om han nu kan arbeta flexibelt avseende ort?
  • Sun 25 Apr 2021 08:27
    #33
    Tvillingarna14 skrev 2021-04-11 21:26:05 följande:

    Han kommer kunna ha råd med villa och bil, få en trädgård, ha nära till hav och natur som han gillar. Min släkt som kan hjälpa till med barnen. Förstår inte riktigt varför så många verkar "hålla på" min sambo. Det är ju jag som mår dåligt över att bo i Stockholm, men det verkar inte vara så viktigt. Fattar så klart att båda ska vara överens, men när han själv inte har något nära band till sina föräldrar och bror, då tycker jag att det vore fantastiskt om han kunde följa med mig till Blekinge och prova på en annan typ av livsstil. Jag kommer göra allt för att han ska trivas. Om jag stannar kvar här uppe kommer jag bli bitter så in i helvete. 


    Det kanske helt enkelt är så att han vill bo i Stockholm :) att kräva att man ska flytta till andra sidan landet av dem orsaker du beskriver bedömer jag som egoistiska tyvärr :( inte så att jag vill vara för hård utan vill bara ge en ärlig realitycheck. Det är ingen bra idé att riva upp barnen om det inte föreligger något problem (vilket "mamma vill flytta hem" inte är).

    Ni behöver hitta era gemensamma nämnare och stärka dem samtidigt som ni kanske kan lösa en kompromiss i form av en sommarstuga som ni kan köra långhelgen ifrån om han nu kan arbeta flexibelt avseende ort?
  • Wed 28 Apr 2021 22:11
    #34
    Jgbg87 skrev 2021-04-25 08:27:17 följande:

    Det kanske helt enkelt är så att han vill bo i Stockholm :) att kräva att man ska flytta till andra sidan landet av dem orsaker du beskriver bedömer jag som egoistiska tyvärr :( inte så att jag vill vara för hård utan vill bara ge en ärlig realitycheck. Det är ingen bra idé att riva upp barnen om det inte föreligger något problem (vilket "mamma vill flytta hem" inte är).

    Ni behöver hitta era gemensamma nämnare och stärka dem samtidigt som ni kanske kan lösa en kompromiss i form av en sommarstuga som ni kan köra långhelgen ifrån om han nu kan arbeta flexibelt avseende ort?


    Konstigt att du målar ut endast mig som ego i allt det här. Själv så tycker jag att det är egoistiskt av min sambo att efter 15 år tillsammans i Sthlm inte följa med mig till Blekinge för att starta en ny spännande period i våra liv. Och vadå ?riva upp barnen???? Herregud, mina barn älskar min hemstad, sin mormor och morfar, sina kusiner. Nya kompisar skaffar de lätt som en plätt. Om några i samhället är flexibla så är det ju barn. Värre med en 42-årig karl som är rädd för att inte kunna gå på HM en söndag kl 16 eller som är orolig för att det inte finns sjuttioelva olika restauranger att välja på. Men som du säger, en kompromiss kanske det får bli. Bara rädd som fan att jag kommer sitta i min bitterhet om tjugo år och ångra att jag inte stod på mig med en flytt.
  • Wed 28 Apr 2021 23:25
    #35
    Tvillingarna14 skrev 2021-04-28 22:11:31 följande:

    Konstigt att du målar ut endast mig som ego i allt det här. Själv så tycker jag att det är egoistiskt av min sambo att efter 15 år tillsammans i Sthlm inte följa med mig till Blekinge för att starta en ny spännande period i våra liv. Och vadå ?riva upp barnen???? Herregud, mina barn älskar min hemstad, sin mormor och morfar, sina kusiner. Nya kompisar skaffar de lätt som en plätt. Om några i samhället är flexibla så är det ju barn. Värre med en 42-årig karl som är rädd för att inte kunna gå på HM en söndag kl 16 eller som är orolig för att det inte finns sjuttioelva olika restauranger att välja på. Men som du säger, en kompromiss kanske det får bli. Bara rädd som fan att jag kommer sitta i min bitterhet om tjugo år och ångra att jag inte stod på mig med en flytt.


    Hur går det för dig? Pratar ni något?
  • Thu 29 Apr 2021 08:36
    #36
    Fjäril kär skrev 2021-04-28 23:25:19 följande:

    Hur går det för dig? Pratar ni något?


    Vi har bråkat, men även samtalat i lugn och fin ton. Han har gett mig en kompromiss, vilken är att flytta till Malmö, men jag känner osäkerhet inför detta. För mig är det nog antingen eller. Nämligen osäker på om jag är beredd att flytta till en helt ny stad. Så himla komplicerat. En sommarstuga är ju ett alternativ, men kruxet är att det är svindyrt eftersom områdena där dessa finns är väldigt attraktiva. Kanske slutar med att vi blir kvar här ändå om jag kommer in på universitetet i höst. Får svar i mitten av juli.
  • GGN
    Thu 29 Apr 2021 13:47
    #37
    Tvillingarna14 skrev 2021-04-28 22:11:31 följande:

    Konstigt att du målar ut endast mig som ego i allt det här. Själv så tycker jag att det är egoistiskt av min sambo att efter 15 år tillsammans i Sthlm inte följa med mig till Blekinge för att starta en ny spännande period i våra liv. Och vadå ?riva upp barnen???? Herregud, mina barn älskar min hemstad, sin mormor och morfar, sina kusiner. Nya kompisar skaffar de lätt som en plätt. Om några i samhället är flexibla så är det ju barn. Värre med en 42-årig karl som är rädd för att inte kunna gå på HM en söndag kl 16 eller som är orolig för att det inte finns sjuttioelva olika restauranger att välja på. Men som du säger, en kompromiss kanske det får bli. Bara rädd som fan att jag kommer sitta i min bitterhet om tjugo år och ångra att jag inte stod på mig med en flytt.


    Han vill inte bo på vischan, det är väl inget konstigt alls?? Jag hade inte heller trivts med det och jag har ändå min ursprungsfamilj där.

    Flyttar ni och han inte trivs så är han fast där p.g.a. barnen. Hade jag varit honom hade jag aldrig tagit den risken.
  • Thu 29 Apr 2021 22:09
    #38
    GGN skrev 2021-04-29 13:47:44 följande:

    Han vill inte bo på vischan, det är väl inget konstigt alls?? Jag hade inte heller trivts med det och jag har ändå min ursprungsfamilj där.

    Flyttar ni och han inte trivs så är han fast där p.g.a. barnen. Hade jag varit honom hade jag aldrig tagit den risken.


    Och jag vill inte bo kvar i storstan för jag trivs inte med det och jag har inte en endaste släkting här. Hur ser du på den saken?
  • Thu 29 Apr 2021 22:43
    #39
    Tvillingarna14 skrev 2021-04-29 22:09:03 följande:
    Och jag vill inte bo kvar i storstan för jag trivs inte med det och jag har inte en endaste släkting här. Hur ser du på den saken?
    Jag förstår dig verkligen.
    Det är väldigt svårt att bo på en plats när man längtar "hem" eller någon annanstans. Tycker ni kan försöka tex hyra en stuga en månad tex kanske först? 
    Jag längtar också "hem" vet dock inte exakt om det är en viss plats men längtar bort från där jag befinner mig just nu, sambon vill inte flytta (på några villkor) inte nu iallafall. Slitsamt. 
Svar på tråden Flytta tillbaka till sina rötter