• Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 16:55
    5559 visningar
    82 svar
    -3 +1
    82
    5559

    Svärmor ger bara rosa kläder

    Min svärmor och min mans familj i stort ger vår dotter enbart rosa och ?flickiga? kläder i present trots att jag sagt att vi inte vill uppfostra våra barn enligt rådande könsnormer. Jag struntar egentligen i varför de gör så men vill gärna ha hjälp med hur vi ska förmedla det på ett schysst sätt. Känns väldigt onödigt att få massa rosa kläder med ryschpysch som aldrig kommer användas. Någon som varit samma situation och gjort sig förstådd eller någon som har bra råd?

  • Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder
  • Sun 11 Apr 2021 18:06
    #11
    -2

    Skynda dig att sy ett par byxor till flickans far av alla urväxta rosa plagg. Gärna med glitter och tyll.

    När svärmor ser dessa på sin son är det nog slut på rosa.

  • Sun 11 Apr 2021 18:07
    #12
    +2

    De ger bara rosa, ni köper andra färger och använder inte det ni inte gillar. Tackar, tar emot, tar några bilder, skänker bort

  • Sun 11 Apr 2021 18:09
    #13
    +1

    Alltså tanken med att erbjuda sina barn alla kläder är just det, att erbjuda dem allt från klänningar till kläder som anses vara pojkiga eller neutrala enligt samhället.

    Du gör ju absolut ingen nytta genom att förbjuda din dotter från att bära rosa kläder, för jag gissar att du snarare hade blivit glad om din svärmor köpt rosa kläder om du haft en son? Då behandlar du ju fortfarande dottern annorlunda pga könet.. Så jag förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt.

    Förresten behöver man inte använda alla kläder som man får. Man kan använda ett fåtal av dem, barn växer ju ofta ganska snabbt så inte alltid ens säkert att kläder man själv köpt hinner användas.

  • Sun 11 Apr 2021 18:15
    #14

    Skänk bort det ni inte gillar om hon nu inte vill lyssna. Vi sa att vi inte ville ha mer kläder till barnen, för vi hade tillräckligt. Det funkade och vi slapp få mer grejer.

  • Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 18:20
    #15
    -1
    Madame98 skrev 2021-04-11 18:09:29 följande:

    Alltså tanken med att erbjuda sina barn alla kläder är just det, att erbjuda dem allt från klänningar till kläder som anses vara pojkiga eller neutrala enligt samhället.

    Du gör ju absolut ingen nytta genom att förbjuda din dotter från att bära rosa kläder, för jag gissar att du snarare hade blivit glad om din svärmor köpt rosa kläder om du haft en son? Då behandlar du ju fortfarande dottern annorlunda pga könet.. Så jag förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt.

    Förresten behöver man inte använda alla kläder som man får. Man kan använda ett fåtal av dem, barn växer ju ofta ganska snabbt så inte alltid ens säkert att kläder man själv köpt hinner användas.


    Jag förbjuder inte min dotter från att använda rosa. Var nog lite otydlig i trådstarten. Det handlar om att svärmor köper väldigt mycket kläder och jag är självklart tacksam för det. Men när allt hon köper är rosa så blir det ju just så att min dotter ändå pressas in i en könsnorm. Jag vill få med min svärmor på att hon kan köpa alla möjliga härliga färger till sin sondotter. Precis som hon redan gör till sin sonson. Uppenbarligen har jag misslyckats med det och behöver lite hjälp på traven.
  • Kusine­n
    Sun 11 Apr 2021 18:23
    #16
    +1

    Tala om för svärmoratt flickan fått så mycket rosa nu, att det skulle vara roligt med någon annan färg. Föreslå på ett positivt sätt färger som ni gillar, som gul, röd, blå eller lila (eller vilka färger ni vill ha).

    Det är väl det du kan göra.

    I övrigt kan man inte göra så mycket gällande gåvor. Ni får väl bestämma hur viktigt det är för er, kanske är möjligheten för er att få pengar över till andra saker än kläder viktigare än att ni tyckerkläderna är jättefina. Sätt in motsvarande summa som ni sparar på att slippa köpa kläder på ett sparkonto så att ni sen kan köpa något som ni verkligen vill att dottern ska få.

    Om ni inte ser nåt värde i gåvorna såkanske det bästa är att avsäga sig gåvor helt och hållet? Kankse inte uppskattas, men ni får ju göra en värdering över vad som är viktigast för er.

  • S23
    Sun 11 Apr 2021 18:24
    #17
    Ankis80 skrev 2021-04-11 18:20:32 följande:

    Jag förbjuder inte min dotter från att använda rosa. Var nog lite otydlig i trådstarten. Det handlar om att svärmor köper väldigt mycket kläder och jag är självklart tacksam för det. Men när allt hon köper är rosa så blir det ju just så att min dotter ändå pressas in i en könsnorm. Jag vill få med min svärmor på att hon kan köpa alla möjliga härliga färger till sin sondotter. Precis som hon redan gör till sin sonson. Uppenbarligen har jag misslyckats med det och behöver lite hjälp på traven.


    Ni har alltså redan en son? Säg till henne igen.

    Vi vill inte att våra barn pressas in i könsnormer och skulle uppskatta om ni köper motsvarande kläder till dottern som sonen. Förklara även att det ger fel signaler till sonen att dottern bara får rosa när han inte får det
  • Sun 11 Apr 2021 19:06
    #18

    Färga om en hög med rosa plagg till någon annan färg. Textilfärg finns på Ica...

  • Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 19:10
    #19
    Trippelmamma76 skrev 2021-04-11 19:06:20 följande:

    Färga om en hög med rosa plagg till någon annan färg. Textilfärg finns på Ica...


    Haha jo kanske det
  • Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 19:15
    #20
    -1
    S23 skrev 2021-04-11 18:24:16 följande:

    Ni har alltså redan en son? Säg till henne igen.

    Vi vill inte att våra barn pressas in i könsnormer och skulle uppskatta om ni köper motsvarande kläder till dottern som sonen. Förklara även att det ger fel signaler till sonen att dottern bara får rosa när han inte får det


    Ja vi har en son och det har aldrig varit något problem där. Han har fått alla möjliga färger och plagg. Det får nog bli ännu ett snack. Alla får tycka vad de vill om genus och könsroller men man måste respektera hur föräldrar vill uppfostra just sina barn. Vi får se hur det går. Tack för svar och stöd!
Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder