• Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 16:55
    5584 visningar
    82 svar
    -3 +1
    82
    5584

    Svärmor ger bara rosa kläder

    Min svärmor och min mans familj i stort ger vår dotter enbart rosa och ?flickiga? kläder i present trots att jag sagt att vi inte vill uppfostra våra barn enligt rådande könsnormer. Jag struntar egentligen i varför de gör så men vill gärna ha hjälp med hur vi ska förmedla det på ett schysst sätt. Känns väldigt onödigt att få massa rosa kläder med ryschpysch som aldrig kommer användas. Någon som varit samma situation och gjort sig förstådd eller någon som har bra råd?

  • Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder
  • Sun 11 Apr 2021 17:06
    #1

    Hur ofta händer det?

    Jag tänker att du kanske kan önska specifika kläder när det finns möjlighet. Visa en reklambild och säg uttryckligen att det är exakt vad som önskas. Eller önska presentkort.

    Hur tydligt säger ni ifrån att det inte är okej med rosa? Om ni argumenterar med könsnormer och sånt kan jag gissa att det inte lyssnas på men säger ni att rosa är fult och kommer inte användas så kan det funka bättre. Skippa könspratet och säg istället att det är kräkfult.

  • Sun 11 Apr 2021 17:12
    #2
    +1

    Strunt samma, se till att köpa saker från resten av färg- och stilskalan så är problemet löst :)

  • Sun 11 Apr 2021 17:16
    #3
    +3

    Jag förstår inte riktigt var problemet ligger. Vill ni lära er dotter att hon inte får ha vissa kläder, eller vill ni lära henne att det är OK både att ha rosa ryschpysch, gröna mysdressar och svarta jeans (nåja, kanske inte jeans förrän hon är större, men ändå)?

    Jag begriper inte hur det kan vara genusmedvetet att förbjuda vissa kläder bara för att hon är flicka?

  • Sun 11 Apr 2021 17:17
    #4

    Jag har sagt att jag gillar inte rosa (är verkligen enda färgen jag ogillar) och föredrar praktiska kläder över tutus och "finkläder". Funkade för mig. Visst så dyker det upp nån baby rosa tyll klänning a la gräddbakelse för svärmor kan inte låta bli att köpa, säger bara att det är dina pengar som läggs på nått som kanske inte blir använt mer än en gång och hon accepterar det.

  • Sun 11 Apr 2021 17:21
    #5
    +1

    Problemet är snart löst.Dottern växer och bestämmer mer och mer vad hon vill ha för kläder.Hon kommer att ha sin egen smak.Kanske lik farmors.

  • Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 17:55
    #6
    -1
    lövet2 skrev 2021-04-11 17:16:04 följande:

    Jag förstår inte riktigt var problemet ligger. Vill ni lära er dotter att hon inte får ha vissa kläder, eller vill ni lära henne att det är OK både att ha rosa ryschpysch, gröna mysdressar och svarta jeans (nåja, kanske inte jeans förrän hon är större, men ändå)?

    Jag begriper inte hur det kan vara genusmedvetet att förbjuda vissa kläder bara för att hon är flicka?


    Nej det handlar inte om att förbjuda rosa eller ryschpysch. Som jag skrev så handlar de om att de enbart ger rosa kläder. Vill min dotter bära det när hon blir stor nog att välja så kommer hon få det. Det handlar om att jag vill att min dotter ska ha just det valet. Som det är just nu får vi väldigt mycket kläder från min svärmor och jag är tacksam för det. Men det blir lite knasigt när allt är rosa. Då menar jag ALLT. Det handlar alltså bara om att jag vill få min svärmor att vara med på tåget om att det inte behöver vara så bara för att hon är flicka ????.
  • S23
    Sun 11 Apr 2021 18:00
    #7
    +1

    Gillar ni inte rosa? Eller handlar det enbart om könsnormer? För är det det senare anser iaf jag att barnet naturligtvis bör få ha rosa och volang precis lika mycket som alla andra kläder. Får ni sedan en son får naturligtvis han också använda rosa och volang.

    Själv gillar jag inte alls rosa och volang. Vi har en dotter som absolut har rosa plagg, sådant vi tycker är fint, men majoritet andra färger. Framtida son kommer använda samma kläder.

    Sedan är ju ofta klänningar med fluff opraktiska plagg.

    Jag skulle nog vara tydlig med erat ställningstagande så att de inte gör skillnad på presenter till barnen i framtiden. Om ni får fler barn. Men också så att de förstår att nu inte vill att de behandlar erat barn som en prinsessa.

    Be dem läsa ?det finns inga tjejbestämmare?.

    Vi löser inte problemet med könsnormer genom att begränsa barn utan genom att ge dem tillgång till alla olika storters färger/kläder/lek/intressen

  • Magica­l
    Sun 11 Apr 2021 18:01
    #8
    Ankis80 skrev 2021-04-11 16:55:39 följande:

    Min svärmor och min mans familj i stort ger vår dotter enbart rosa och ?flickiga? kläder i present trots att jag sagt att vi inte vill uppfostra våra barn enligt rådande könsnormer. Jag struntar egentligen i varför de gör så men vill gärna ha hjälp med hur vi ska förmedla det på ett schysst sätt. Känns väldigt onödigt att få massa rosa kläder med ryschpysch som aldrig kommer användas. Någon som varit samma situation och gjort sig förstådd eller någon som har bra råd?


    Ni säger åt dem innan att de alltid tar med sig kvittot, om ni vill byta (det kan ju tex vara fel storlek, du behöver inte knäppa dem på näsan att de är alltför traditionella) 
  • S23
    Sun 11 Apr 2021 18:02
    #9
    Ankis80 skrev 2021-04-11 17:55:48 följande:

    Nej det handlar inte om att förbjuda rosa eller ryschpysch. Som jag skrev så handlar de om att de enbart ger rosa kläder. Vill min dotter bära det när hon blir stor nog att välja så kommer hon få det. Det handlar om att jag vill att min dotter ska ha just det valet. Som det är just nu får vi väldigt mycket kläder från min svärmor och jag är tacksam för det. Men det blir lite knasigt när allt är rosa. Då menar jag ALLT. Det handlar alltså bara om att jag vill få min svärmor att vara med på tåget om att det inte behöver vara så bara för att hon är flicka ????.


    Vi förstod nog inte att det handlade om att hon handlar så mycket kläder.

    Då blir det naturligtvis ett problem om dottern slutar upp o att enbart ha rosa kläder.
  • Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 18:03
    #10
    -1 +1
    Hanna D skrev 2021-04-11 17:17:56 följande:

    Jag har sagt att jag gillar inte rosa (är verkligen enda färgen jag ogillar) och föredrar praktiska kläder över tutus och "finkläder". Funkade för mig. Visst så dyker det upp nån baby rosa tyll klänning a la gräddbakelse för svärmor kan inte låta bli att köpa, säger bara att det är dina pengar som läggs på nått som kanske inte blir använt mer än en gång och hon accepterar det.


    Tack! Ja det känns som en bra ingång. Att det handlar om den praktiska aspekten.
Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder