• Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 16:55
    5557 visningar
    82 svar
    -3 +1
    82
    5557

    Svärmor ger bara rosa kläder

    Min svärmor och min mans familj i stort ger vår dotter enbart rosa och ?flickiga? kläder i present trots att jag sagt att vi inte vill uppfostra våra barn enligt rådande könsnormer. Jag struntar egentligen i varför de gör så men vill gärna ha hjälp med hur vi ska förmedla det på ett schysst sätt. Känns väldigt onödigt att få massa rosa kläder med ryschpysch som aldrig kommer användas. Någon som varit samma situation och gjort sig förstådd eller någon som har bra råd?

  • Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder
  • Mon 12 Apr 2021 09:42
    #41
    +1

    Rosa är inte farligt och stigmatiserande utan en färg som alla andra. 
    Varför kan inte låta dottern få ha rosa plysh ena dagen och grönt med bilar andra dagen? Eller är det bara pojkar som får ha rosa i dina kretsar?

    Minns en treåring vars mamma lät henne ärva storebrors kläder. Flickan fick en enkel sommartunika av mig med pyttelite rosa. Hon bar den varje dag hela sommaren. Hon ville helt enkelt klä sig fint.

     

  • Ankis8­0
    Mon 12 Apr 2021 09:58
    #42
    -1
    ciann skrev 2021-04-12 09:42:41 följande:

    Rosa är inte farligt och stigmatiserande utan en färg som alla andra. 

    Varför kan inte låta dottern få ha rosa plysh ena dagen och grönt med bilar andra dagen? Eller är det bara pojkar som får ha rosa i dina kretsar?

    Minns en treåring vars mamma lät henne ärva storebrors kläder. Flickan fick en enkel sommartunika av mig med pyttelite rosa. Hon bar den varje dag hela sommaren. Hon ville helt enkelt klä sig fint.

     


    Har inga speciella kretsar. Lever mitt liv med alla möjliga kompisar och släkt som har olika ideologiska preferenser. Som de flesta gör. Problemet är som jag redan skrivit till andra att vi får mängder av kläder och allt är i rosa. Det vore ju trevligt för alla om det blandades med andra färger. Jag skriver för att få hjälp att nå svärmor med det. Har nu tagit till mig att just genusfrågan inte är någon bra ingång utan får nog ge min man ansvar att be om roliga färger.
  • Mon 12 Apr 2021 10:38
    #43

    Sälj kläderna ni inte gillar, och köp det ni vill ha. 


    Eller färga dem. 

  • Mon 12 Apr 2021 11:05
    #44
    +1

    Buhu, så du känner dig kränkt åt barnets vägnar eller? På vilket sätt skapar du ett icke könsnormativt barn om du nekar dem en specifik färg? Är du så fast i 40talet att du tror att rosa är en "tjejfärg"?
    Det finns ingen färg som är specifik för kön, inte heller dekor eller applikationer. Men slår vad om att du varit superpepp om de köpt alla dess saker åt en son. ::Facepalm::

  • Ankis8­0
    Mon 12 Apr 2021 11:17
    #45
    -1
    Blue Waffle skrev 2021-04-12 11:05:36 följande:

    Buhu, så du känner dig kränkt åt barnets vägnar eller? På vilket sätt skapar du ett icke könsnormativt barn om du nekar dem en specifik färg? Är du så fast i 40talet att du tror att rosa är en "tjejfärg"?

    Det finns ingen färg som är specifik för kön, inte heller dekor eller applikationer. Men slår vad om att du varit superpepp om de köpt alla dess saker åt en son. ::Facepalm::


    Varför köper de uteslutande rosa till en flicka då, om det nu inte finns någon färg som anses specifikt för kön. Det är ju det min fråga handlar om. Att de gärna får köpa andra färger och oömma kläder. Inte om att jag har något emot rosa. Läs om läs rätt. Inte minsta kränkt. Känns som att du blev väldigt kränkt dock på ditt otrevliga svarsätt.
  • Gameof­throne­s
    Mon 12 Apr 2021 11:20
    #46
    Ankis80 skrev 2021-04-12 09:02:09 följande:

    Det är inte svårt att säga. Jag har sagt det utan att få gehör. Därför frågar jag efter råd för att kanske ta upp diskussionen med en annan input.


    Ah, jag förstår

    Kan inte du få kvittot? Så byter du? - om nu någonsin svärmor frågar ca är kläderna på barnet. Jan du säga jag har bytt kläderna. Kanske det går in i öronen och vettet?
  • Mon 12 Apr 2021 11:24
    #47
    -1 +1
    Ankis80 skrev 2021-04-12 11:17:34 följande:
    Varför köper de uteslutande rosa till en flicka då, om det nu inte finns någon färg som anses specifikt för kön. Det är ju det min fråga handlar om. Att de gärna får köpa andra färger och oömma kläder. Inte om att jag har något emot rosa. Läs om läs rätt. Inte minsta kränkt. Känns som att du blev väldigt kränkt dock på ditt otrevliga svarsätt.
    Kanske för att DE gillar rosa. DE kanske tycker att rosa passar på din dotter. DE kanske köper kläder som DE tycker är fina. Så kan du köpa vardagskläder i mullvadsbrunt och spräckligt grått tills djävuen tar dig :)

    Du är ju uppenbarligen kränkt, annars hade du tagit denna diskussionen direkt med personerna det angår och inte på ett anonymt forum. 
  • Mon 12 Apr 2021 11:25
    #48
    -1

    Jag skulle inte göra någon stor affär av det. Det är ju bara att skänka kläderna vidare till behövande och använda de plagg man kanske gillar eller tycker verkar vara bra kvalitet. 

    Förr eller senare lär polletten trilla ner när svärmor inte ser att barnbarnet någonsin har på sig de kläder hon har köpt. 

    Alltså, jag skulle inte säga någonting. Jag skulle bara le och säga tack så mycket och lägga kläderna på min "re-gifting"-hylla. 

  • Ankis8­0
    Mon 12 Apr 2021 11:29
    #49
    -2
    Blue Waffle skrev 2021-04-12 11:24:21 följande:

    Kanske för att DE gillar rosa. DE kanske tycker att rosa passar på din dotter. DE kanske köper kläder som DE tycker är fina. Så kan du köpa vardagskläder i mullvadsbrunt och spräckligt grått tills djävuen tar dig :)

    Du är ju uppenbarligen kränkt, annars hade du tagit denna diskussionen direkt med personerna det angår och inte på ett anonymt forum. 


    Haha ha en toppen dag! Hoppas du får lite glad filurpiller så du kan vända din sura min. Det är jobbigt att behöva ta ut sitt dåliga mående på andra i ett forum så hoppas du finner ro i själen snart.
  • GGN
    Mon 12 Apr 2021 12:58
    #50
    -1

    Men ni får väl ryta ifrån ordentligt?!

Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder