• Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 16:55
    5556 visningar
    82 svar
    -3 +1
    82
    5556

    Svärmor ger bara rosa kläder

    Min svärmor och min mans familj i stort ger vår dotter enbart rosa och ?flickiga? kläder i present trots att jag sagt att vi inte vill uppfostra våra barn enligt rådande könsnormer. Jag struntar egentligen i varför de gör så men vill gärna ha hjälp med hur vi ska förmedla det på ett schysst sätt. Känns väldigt onödigt att få massa rosa kläder med ryschpysch som aldrig kommer användas. Någon som varit samma situation och gjort sig förstådd eller någon som har bra råd?

  • Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder
  • Sun 11 Apr 2021 19:23
    #21
    +2

    Hur gammal är dottern? Innan hon är stor nog att ha en åsikt så är det ju ni föräldrar som "pressar in henne i en norm", oavsett vilken den normen är. Det tillhör ju sakens natur.

    Men jag förstår att det är jobbigt att få massa kläder som man inte gillar, oavsett orsaken till att man inte gillar dem. Ännu träligare är det när givaren inte verkar vilja förstå att mottagaren har en annan smak. Jag kan tänka mig några olika finkänsliga sätt att hantera det på:

    -Be svärmor att alltid ge er kvittot när hon har handlat till dottern. Säg att risken finns att det är fel storlek, att hon redan har just det plagget och så vidare. Det är inget konstigt (i alla fall inte i mina kretsar), att när man ger en klädgåva så lägger man med kvittot i ett förslutet kuvert utifall att det skulle behöva bytas.

    -Be svärmor att inte köpa just rosa, och förklara det med att ingen gillar rosa. Detta funkar om man har en hyfsat bra relation med svärmodern.

    -Säg att rosa/tutus/paljetter/tyll är så svårt att tvätta, alternativt blir fort förstört av tvätt eller av lek, och be henne att inte köpa sådant.

    - Sälj kläderna ni inte vill använda vidare och köp plagg mer efter er egen smak för pengarna. Möjligtvis ta på dottern något plagg, ta ett snabbt foto och visa svärmor så att hon blir nöjd.

  • Sun 11 Apr 2021 19:30
    #22
    -1 +1
    Magical skrev 2021-04-11 18:01:19 följande:
    Ni säger åt dem innan att de alltid tar med sig kvittot, om ni vill byta (det kan ju tex vara fel storlek, du behöver inte knäppa dem på näsan att de är alltför traditionella) 
    Vadå traditionella?

    Rosahjärntvätten började på 1980-talet, vi som är äldre hade alla möjliga färger och det var unisexmode när vi var barn.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Sun 11 Apr 2021 20:05
    #23

    Vilken favoritfärg har dottern? Nu köper inte svärmor kläder direkt men vi berättade ändå att dotterns favoritfärg är grön (sen blå på andra plats). Det kanske fungerar att berätta för svärmor att dottern älskar gul, brun eller grön (eller vilken färg hon nu gillar bäst och hoppas inte det är rosa då så klart för då spricker hela min idé...)?

  • Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 20:22
    #24
    -1
    Embla twopointoh skrev 2021-04-11 19:23:35 följande:

    Hur gammal är dottern? Innan hon är stor nog att ha en åsikt så är det ju ni föräldrar som "pressar in henne i en norm", oavsett vilken den normen är. Det tillhör ju sakens natur.


    Är med på det! Men tyvärr så är det ju inte bara vi föräldrar som pressar in våra barn i normer utan de formas ju av samhället och allt runtomkring. Så för att försöka motverka könsnormer måste vi vara ju medvetna om dem och aktivt jobba för att våra barn ska få ta del av alla möjligheter och livsval, kille som tjej. Ett barn formas ju även av saker innan det är stort nog att uttrycka sina åsikter. Kan man få en svärmor att fundera kring varför hon väljer enbart rosa och oömma kläder så kan det förhoppningsvis starta en tankeprocess där om hur vi påverkar våra barns tankar om hur en tjej enligt rådande könsnormer bör se ut, bete sig och klä sig. Med betoning på starta. Men nu svävar jag ut från trådstarten väldigt haha.
  • Sun 11 Apr 2021 23:19
    #25
    +1
    Ankis80 skrev 2021-04-11 20:22:00 följande:
    Är med på det! Men tyvärr så är det ju inte bara vi föräldrar som pressar in våra barn i normer utan de formas ju av samhället och allt runtomkring. Så för att försöka motverka könsnormer måste vi vara ju medvetna om dem och aktivt jobba för att våra barn ska få ta del av alla möjligheter och livsval, kille som tjej. Ett barn formas ju även av saker innan det är stort nog att uttrycka sina åsikter. Kan man få en svärmor att fundera kring varför hon väljer enbart rosa och oömma kläder så kan det förhoppningsvis starta en tankeprocess där om hur vi påverkar våra barns tankar om hur en tjej enligt rådande könsnormer bör se ut, bete sig och klä sig. Med betoning på starta. Men nu svävar jag ut från trådstarten väldigt haha.
    Man ska inte glömma att även normkritik är en norm. Könsnormer är i ständig förändring. Huvudsaken är väl att man lär sina barn att de får välja själva, oavsett om de väljer utefter den rådande normen eller går emot den. Och att det är lika rätt att klä en flicka i rosa rysch-pysch som att klä henne i stadigt blått och grönt. Att det är individens preferenser man har som utgångspunkt, inte den rådande normen eller normkritiken.

    För självklart är det upp till föräldrarna, och det ska svärmor (och alla andra) rätta sig efter. Men att tro, eller hoppas, att ni med ert ställningstagande får svärmor att tänka till tror jag ärligt talat är lite naivt. Det är väl knappast poängen heller? Poängen är att ni föräldrar har preferenser för hur ni vill klä era barn, och att ge er kläder som ni inte vill använda är ganska onödigt.
  • Sun 11 Apr 2021 23:54
    #26
    +1

    Vad säger barnens pappa om det hela?

  • Gameof­throne­s
    Mon 12 Apr 2021 06:55
    #27

    Det är enkelt.

    Ta det med henne istället gå bakom ryggen. En enkel situation. Kan ställas till ett svar.

    Tack, svärmor för att du köper kläder men kan du tänka dig köpa i olika färger det uppskattas.

    Men jag är sån köper flick och pojkfärg. Egentligen är färger till alla oavsett. Nu går min ena som i en fin rosa GANT HODDIE tröja. Min dotter grön HODDIE GANT min tredje mörkblå GANT HODDIE.

    Själv jordnära färger. Jag klär mig i alla sorters färger. Pastell, starka färger, neutrala, jordnära.

  • Mon 12 Apr 2021 07:16
    #28

    Tycker din man som du? Då kan det vara mer effektivt att han själv pratar med sin mamma och bara säger att nu har vi väldigt mycket rosa kläder så nu vore det bättre att köpa andra färger.

  • Mon 12 Apr 2021 07:24
    #29
    +1

    Om ni redan har en son har ni ju gott om ickerosa kläder att ta av (alla storebrors kläder är väl inte trådslitna). Komplettera med svärmors rosa, lägg till några egna i valfria färger, så har flickan en varierad garderob.

    Om ni inte köper några kläder själv utan förlitar på att svärmor köper allt är det ju bara att tacka och ta emot - eftersom speciellt ytterkläder är dyrt är hon rejält generös i så fall. Men som sagt, ni har ju storebrors att komplettera med ändå, så det kan ändå bli varierat.

  • Ankis8­0
    Mon 12 Apr 2021 07:27
    #30
    -1
    Embla twopointoh skrev 2021-04-11 23:19:30 följande:

    Man ska inte glömma att även normkritik är en norm. Könsnormer är i ständig förändring. Huvudsaken är väl att man lär sina barn att de får välja själva, oavsett om de väljer utefter den rådande normen eller går emot den. Och att det är lika rätt att klä en flicka i rosa rysch-pysch som att klä henne i stadigt blått och grönt. Att det är individens preferenser man har som utgångspunkt, inte den rådande normen eller normkritiken.

    För självklart är det upp till föräldrarna, och det ska svärmor (och alla andra) rätta sig efter. Men att tro, eller hoppas, att ni med ert ställningstagande får svärmor att tänka till tror jag ärligt talat är lite naivt. Det är väl knappast poängen heller? Poängen är att ni föräldrar har preferenser för hur ni vill klä era barn, och att ge er kläder som ni inte vill använda är ganska onödigt.


    Fast jag är inte med där. Normkritik för mig är att vara medveten om att det FINNS normer som formar oss utefter hur samhället anser att vi ska vara i vår könsroll. Att utefter den medvetenheten ge mina barn möjlighet att själva välja utan att bli för påverkade av förväntade livsval. Att bli kallad naiv är ok för mig. Mången har blivit kallade naiva och skapat stor förändring i slutändan. Nu handlar det dock inte om att få svärmor att ändra sina genusperspektiv precis som du skriver. Det var en liten blinkning mot ett önskat men inte realistiskt ögonöppnande om en annan möjlig världsbild.
Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder